Samsoving galt?

Mrs Wifey

Gift med forumet
Januarhula 2014
Marsboerne 20 18
Er det galt, egoistisk av meg å sove sammen med baby om natten? 4 uker gammel og vil ikke sove alene. Når hun sover med meg, sover hun hele natten, med noen øyeblikk i løpet av natten hvor jeg gir henne bryst i liggestillingen vi er i. Hun bæsjer kun en gang om dagen og hittil ikke om natten så har ikke sett behovet for å bytte bleie om natten enda. Vi kan ligge slik i sengen i 8-10 timer om natten.

I følge babyverden og spedbarnsboken er det ikke anbefalt å sove med baby før to måneders alder pga krybbedød, fordi jeg kan legge meg på henne? Eller gjøre henne for varm? Eller hva er årsaken? På barselen sa barnepleier at jeg gjerne kunne sove med henne for å gi henne nærhet og at man med sine morinstinkter ikke legger seg oppå barnet. Selv sover jeg veldig stille og lett, og er ikke bekymret for at det skal skje.

Risikerer jeg å få en baby som kun vil sove med meg om natten til hun er fire år?
Hvordan vender jeg baby til å sove for seg selv?
Er det galt å bruke brystet som sovemiddel?

Jeg tror det varierer veldig fra baby hvor fort de blir "vanedyr". Du trenger ikke å ha henne til hun blir 4 nei :) men det kan bli en liten kamp å få henne til å sove i egen seng.. Eller det blir ikke noe problem i det hele tatt! I begynnelsen med begge våre sovnet de gjerne for kvelden på sofaen, og så la vi dem inn i egen seng inntil vår når vi la oss. Da de var 6-8 uker begynte vi med leggerutiner og de sovnet etterhvert i egen seng. Men som regel sov de mellom oss etter nattamming. Lillesøster på snart to kommer enda inn til oss iløpet av natten. Jeg prøver å drøye det lengst mulig.. Men det er jo litt koselig også:) gjør som du mener er best for babyen din :)

Ikke galt i det hele tatt! Hun er bitteliten enda, de.blir ikke bortskjemt!

Samboer fortsatt.med frøkna på.snart 20 mnd deler.av natta.jeg ;-)

Gjort det med begge to, og de.sovner lett i egen seng om natta;-)

Følg.magefølelsen.din du.
Føles.samsoving riktig ut for.deg, så er.det det.

Storebror april 09 <3
Lillesøster juni 12 <3

Jeg samsov med yngste til hun var over fire måneder, og ammet henne i søvn til hun var seks måneder. Nå er hun sju måneder, og sovner av seg selv i sin egen seng uten problemer. Gjør det som føles riktig for deg :)

Vi har samlivet fra dag 1. Kos dere ;)

Det er anbefalt å samsove mtp krybbedød så lenge du eller samboeren din ikke røyker. Det er vanlig at babyer blir ammet i søvn, bare koselig og trygt. Men baby blir aldri bortskjemt på nærhet, det er mer galt å tvinge de til å ligge alene om de ikke vil. Både du og baby får mer søvn, så je synes det høres veldig riktig ut:)

Last edited:
Det er anbefalt å samsove mtp krybbedød så lenge du eller samboeren din røyker. Det er vanlig at babyer blir ammet i søvn, bare koselig og trygt. Men baby blir aldri bortskjemt på nærhet, det er mer galt å tvinge de til å ligge alene om de ikke vil. Både du og baby får mer søvn, så je synes det høres veldig riktig ut:)

Ikke røyker hverfall. :p

DEt er kun når mor el far røyker el bruker rusmidler det er farlig å samsove :)

Ellers er det faktisk anbefalt.

Minstemann sov i armkroken i senga vår til han var 4 mnd :)
Vi klarte gradvis ¨venne han til sprinkelseng da han va 4mnd + v hjelp av fisher price sjøhesten og lukten av min s
svette tskjorte,
Han fikk tom sovne med nattflaske i munnen til han var 7 mnd
(måtte slutte m pupp når han va 5 mnd, han ville ikke mer)

All slags sånne ting har jeg iallefall tatt etter feelingen og morsintstinktet, har ikkje stresset med noe :)

Føøølg mammahjertet ditt <3

Ikke hør på hva andre sider, føler du dette er noe du trives med og noe som fungerer for dere så kjører du på og ingen har noe med hvordan dere får det til å gå rundt hjemme :)

Så lenger dere ikke røyker eller bruker andre medisiner/rusmidler så er samsoving GULL :D

Så lenge dere synes det er greit er det det!
Her sovnet eldste fint i egen seng fra han var bitteliten. Kunne aldri ha han i senga vår. Han begynte å komme inn til oss når han var rundt 8-9 mnd, og han hater å sove alene i dag. (Vi må ligge ved siden av han til han sovner, og kommer inn til oss i løpet av natten enda)
Minsta samsov med meg i ca 1 mnd. Overgangen til å sovne av seg selv gikk helt fint. Hun sover ikke godt sammen med oss, og legger seg uten problemer.

Så om du somsover nå har ikke så alt for mye å si på vanene senere ;)

tror dt er veldig individuelt selfølgelig kan du legge deg oppå henne men tror man er veldig bevist på at de ligger i senga med oss. her i hus sover mannen veldig utolig men de gangene vi hadde lillemor i senga lå han veldig rolig akkuratt som han var veldig bevist på dette selv om han var i sin dypeste søvn.

Sent from my GT-I9300 using BV Forum mobile app

Ikke stress med hva som er rett og galt! Gjør det som føles best for dere ♡
Tenk at den lille babyen har bodd inni magen din i 9 mnd, 4 uker ute i den store verden er ikke lenge. I lang tid fremover er mammas nærhet det beste og tryggeste babyen din vet om! Nyt den følelsen ♡

Sov godt!

Jeg hadde gjort det jeg følte var best. Eldste min samsov til han var 4 mndr, så lå han i krybbe ved senga som vi flyttet nærmere og nærmere hans rom etterhvert.
Passet på at han ikke havnet under dyna mi, og rullet et håndkle til en pølse som jeg la under lakenet ved sengekanteb så han ikke rullet ut der :)

Sent from my iPhone using Tapatalk

Back
Topp