Samling i Barnehage

Mollymus

Forelsket i forumet
Augustmødrene 2014
Eg har fått ansvaret for samlinga i barnehagen på Onsdag, med barn frå 2-4 år. Temaet vi har no er Vennskap, og eg veit ikkje heilt kva eg skal gjere! :P De vanlege dei gjer er å synge i samlingane, noke som har gjort ungane ganske lei av og synge (ingen vil sitte i so og synge i 30 min, og ikkje kvar dag i allefall!).

Eg tenkte på ei historie/fortelling der eg kan lage nokre figurar til. Men eg kjem ikkje på noke fortelling som har med vennskap og gjere.

Noken som har en ide dei vil dele med meg så eg får litt startshjelp? :)

Heisann du! :) har dere steg for steg i barnehagen? Du kan søke det opp, det er et fint redskap for å jobbe med blant annet empati :) du kan lese bøker, snakke om det å være venner. Du kan spørre barna hva det å være venn med noen er for noe. Hva gjør vi/gjør vi ikke sammen med vennene våre(og skriv ned svarene de kommer med) :) kun fantasien setter grenser. Også har du jo alltids den nydelige sangen "skal vi være venner". Lykke til!

sendt fra appen :)

Må bare si at 30 min samling for 2 åringer med "bare sang" er alt for lenge! Det er vanlig å ha samme sang på starten og slutten - råder deg til å ta med disse kjente elementene selv om du ønsker en andereldes samling. Hvor mange barn er det totalt?

Fortell gjerne en historie, viktig å bruke konkrete da ja. Steg for steg kan brukes.

Må bare si at 30 min samling for 2 åringer med "bare sang" er alt for lenge! Det er vanlig å ha samme sang på starten og slutten - råder deg til å ta med disse kjente elementene selv om du ønsker en andereldes samling. Hvor mange barn er det totalt?

Fortell gjerne en historie, viktig å bruke konkrete da ja. Steg for steg kan brukes.

Eg og synest 30 min er alt for lenge! det er 14 barn totalt.

30 minutter samling med barn fra 2 år? Det er jammen imponerende...
Bukkene bruse og Gullhår faller ofte i smak hos oss.

Heisann du! :) har dere steg for steg i barnehagen? Du kan søke det opp, det er et fint redskap for å jobbe med blant annet empati :) du kan lese bøker, snakke om det å være venner. Du kan spørre barna hva det å være venn med noen er for noe. Hva gjør vi/gjør vi ikke sammen med vennene våre(og skriv ned svarene de kommer med) :) kun fantasien setter grenser. Også har du jo alltids den nydelige sangen "skal vi være venner". Lykke til!

sendt fra appen :)

vi har ikkje steg for steg (enda i allefall), men eg skal søke det opp :) kjempeide med og spørre dei om det og skrive ned! :D
Den sangen synger vi masse, så den kan dei alle, så eg kan no ta med den :)

Her spilte vi mye fantoranfen sin vennesang, den er morsom for ungene for det er litt bevegelse der de kan være aktive (klø på magen, hink på foten osv). De fleste barn er kjent med sangen.

Den stygge andungen eller Askeladden og de gode hjelperne da?

Bordteater er jo alltid morsomt. Ta et eventyr du kan godt, og så finner du figurer som passer til og spiller eventyret for ungene.

Vi har blanda alder fra 1-6 og sitter ofte 45 min i samling, men har da både samling i sirkel, bordaktiviteter og andre forskjellige ting.

De kan jo også tegne seg selv sammen med en venn, eller tegne det de tror en venn er ;)

Storebror april 09 ♥
Lillesøster juni 12 ♥

Hva med å lese om karsten og Petra? :-) flere av de historiene handler om vennskap :-)

Sent from my GT-I9505 using BV Forum mobile app

Endte opp med "geitekillingen som kunne telle til 10" :) fann så mange dyr i bhg, så eg tenkte at den fortellinga med leikedyr må no ver litt interresang :)

Karsten og Petra
Steg for steg
Snakk med barna. Hva er vennskap, hva gjør man når man er venner? Hva skjer hvis man krangler, hvordan blir man venner igjen? Still de spørsmål og snakk MED de, ikke bare til de. Vis bilder av blid ansikt, sint ansikt, lei seg ansikt og snakk om det.
Avslutt med en fortelling eller bok om vennskap, eventuelt en sang eller vers om å være venner.
Et dikt vi pleide å si i bhg var når vi satt i ring og holdt hverandre i hendene: En ring av gull, en ring så stor, med plass til alle hender. Hvor ingen er størst, hvor ingen er minst, hvor ingen er først, hvor ingen er sist. Vi holder fast så alle kjenner at ringen er lagd av gode venner. (Her ba vi barna lukke øynene og kjenne etter. Kjenner dere at dere holder i vennene deres)

app! Venter nr 3 :) 15.02

Back
Topp