Samleie etter rift grad 3

Olme

Første møte med forumet
Hei!

Lurte litt på om noen vil dele erfaringer med samleie etter rift grad 3? Jeg fikk rift grad 3b under fødsel og sliter med å finne informasjon om dette. Samleie er jo en viktig del av parforholdet, og jeg har jo lyst så snart det er «klart». Hvor lang tid tok det før dere hadde samleie igjen? Var det vondt/annerledes?


Forøvrig lurte jeg også på om noen av dere har opplevd at pappaen endra seg etter fødsel? Synes samboer virker fjern og kanskje heller vil gjøre andre ting enn å være med meg og baby. Såklart blir jeg veldig redd og såret av dette, men vet ikke helt hvor jeg skal ta det. Har forsøkt å si det til pappaen men han føler han er helt normal, er det bare jeg som er på bærtur om dagen?
 
Flytter denne ut på generelt, du får kanskje fleire svar der! :)
 
Hei!

Lurte litt på om noen vil dele erfaringer med samleie etter rift grad 3? Jeg fikk rift grad 3b under fødsel og sliter med å finne informasjon om dette. Samleie er jo en viktig del av parforholdet, og jeg har jo lyst så snart det er «klart». Hvor lang tid tok det før dere hadde samleie igjen? Var det vondt/annerledes?


Forøvrig lurte jeg også på om noen av dere har opplevd at pappaen endra seg etter fødsel? Synes samboer virker fjern og kanskje heller vil gjøre andre ting enn å være med meg og baby. Såklart blir jeg veldig redd og såret av dette, men vet ikke helt hvor jeg skal ta det. Har forsøkt å si det til pappaen men han føler han er helt normal, er det bare jeg som er på bærtur om dagen?

Jeg kan ikke helt svar for rift grad 3, men jeg fikk grad 2. Jeg venta 9 uker med å ha sex, kanskje mest fordi jeg ikke var helt klar mentalt. Det jeg gjorde før vi hadde sex var å teste med dildo alene for å se hvordan det var. Er litt glad for det, føler jeg ble trangere etter fødsel så vi var ekstra forsiktige når vi hadde sex etter det.
 
Det er normalt at pappaer blir deprimerte, eller bare "fraværende." Snakk med ham om hva han føler. Du kan få hjelp av helsesøster/FVK også. :)

Sex kan dere ha når dere er klare fysisk og psykisk. Det kan gro fort, eller du kan måtte operere for å få det i orden. Ta tiden til hjelp. Det er mye annet man kan gjøre også, som ikke må innebære vaginalt samleie. :)
 
Ca 3 mnd etter fødsel. Husker ikke hvilken grad jeg hadde. Men revnet innvendig og utvendig og få mm fra rompa. Tror jeg hadde 10 sting totalt. Viktig å bli veldig kåt. Jeg sliter også med at jeg ikke blir like våt som før fødsel, så vi bruker glidemiddel som hjelp.
Vi tok det sakte, fant ut hvilket stillinger som fungerte bedre enn andre. Huden er ganske tynn der stingene var (1 år siden fødsel). Så prøver å unngå spesielle stillinger som gjør at penisen trykker på der stingene var mellom skjede og anus :)
 
Jeg fikk ikke rift, men ble snittet hele veien. Vi hadde sex etter 3,5 uke. Jeg var helt grodd på 6-ukerskontrollen, hadde ingen plager eller vondter fra dag 4, så for meg gikk det helt greit(litt vondt i starten de første gangene, men).
 
Hadde 3/4 grads rift. For meg tok det lang tid å bli klar, kunne fortsatt kjenne sting 6 uker etter. I tillegg hadde vi jo en ekstremt klistremerkebaby, så var jo ikke mulig med så mye sex heller av slike årsaker :p 5 mnd ca tok det før vi prøvde for første gang, det var heldigvis ikke vondt, men annerledes. Neste gang gikk det bedre, og etterhvert var vi mer tilbake på «gammelt nivå». Men måtte jobbe med meg selv, jeg ville jo at jeg ville ha lyst igjen, det tok nok lengst tid. Samboer var heldigvis veldig tålmodig og respekterte at jeg trengte litt tid :)
 
Hadde grad 3a og hadde vel sex 7-8 uker etter fødsel. Det var noe ubehag pga arrvev og vi måtte bruke glidemiddel en stund, men det gikk seg til etter hvert [emoji4] Ta det med ro og bruk glidemiddel først som sist [emoji4]
 
Jeg får komme med den værste historien jeg da [emoji85]

Jeg fikk grad 3c og fikk store problemer. De hadde sydd meg for dårlig, så jeg slet med smerter i flere mnd. Satt ikke de 3-4 første mnd. Først etter 6 mnd hadde jeg grodd. Da fant de ut at jeg hadde hatt innvendige infeksjoner de ikke hadde oppdaget.
Måtte opereres på nytt 8 mnd etter fødsel pga ødelagt lukkemuskel, og så tok det jo en stund etter det også.

Men hun som opererte anbefalte oss å komme igang igjen så fort som mulig. Jeg kjøpte en dildo som jeg prøvde med i starten, også for å tøye litt i vevet selv.

Jeg kan tenke meg at det tok 9-10 mnd etter fødsel før vi prøvde igjen. Og medregnet de mnd i svangerskapet jeg ikke kunne fordi jeg bare begynte å blø... Så ja. Gikk vel nesten halvannet år uten sex vi tror jeg. Men vi er da fortsatt sammen, så for oss er ikke sex en så veldig viktig del av forholdet.

Greit å få nr 2 med planlagt KS ja [emoji28]
 
Back
Topp