Samsoving når far snuser

*Butterfly*

Glad i forumet
Junilykke2018
Vårspirene 2021
Jordmor sa at dette var farlig, men kom ikke med noe dokumentasjon på dette, noe samboeren min krever. Noen som har lest en bra artikkel eller noe som jeg kan dele med min andre halvdel, slik han kommer på bedre tanker?
 
Lub.no har artikler om trygg samsoving.
 
Takk for link, men trenger noe mer direkte omhandlende om nikotin og fare for krybbedød feks. Skal ha bedside crib uansett så blir ikke direkte samsoving, men har lyst å kunne ha muligheten til å ha baby i senga uten å måtte bekymre meg for "giftstoffer" som kommer fra huden..

I den sto den videre link ang nikotin mener jeg, men kanskje det var i svangerskapet?
 
Alt er vel farlig.. sambo røyka da 5.åringen var baby. Den såv på.min side(da han ikke vokner av noe, så la seg oppå eller slengte en hand ut osv) 5åringen er frisk å fin:) men ser ikke hvordan snus kan være so farli da det ikke lukter sååå mye som røyk? Håper dere får skikkelige svar:)
 
Alt er vel farlig.. sambo røyka da 5.åringen var baby. Den såv på.min side(da han ikke vokner av noe, så la seg oppå eller slengte en hand ut osv) 5åringen er frisk å fin:) men ser ikke hvordan snus kan være so farli da det ikke lukter sååå mye som røyk? Håper dere får skikkelige svar:)


Det finnes ikke forskning på snusbruk og krybbedød og vi kan derfor ikke gi råd som er vitenskapelig forankret. Dette er fordi det er lave krybbedødstall og for få land der det snuses.

Basert på kunnskapen vi har om nikotin og krybbedød, og at vi nå vet at nikotinmengden totalt er større ved snusing, oppfordrer vi til å unngå samsoving ved snusbruk. Dette betyr i praksis at barnet ikke bør sove rett ved siden av en forelder som snuser. En hypotese er at avfallsstoffer fra nikotin (kotinin) kan utsondres gjennom huden og derfor gi en økt risiko. Et spedbarns hud er mer porøs enn eldre barn/voksne og barn er derfor mer sårbare.

LUB har en føre var-holdning fordi vårt fokus er forebygging av plutselig spedbarnsdød.
 
Alt er vel farlig.. sambo røyka da 5.åringen var baby. Den såv på.min side(da han ikke vokner av noe, så la seg oppå eller slengte en hand ut osv) 5åringen er frisk å fin:) men ser ikke hvordan snus kan være so farli da det ikke lukter sååå mye som røyk? Håper dere får skikkelige svar:)

Det er det dummeste argumentet jeg hører - ”Det gikk bra med oss”. Det er ikke ensbetydende med at det alltid går bra og det som frarådes frarådes jo av en grunn. Hvorfor ta sjansen? Hva hvis det ikke går bra?
 
Du kan vel ligge i midten, så sover babyen ved siden av deg?

Ja det er det som er planen, men vil jo ha mulighet til annet enn det hvis det skulle passe seg. Synes i utgangspunktet at han skal slutte med snusen når vi skal ha baby i hus uansett, kan ikke fordra nikotin og hvertfall ikke tanken på at det muligens kan være skadelig for baby..
 
Alt er vel farlig.. sambo røyka da 5.åringen var baby. Den såv på.min side(da han ikke vokner av noe, så la seg oppå eller slengte en hand ut osv) 5åringen er frisk å fin:) men ser ikke hvordan snus kan være so farli da det ikke lukter sååå mye som røyk? Håper dere får skikkelige svar:)

Fint at ungen din er frisk:) Men jeg tar ikke sjanser utifra om andre hadde "flaks" eller ikke.. Tror ikke lukten har noe som helst å si, det er snakk om stoffer som kommer via huden til mor/far. Håper å finne noe ordentlig å legge frem for samboer slik han selv blir overbevist [emoji85]
 
Ja det er det som er planen, men vil jo ha mulighet til annet enn det hvis det skulle passe seg. Synes i utgangspunktet at han skal slutte med snusen når vi skal ha baby i hus uansett, kan ikke fordra nikotin og hvertfall ikke tanken på at det muligens kan være skadelig for baby..
Hater røyk/snus selv, så ser den.
 
Har jeg aldri hørt om før. Nå har vi praktisert minst mulig samsoving med de to eldste, men en del netter ble det jo.. Men han snuser jo ikke i senga... :p
 
Har jeg aldri hørt om før. Nå har vi praktisert minst mulig samsoving med de to eldste, men en del netter ble det jo.. Men han snuser jo ikke i senga... :p

Det gjør ikke samboer her heller, men jordmor sa det var snakke om 6-8 timer etter snus var tatt ut[emoji28]
 
(Sniker)

Evt. kan han jo tenke på at han øker sjansene for å få munnhulekreft betraktelig, og at det sikkert er rimelig kjett å ikke se sønnen sin vokse opp.
Eller om han putter fingeren sin i barnets munn, og har glemt å vaske hendene supergrundig først, kan barnet dø av snusen på fingrene hans. (Vi måtte bruke fingrene våre som smokk for barnet leeeenge, og også ved mating i begynnelsen, og man er så i tåka at sånt glemmer man fort.)
Uansett bør ikke en voksen mann være så trassig at han ikke bare slutter fordi det er best for alle i familien.
Vitenskapelig bevist mht samsoving eller ikke...
 
(Sniker)

Evt. kan han jo tenke på at han øker sjansene for å få munnhulekreft betraktelig, og at det sikkert er rimelig kjett å ikke se sønnen sin vokse opp.
Eller om han putter fingeren sin i barnets munn, og har glemt å vaske hendene supergrundig først, kan barnet dø av snusen på fingrene hans. (Vi måtte bruke fingrene våre som smokk for barnet leeeenge, og også ved mating i begynnelsen, og man er så i tåka at sånt glemmer man fort.)
Uansett bør ikke en voksen mann være så trassig at han ikke bare slutter fordi det er best for alle i familien.
Vitenskapelig bevist mht samsoving eller ikke...

Gode argument[emoji1][emoji1360]
 
Jeg har samme problem. Samboer snuser nesten 24/7, moren og søsteren røyker 24/7... Problemet er ikke bare lukten, men nikotinen som skilles ut igjennom huden 24/7....-det er det som er farlig for barnet. Det er visst også dobbelt så mye nikotin som i røyk... Jeg blir helt matt av dette. Min samboer klikker på meg når jeg nevner dette....
 
Jeg har samme problem. Samboer snuser nesten 24/7, moren og søsteren røyker 24/7... Problemet er ikke bare lukten, men nikotinen som skilles ut igjennom huden 24/7....-det er det som er farlig for barnet. Det er visst også dobbelt så mye nikotin som i røyk... Jeg blir helt matt av dette. Min samboer klikker på meg når jeg nevner dette....

Vi har et godt vennepar som mistet i krybbedød, dette var avgjørende for at min mann sluttet.. Det som er dumt er at de må ha lyst selv å slutte ellers fungerer det nesten ikke..
 
Back
Topp