Sammenheng mellom kynnere og etterrier?

lizzed

Forumet er livet
Aprilbarna`15
Novemberlykke 2018
Fortalte jordmor at jeg har endel kynnere, noen ubehagelige og innimellom ganske hyppige.. fra det temaet begynte hun å snakke om etterrier og at det dempes godt med smertestillende.. kom ikke på å spørre da, men er det sammenheng mellom kynnere før fødsel og etterrier? Jeg er jo førstegangsfødende, og de sier jo at det ikke er så vanlig å kjenne noen av delene særlig da..

Med første hadde jeg ikke kynnere, de merket jeg ikke i hvert fall, og hadde bare veldig svake etterrier som jeg knapt følte. Nå har jeg kynnere som merkes godt, men ikke vonde eller særlig hyppige. Blir spennende å se med etterriene. ;)

håper ikke det.. jeg også har det likt ifht kynnere.. men jm har ikke nevnt noe om etter rier, kanakje jeg ikke er kommet langt nok til å snakke om det enda :p

Det jeg er spent på er at jeg siden som førstegangsfødende er ganske plaget med kynnere, også har større sannsynlighet for å få sterke etterrier.. :-)

Det jeg er spent på er at jeg siden som førstegangsfødende er ganske plaget med kynnere, også har større sannsynlighet for å få sterke etterrier.. :-)
Det er sjeldent at førstegangsfødende får etterrier ;)

Tror ikke det har noe sammenheng! Fikk masse kynnere mot slutten av forrige svangerskap- ingen etterrier!

Jeg hadde masse kynnere og vonde etterrier som førstegangs. Vet ikke om det har noen sammenheng. Men var ikke forberedt på det siden alle sa at førstegangs fødene ikke kjente noe til etterrier.

Det er sjeldent at førstegangsfødende får etterrier ;)

Tror ikke det har noe sammenheng! Fikk masse kynnere mot slutten av forrige svangerskap- ingen etterrier!
Jeg hadde masse kynnere og vonde etterrier som førstegangs. Vet ikke om det har noen sammenheng. Men var ikke forberedt på det siden alle sa at førstegangs fødene ikke kjente noe til etterrier.
Takk for svar begge.. går jo ikke an å vite sikkert.. kan gå begge veier tydeligvis..

Takk for svar begge.. går jo ikke an å vite sikkert.. kan gå begge veier tydeligvis..
Nei, det gjør det ikke. Trøsten for min del var at livmoren trakk seg veldig fort sammen igjen etter fødselen pga etterriene. :-)

Akkuratt det samme her

Jeg hadde jo kynnere første gang, men ingen etterrier. Forrige gang hadde jeg flere kynnere, pga stress, og noen vonde etterrier.
Denne gangen har jeg mildere kynnere, men jordmor sier at tredje fødsel kommer med sterkere etterrier. Og at man da tilbys smertestillende.

Etter hva jeg har forstått er det antall fødsler som avgjør smerten på etterriene, siden kroppen har gjort dette tidligere.
Det er amming og hormoner som utløser etterrier. Kynnere har vel ingen sammenheng med ammehormoner, men er jo rett og slett livmoren som trener seg til fødsel. Og kanskje stresshormoner da....?

Det jeg synes er morsomt er at man klarer fødsel uten smertestillende, men når babyen er ute, da kommer de løpende med smertestillende pga etterrier. Hi hi! :)
Spent på om det blir så ille. Jeg vil helst ikke ha smertestillende når jeg ammer.

Det jeg er spent på er at jeg siden som førstegangsfødende er ganske plaget med kynnere, også har større sannsynlighet for å få sterke etterrier.. :)

Når jeg fikk mi første hadde jeg noen helt syke KRAFTIGE etterrier!! Så det kan være like individuelt som med resten av et svangerskap!!!:) Mine var så vonde at jeg fikk smertestillende på resept, da jeg nesten ikke klarte og amme lille for det ble for vondt rett og slett! Jeg hadde også mange og kraftige kynnere, og maserier i flere døgn før snuppa var ute.. Så jeg GRUER meg til etterriene denne gangen, da det sies de blir enda mer merkbare for hvert barn! Gruer meg mer til etterriene enn alt annet :o

Når jeg fikk mi første hadde jeg noen helt syke KRAFTIGE etterrier!! Så det kan være like individuelt som med resten av et svangerskap!!!:) Mine var så vonde at jeg fikk smertestillende på resept, da jeg nesten ikke klarte og amme lille for det ble for vondt rett og slett! Jeg hadde også mange og kraftige kynnere, og maserier i flere døgn før snuppa var ute.. Så jeg GRUER meg til etterriene denne gangen, da det sies de blir enda mer merkbare for hvert barn! Gruer meg mer til etterriene enn alt annet :o
Høres jo ut som at om man som førstegangsfødende er plaget av kynnere, er det stor sjans for også å merke etterriene.. men da er jeg i alle fall forberedt.. :-) takler nok det meste uansett!

Høres jo ut som at om man som førstegangsfødende er plaget av kynnere, er det stor sjans for også å merke etterriene.. men da er jeg i alle fall forberedt.. :) takler nok det meste uansett!

Ja, man må jo bare igjennom det! Og etter noen dager er de nesten ikke merkbare lengre :) Man må liksom bare bite tennene sammen, putte puppen i baby og puste med :D Men ja, gleder meg til etterrier perioden er over!

Signerer! Jeg var heller ikke forberedt på de etterriene første gang. Hadde masse kynnere siste halvdel av svangerskapet.

Jeg hadde veldig mye kynnere med førstemann og hadde utrolig vonde etterrier!

Jeg ser hva jeg har å forberede meg på ja.. ser ut til at det kan være en sammenheng..! Men det er verdt det :-) Dumt at de sier at man ikke får det som førstegangsfødende da... er jo greit å være forberedt!

Nr 1, utrolig masse kynnere - INGEN etterrier...

Nr 2, utrolig masse kynnere - HELVETES vonde etterrier i ett par dager..

Så her var det ingen sammenheng. Etterrier er ikke så vanlig å få med nr 1.

Sniker fra februar. Tror ikke det er noen sammenheng mellom kynnere og etterrier. Det som er fakta, er at man får ofte kraftigere etterrier med nummer to enn med nummer én, ettersom livmora er større etter nummer to. Med første jenta hadde jeg keisersnitt og fikk da vonde etterrier, men etter nummer to var de helt latterlig vonde, kjentes ut som de man akkurat var ferdige med etter fødsel. Au! Fikk en haug med smertestillende og sovna til slutt av utmattelse, men de holdt på i flere dager, spesielt når jeg amma eller pumpa, da var det sånn "puste-seg-gjennom-vondt". Men dette var etter nummer to da. Jammen glad jeg ikke skal ha fler!

Nr 1, utrolig masse kynnere - INGEN etterrier...

Nr 2, utrolig masse kynnere - HELVETES vonde etterrier i ett par dager..

Så her var det ingen sammenheng. Etterrier er ikke så vanlig å få med nr 1.
God å høre at det ikke nødvendigvis er en sammenheng!

Jeg tok KS med første, hadde sykt masse kynnere, men så vidt merkbare etterrier. Nå har jeg også masse kynnere, til tider plagsomt mye. De kan også være vonde.

Back
Topp