Samlivsbrudd

Malina84

Glad i forumet
Jeg trenger litt hjelp her!

Har ikke satt meg inn i noe når det gjelder å bli alenemamma, og nå er jeg så sliten at jeg ikke klarer å sette meg inn i noe!

Hva skjer ved et samlivsbrudd? Hvilken støtte får man?
(jeg har fast jobb).
Jeg vet ikke hvilken ende jeg skal begynne i!

(Jeg har ikke blitt det enda, men vurderer sterkt å gå ut av forholdet, men trenger først å vite litt om hva jeg går til)

Alt av tips og råd er velkommen!

Prøv alenemamma/pappa forumet. Du får masse hjelp der av de som kan det virkelig.

Uff så synd[:o]

Vet ikke alt, men du får hvertfall dobbel barnetrygd, bidrag fra far og støtte til barnehage.
søk også om bostøtte, det får man som regel også, men str kommer ann på inntekt og utgifter.

Kommer ikke på noe mer i farten.

Men lykke til hvis du blir alene, går nok kjempe bra det og skal du se!!
Vi koser oss alene[;)]

Kan ikke bidra med informasjonen du søker, men vil sende deg en stor klem..
Er ikke enkelt å skulle ta en slik avgjørelse så jeg forstår godt at du er sliten.

Skal sjekke der, tusen takk jenter!
Det går veldig opp og ned her, er så vanskelig å ta en avgjørelse..

ORIGINAL: Shauri

Er ikke enkelt å skulle ta en slik avgjørelse så jeg forstår godt at du er sliten.

Må bare si at i disse småbarnstidene er det viktig å ha tolmodighet. Gi det litt tid. For det å ta vare på en baby er 24 timers jobb og det er tungt å ta denne jobben alene.
Har hatt dager der jeg var bestemt at nå er det nokk, men de gikk heldigvis over [:D]. Og jeg er glad for at jeg tenkte meg om og ga det litt tid.

ORIGINAL: **tvilling85**

ORIGINAL: lissik

Vet ikke alt, men du får hvertfall dobbel barnetrygd, bidrag fra far og støtte til barnehage.
søk også om bostøtte, det får man som regel også, men str kommer ann på inntekt og utgifter.

Vi koser oss alene[;)]

+ overgangsstønad som er på 12.00 kr eller noe...

Gå på Nav.no
http://www.nav.no/Familie/Enslig+mor+eller+far

ORIGINAL: E.R.A.

Må bare si at i disse småbarnstidene er det viktig å ha tolmodighet. Gi det litt tid. For det å ta vare på en baby er 24 timers jobb og det er tungt å ta denne jobben alene.
Har hatt dager der jeg var bestemt at nå er det nokk, men de gikk heldigvis over [:D]. Og jeg er glad for at jeg tenkte meg om og ga det litt tid.

Ja det stemmer nok det du sier, er så opp og ned at den ene timen er jeg fast bestemt på at nå er det nok, mens andre ganger er det fryd og gammen! Han ønsket ikke barn enda, og bruker denne unnskyldingen hele tiden.. Så jeg er omtrent alene med hus og barn mens han lever glade dager.. Men noen ganger er han så flink og hjelper til! Han er jo også den som gjør alt det andre! Det er så vanskelig å prate sammen, men denne gangen har vi en liten å tenke på!
Takk for omtanken, det hjalp og sutre litt her :)

Trodde forresten overgangsstøtnad var noe man fikk i stedet for sv.skapspenger/lønn?

ORIGINAL: Malina84

ORIGINAL: E.R.A.

Ja det stemmer nok det du sier, er så opp og ned at den ene timen er jeg fast bestemt på at nå er det nok, mens andre ganger er det fryd og gammen! Han ønsket ikke barn enda, og bruker denne unnskyldingen hele tiden.. Så jeg er omtrent alene med hus og barn mens han lever glade dager.. Men noen ganger er han så flink og hjelper til! Han er jo også den som gjør alt det andre! Det er så vanskelig å prate sammen, men denne gangen har vi en liten å tenke på!
Takk for omtanken, det hjalp og sutre litt her :)

Trodde forresten overgangsstøtnad var noe man fikk i stedet for sv.skapspenger/lønn?

Ja det er nok noe du får istden for lønn.. leste ikke at du hadde fast jobb [;)]
Men sidene til Nav står det jo det meste, går ann å ta seg en tur ned til nav og snakke med dem, forhøre deg om hva du har krav på i tilfelle samlivsbrudd...

Har dere prøvd sånn samlivskurs? tror det er det det heter, det kurset de tilbyr førstegangs foreldre ;)
Masse lykke til[:)] Håper det ordner seg uannsett hva du bestemmer deg for[;)]

Hei! Satt tilfeldigvis bladde tilbake til evigheten på forumet og fant dette innlegget.
Du får faktisk bedre råd som alenemor enn som samboende.
Overgangsstönad, dobbel barnetrygd. Og når småtten skal i bhg kan man få stötte til det og. Jeg har aldri hatt så god råd noen gang[8D].
Det fines masse å ta av.

Ta kontakt med nav, så hjelper de deg der. Hos oss er de veldig flinke![:)]

Pengene avhenger også av hvor mye faren har barnet sitt. Har dere delt omsorg med 50% hver så er det ikke mye å hente. Da betaler ingen bidrag og dere får en vanlig barnetrygd på deling. Overgangsstønad tror jeg ikke du får når du jobber. Det er i alle fall slik det er for ei av mine venninner som er alenemamma med delt omsorg. Hvis du har ungen mest alene blir det litt annerledes.

ORIGINAL: lissik

Vi koser oss alene[;)]

Tror du får overgangsstønad og støtte til barnetilsyn også....Da jeg ble alene med førstemann fikk jeg det iallefall.Lykke til

har du prøvd å prate med han om problemene deres. gi han en advarsel om at viss ikke han viser mer interesse, så går du fra han. kanskje han får seg en tankevekker. det er vel ofte babytilværelsen som er den verste, men jeg ville venta litt og sett hvordan ting blir når ungen blir litt større. men han må skjerpe seg ja!! dere er tross alt to som har laga denne ungen! snakk med helsestasjonen om de har samlivskurs.

Back
Topp