Samme fostersekk

tuffeluff

Elsker forumet
Marsipanene 2019
Hva betyr det egentlig at de ligger i samme fostersekk?
 
Dette bildet syns jeg forklarer så godt de ulike typene tvillinggraviditet. Regner med du venter eneggede, siden du spør? [emoji4]

Jeg gjør det, og mine deler morkake, men har egen indre fostersekk.

Image1535568730.587806.jpg
 
Dette bildet syns jeg forklarer så godt de ulike typene tvillinggraviditet. Regner med du venter eneggede, siden du spør? [emoji4]

Jeg gjør det, og mine deler morkake, men har egen indre fostersekk.

Vis vedlegget 272782
Jeg aner ikke hva jeg venter! :joyful:
Var på ultralyd i dag, er 12 uker, der han sa han trodde de lå i samme fostersekk. Men han var ikke lege, var hos en sonograf, så han ville ikke uttale seg noe mer enn hva det betydde..
Time på sykehus om en uke, så nå lurer jeg bare.. ble ikke klok a google ;)
 
Jeg aner ikke hva jeg venter! :joyful:
Var på ultralyd i dag, er 12 uker, der han sa han trodde de lå i samme fostersekk. Men han var ikke lege, var hos en sonograf, så han ville ikke uttale seg noe mer enn hva det betydde..
Time på sykehus om en uke, så nå lurer jeg bare.. ble ikke klok a google ;)

De er hvertfall veldig opptatt av å finne ut av om de er i samme fostersekk eller ikke. Den skilleveggen blir sjekket på hver ultralyd hos meg, har hatt 4 til nå. Og det er lettest å se det tidligst mulig. Nå er mine forskjellig kjønn så da sjekker de kanskje ikke mer

Det er vel et større risikosvangerskap i samme fostersekk ( uten at jeg vet hva de mener), så du skal følges hyppig opp og blir nok tidlig sykemeldt.

Men har skjønt det er veldig sjeldent med bare en fostersekk


  • Monochoriotisk, diamniotisk placenta (MCDA). Ca. 20 % av alle tvillingsvangerskap1. Felles morkake, hver sin fostersekk med tynt, tolaget septum (amnion, amnion).
    • Eneggede, de 2/3 der delingen skjer 4-8 døgn etter befruktningen
  • Monochoriotisk, monoamniotisk placenta (MCMA). 1/10 000 svangerskap. Én fostersekk uten skillevegg.
    • Eneggede. 1 % av de tvillinger, som ikke skyldes assistert befruktning. Delingen 8-12 døgn etter befruktningen
Hentet fra legeforeningen, det er litt heavy lesing (om alt som kan gå galt...) så anbefaler ikke å gå inn dit uten videre....
 
Om du har tv2 sumo vil jeg anbefale å se programmet "Beretninger om begynnelser" som er et program fra en osbservasjonspost for gravide. Der følger de blant annet en kvinne med den diagnosen i svangerskapet. Jeg har ikke erfaringer med dette selv, men fant det veldig lærerikt å se dette programmet!
 
Back
Topp