Samlingsstund i BHG.

SuperPoPs

Glad i forumet
Hva ville DU gjort under en samlingstund med 3 og 4 åringer ?

Og hvordan sanger liker dem da ? ( blir bæbæ lillelam, oppe på fjellet der bor det tre troll, lille pedder edderkopp og hodeskulder.. for barnslig ? )

Har skrivd ut noen bilder av disse tingene så kan barna være med og foreslå sanger av bildene.. Trur dere dette blir kjedelig ?

Hva med å ha et tema??? Som vinter? Eller årstider... altså en rød tråd for samlingen[;)] Og ha sanger som har med samme emnet å gjøre[:)]

finn frem julesanger, og gjerne med bevegelser til..........."jeg gikk meg over sjø og land", " på låven sitter nissen"[:D]

Fortell et spennende eventyr, med full innlevelse der du involverer barna, også gjerne med juletema[:)] (favoritten jeg har brukt er eventyret om gullokk som kommer til huset i skogen der de tre bjørnene bor, hun spiser opp grøten, sitter i stolene osv osv)

ORIGINAL: Mamma 08

Hva ville DU gjort under en samlingstund med 3 og 4 åringer ?

Og hvordan sanger liker dem da ? ( blir bæbæ lillelam, oppe på fjellet der bor det tre troll, lille pedder edderkopp og hodeskulder.. for barnslig ? )

Har skrivd ut noen bilder av disse tingene så kan barna være med og foreslå sanger av bildene.. Trur dere dette blir kjedelig ?

Hodeskulder går vel kanskje..men innbiller mæ at olle bolle og edderkopp blir litt "barnslig"..
Bæ bæ lillelam kan dem jo dikte opp en ny versjon til..
[8D]Har hørt en del forskjellige versjoner av den sangen..

ORIGINAL: Delia

Hva med å ha et tema??? Som vinter? Eller årstider... altså en rød tråd for samlingen[;)] Og ha sanger som har med samme emnet å gjøre[:)]

Slik har vi det. Bare enda mer detaljert. Nå er det jula og desember som gjelder. Lese om julefortellinger, og gjøre juleting. Synger julesanger osv. Trenger ikke være så mye for 3 åringer, men 4 åringer forstår mye mer. Men greit å ha faste "ritualer" også[;)] Som trekking av kalender og slikt. De liker også å få fortelle hva de har fått i adventskalender, eller hva de har gjort på i helgene, dagene.

De sangene blir nok kanskje litt barnslige. Men spørr de. Evt lage sangkort. I vår barnehage er det en slager å lese eventyr og gjerne ha de på flanellograf. Leker som feks kims lek eller at de er med å dramatiserer, la en av ungene ha samlingen (bare en kort stund- sånn at det er du som voksen som styrer det pedagogiske aller mest) Lese fra en bok, eller snakke om et tema. La ungene få fortelle selv. Kommer mye gøy ut av det =) 

Den ene avdelingen vår har tema "pepperkakegutten" i år... Ser veldig kjekt ut! =) Ungene skal dramatisere den i felles samlingen vår på fredag.... Gleder meg =)

har dere ikke noe tema hver mnd som du kan finne sanger som passer til?

Dyretema - bjørnen sover, har du hørt historien om de tre små fisk osv osv..

Der jeg jobber (blandet alderstrinn) er det veldig populært med sang-lapper med bilder på som barna får trekke etter tur. Har mange forskjellige sanger, men også sanger etter årstid (lappene har ulike farger etter årstid - grønn for sommer, rød for jul osv). I disse juletider går det jo mest på julesanger som Musevisa, På låven sitter nissen, Jeg gikk meg over sjø og land osv. Så tenner vi lys og synger "så tenner vi det første lys.." og henger opp hjerter med tall på for hver dag.

Ellers er det mange morsomme bevegelsessanger som også er populære, f.eks "A ram-sam sam", "boogie-woogie", "Per Sjuspring", "Bjørnen sover" og "Trollet i esken". Begynner hver samling med en sang som heter "hei alle sammen og velkommen hit i dag" og varierer på det vi gjør i sangen (klapper du sammen med meg, vinker, hopper osv osv).

En liten loffottorsk, har du hørt historien om de tre små fisk, ro ro til fiskeskjær og tusenbein gikk ut i sølevær er blant de vi bruker mye. Også har vi slike ark med bilder av ordene vi skal synge på.

Noen ganger leser vi bøker eller forteller eventyr.

Masse lykke til :)

Back
Topp