Sammenheng mellom kollikk og antibiotika?

FruMarihøne

Elsker forumet
Vi som prøver :)
Jeg har lest litt rundt på nett om kolikk. Og flere mener det kan være en sammenheng mellom kolikk og antibiotika tatt under svangerskapet.

Det gir mening i mitt hode, da en antibiotikakur kan tulle med tarmen til en voksen. Da er det jo rart om den ikke skal påvirke den skjøre og uferdige fordøyelsen til babyvi magen.

Har du hatt/kjenner noen med kolikkbarn? Gikk du de på antibiotika i løpet av svangerskapet?

Hva tror dere?

Jeg har ikke hatt barn med kolikk (kun strevd med forstoppelse = kolikkhyling), men venninnen min fikk baby med kolikk i fjor. Hun gikk ikke på antibiotika ila svangerskapet :)
Jeg hadde ikke hørt om denne teorien før, blir spennende å se hva slags svar du får :happy:

Hatt to barn med kolikk, ikke brukt antibiotika under svangerskapet.
Brukte antibiotika i tredjesvangerskap og fikk ett barn uten kolikk :)

Aldri hatt kolikkbarn, gått på minst en antibiotikakur i hvert svangerskap.

Vet ikke om det har en sammenheng men fikk uvi på slutten og gikk på antibiotika samt fikk en infeksjon under fødsel og fikk det også da intravenøst og lillemor hadde kolikk i 2 mnd.

Hatt to barn med kolikk, ikke brukt antibiotika under svangerskapet.
Brukte antibiotika i tredjesvangerskap og fikk ett barn uten kolikk :)

Det ødelegger jo altså HELE sakssammenhengen her!!! :p

Jeg tipper at om det hadde vært en statistisk signifikant sammenheng så ville det blitt satt ganske store varselskilt opp på alle apoteker i hele verden.

De begynner jo å rulle ut en sammenheng mellom antibiotikabruk (MYE, ikke bare en liten kur) og dårlige tenner hos barn (disse såkalte "kritt-tennene") - men det er enda ikke statistisk signifikant nok til at de kan sette en definitiv grense.

Nei det trur jeg ikke. Fikk anbiotika med de begge. Ingen av de har kolikk eller allergi. De har refluks som arter seg i magen og ikke tarmen. Refluks er ofte arvelig.

Jeg tok ikke antibiotika under svangerskapene eller i tiden før/etter. Det er mange år siden jeg har tatt antibiotika, og siden det har jeg tatt mye melkesyrebakterier og probiotika.

Dessuten fødte jeg begge vaginalt (skal være gunstig med tanke på tarmbakterier)

Begge hadde kolikk! Første i nesten 5 mnd(!!), andre i to måneder (til vi klippet tungebåndet).

Vi prøvde ALT, inkludert semperdråper (probiotika) uten hell.

Viste seg at kolikken skyldtes stramt bakre tungebånd og det har jeg inntrykk av at den gjør for MANGE. Det er veldig underdiagnostisert og helsepersonell vet ikke om det.

Gikk over på dagen etter klipp

Har hatt ett kolikkbarn, tok ikke antibiotika.
Tok heller ikke antibiotika under svangerskapet eller etterpå med de to som ikke hadde kolikk.

Hadde 2 antibiotikakurer under svangerskapet og fikk også penicillin under fødsel. Fikk det stilk motsatte av kolikkbarn :p

Dette tror jeg kan ha en effekt ja, på noen og til en viss grad. Tror selv at når jeg ammet og tok antibiotika så påvirket det magen til lille ganske mye dessverre.

Nja det tror jeg ikke
Ab her og ingen kolikk
Ingen ab på søster men kolikk på ene

To barn og antibiotika i begge svangerskapene og ingen kolikk

Et innmari komplisert spørsmål syns jeg. Hvis det er noe i det er det nok i form av sårbarhet kombinert med risikofaktorer vil jeg tro. Veldig få slike årsakssammenhenger er direkte, typ får mor antibiotika får barnet kolikk. Men man kan kanskje tenke at barn kan ha ulik sårbarhet for kolikk, og at barn med høy risiko for å få kolikk kanskje får det nesten uansett, mens barn med lav risiko for kolikk ikke får det uansett hva mor inntar i forbindelse med svangerskapet. Og for noen barn igjen er det kanskje den antibiotika-kuren som gjorde at det ble akkurat nok faktorer til at det ble kolikk.

Det som dog kompliserer det er at kolikk er en kinkig diagnose, det er jo gråt som ikke kan forklares av andre ting (https://nhi.no/sykdommer/barn/magetarm/spedbarnskolikk/), og hvor noen barn blir godt utredet og mottar behandling som hjelper (stramt tungebånd, stille refluks, låsninger, MPA etc), er det noen barn hvor plagene kanskje i større grad «avfeies» med kolikk uten at andre årsaker undersøkes. Så man har jo da og kolikk som ikke sikkert er kolikk oppi regnestykket og liksom, som gjør det innmari vanskelig å svare på. For vi vet ikke sikkert hva kolikk faktisk er og årsakene er bare antagelser.

Tre barn. Holdt på å dø av en infeksjon da jeg gikk med nr 2 og ble heftig medisinert. Både antibiotika og medisiner ikke anbefalt for gravide. Både jeg og babyen overlevde heldigvis, og verdens roligste mest rutineglade baby.
Sistemann hadde jeg et 100%medisinfritt svangerskap mye på grunn av redsler mot senvirkninger som nr 2 brakte med seg. Nr 3 hadde kolikk i 4 måneder (låsningsrelstert) og sov ikke en natt igjennom før i 4 års alderen. Her har vi også en ødelagt 6 års jeksel (krittann)... så, vet ikke helt hva jeg skal tenke å tro jeg...

Jeg hadde kolikkbarn, men brukte ikke antibiotika i svangerskapet (og ikke på flere år innen)..

Back
Topp