Samleie i graviditeten

Momme

Elsker forumet
❤Januarlykke 2022❤
Junibollene 2023
Jeg er førstegangsgravid og er nå 8+0. Før jeg ble gravid hendte det at jeg stusset litt da jeg hørte gravide venninner fortelle at de nesten ikke hadde samleie, fordi de var redde for å skade den lille i magen. "Samleie er helt naturlig, selv når man er gravid. Selvfølgelig ligger den lille i magen godt beskyttet, også mot samleie!" tenkte jeg. Fornuften min støtter fremdeles denne tankegangen, MEN jeg merker likevel at jeg ikke klarer å sette pris på samleie for tiden. Jeg innser at jeg faktisk er veldig bekymret og redd for at den lille skal bli skadet, og at samleie vil framprovosere en SA.. Er det noen som har det på samme måte?

Haha .. nei aldri bekymret meg over gitt! Er jo en av de mest naturlige tinga i verden.. Og alt med måte sant.. Man legger kanskje den hardeste sexen på hylla hvis man er av den kaliberen.

Haha var forresten ikke for å virke fæl mot deg altså. Skriver ofte hva jeg tenker og hadde ei venninne som avstod helt fra samleie under begge graviditetene sine, og det ble bare tullete til slutt..

Hør på helsestasjonen om du kan få prate med jordmor :) sånt er de god på :)
Takk for tips, mulig jeg gjør det :-) vet jo utmerket godt at det ikke er farlig, og at samleie i seg selv ikke vil framprovosere noen SA. Så det handler vel mer om en generell frykt for å miste, som gjør at jeg tidvis får noen urasjonelle tanker ;-) Veldig uvandt, da jeg normalt opplever meg selv som mer rasjonelt styrt enn emosjonelt styrt!

Så lenge du ikke har risikofylt svangerskap, med masse blødninger ol. Så er det helt trygt. Jeg merker at jeg ikke har like lyst så ofte, så her blir det bare en gang i uka nå :-p

Her er det mannen som nekter å ha samleie før det har gått 3 mnd. ( er 8+3 nå) For han er livredd for å fremprovosere SA. Jeg prøver å forklare at det ikke er farlig. Men han har lest at i et ukomplisert svangerskap så er det ikke farlig. Jeg har komplisert svangerskap derfor nekter han. Veldig frustrerende! Men nå har han fått meg til å bli redd for det også.

Haha var forresten ikke for å virke fæl mot deg altså. Skriver ofte hva jeg tenker og hadde ei venninne som avstod helt fra samleie under begge graviditetene sine, og det ble bare tullete til slutt..[/QUOTE
Takk for svar :-) Har dog et tips til deg; skriv det du tenker, men bruk gjerne ett minutt ekstra på å reflektere over hvordan du formulerer deg - og hvordan mottakeren vil oppfatte innlegget - før du poster det. Jeg er i utgangspunktet ikke hårsår, og når man stiller spørsmål på nett må man jo regne med å få ulike svar - og kanskje ikke alltid de svarene man ønsker. Tenker likevel at vi alle her inne er i en sårbar situasjon, i større eller mindre grad, og at det krever en viss grad av mot for å stille enkelte spørsmål. Som gravid opplever jeg å være betydelig mindre rasjonell enn jeg vanligvis er, og det er nettopp slike urasjonelle tanker man kan ha behov for å drøfte konstruktivt med andre.

Ellers tenker jeg at det er synd at venninnen din ikke har fått hjelp til å takle situasjonen sin bedre. Vil ikke si at det er "tullete". Det handler trolig mer om å sitte inne med frykt, tanker og føleleser, som man ikke har fått reflektert godt nok rundt.

Sæd kan framprovosere rier når man er klar for fødsel, men ikke ellers.

Man blr vil unngå stillinger som støter mot livmorhalsen om man har det problemet, men ellers ligger babyen trygt.

Sæd kan framprovosere rier når man er klar for fødsel, men ikke ellers.

Man blr vil unngå stillinger som støter mot livmorhalsen om man har det problemet, men ellers ligger babyen trygt.
Takk for svar! :-) Jøss, visste ikke at sæd kunne framprovosere rier, men det er jo en stund til vi er fødeklare uansett ;-)
Babyen ligger heldigvis trygt, all fornuft sier jo det. Får bare fortsette å minne meg selv på det, og gi det litt tid, så håper (og tror) jeg fornuften seirer til slutt! :-)

Så lenge du ikke har risikofylt svangerskap, med masse blødninger ol. Så er det helt trygt. Jeg merker at jeg ikke har like lyst så ofte, så her blir det bare en gang i uka nå :p
Takk for svar :-) Ja, denne lysten er ikke like stor hos meg heller om dagen! Kvalme og tretthet fungerer veldig bra som prevensjon :-P Satser på det blir ny giv på soverommet etter uke 12, hvor sannsynligheten for SA er redusert og kvalmen (forhåpentlig) har takket for seg!:-D

Her er det mannen som nekter å ha samleie før det har gått 3 mnd. ( er 8+3 nå) For han er livredd for å fremprovosere SA. Jeg prøver å forklare at det ikke er farlig. Men han har lest at i et ukomplisert svangerskap så er det ikke farlig. Jeg har komplisert svangerskap derfor nekter han. Veldig frustrerende! Men nå har han fått meg til å bli redd for det også.
Det har jeg også lest, så jeg skjønner i grunn at han bekymrer seg - selv om det mest sannsynlig går helt fint for dere å ha normalt samleie. Tenker uansett at sålenge du har et komplisert svangerskap, og dere begge kjenner på frykten for å miste, så er det ikke verdens undergang om dere avventer samleie til etter uke 12 :-) Det er jo mye annet gøy man kan finne på på soverommet i mellomtiden ;-)

Hmmm, kan ikke si at jeg er så veldig interessert i sex akkurat nå, det har ikke noe med det å gjøre at jeg er redd, men mer med at jeg er konstant sliten og trøtt og jeg bare sovner fra alt (har jo sovnet fra lille frøken her om dagen også). Samboer er vel litt bekymret, men vi savner akkurat nå ikke sex. Det kommer seg nok igjen (som sist gang), men vi stresser ikke, når vi begge har lyst, så skal vi ha sex og hvis ikke, så lar vi være. Så vi får se, når vi begge 2 har energi til denne aktiviteten. ;)

Det har jeg også lest, så jeg skjønner i grunn at han bekymrer seg - selv om det mest sannsynlig går helt fint for dere å ha normalt samleie. Tenker uansett at sålenge du har et komplisert svangerskap, og dere begge kjenner på frykten for å miste, så er det ikke verdens undergang om dere avventer samleie til etter uke 12 :-) Det er jo mye annet gøy man kan finne på på soverommet i mellomtiden ;-)

Ja jeg er helt enig. Er ingen vits å risikere noe som helst. Uansett om det er 1/2 % sjans for at det går galt.
Formen er uansett på bunn,så kan ikke påstå at jeg dør uten samleie for øyeblikket. Hehe,ja det har du rett i! ;)

Hmmm, kan ikke si at jeg er så veldig interessert i sex akkurat nå, det har ikke noe med det å gjøre at jeg er redd, men mer med at jeg er konstant sliten og trøtt og jeg bare sovner fra alt (har jo sovnet fra lille frøken her om dagen også). Samboer er vel litt bekymret, men vi savner akkurat nå ikke sex. Det kommer seg nok igjen (som sist gang), men vi stresser ikke, når vi begge har lyst, så skal vi ha sex og hvis ikke, så lar vi være. Så vi får se, når vi begge 2 har energi til denne aktiviteten. ;)
Kjenner til det der altså! Det er vel sånn for alle par i perioder, at lysten og energien ikke er helt til stede, men den kommer trolig tilbake før eller siden! :-) Inntil da kan man jo pleie forholdet på andre måter - eller om nødvendig, bare fokusere på å komme seg igjennom dagen! Det kjenner jeg på for tiden. Tar på med kvalme, tretthet og andre symptomer! Uansett, som du sier, ingen vits i å stresse :-)

Æsj sex... Siste jeg kunne tenkt meg nå for tiden! :p
Det var slik jeg merka at jeg var gravid! :p hver graviditet har jeg (desverre) totalt avsmak!

Jeg er ikke redd for å ha sex, men må innrømme at det er lite med sengeaktivitet om dagen. Kvalm, trøtt, vond i brystene, hormoner og andre graviditetssymptomer gjør sexlysten lav. Håper det tar seg opp igjen når kvalmen gir seg, forhåpentligvis er det snart! Er 12 uker om 2 uker :p

Her er det kun kvalmen som stopper meg! Mannen er litt mer forsiktig og redd for å skade den lille, men det går helt fint!

Så lenge man ikke har blødninger eller risikosvangerskap, kan man gjøre det meste som normalt, selv om det gjerne blir litt "mykere" sex ;)

Men vibratorer skal man være forsiktig med, fordi vibreringen kan forårsake at mormunnen blir irritert, og i verste fall åpne seg. (Det var det jeg leste ihvertfall)

Ikke redd i det hele tatt, da det står over alt at man kan ha samleie under graviditeten ;)

Back
Topp