Samleie etter fødsel

Freia97

Forelsket i forumet
Juliknøttene 2022
I dag er det 11 uker siden mini ble født. Hun er min førstefødte. Foruten om at hun ble tatt med sugekopp, gikk fødselen fint mtp underliv, rifter etc. Jeg fikk bare et par pyntesting, og underlivet sånn sett føles normalt ut.

Helt til det kommer til samleie. Det er som at tissen min frastøter mannen min sin. Alt føles vanlig ut for mannen min, men for min del føles det vanvittig trangt ut. Vi bruker god tid, bruker mye glidemiddel - men det er bare ikke sjanse. For meg blir bare hele opplevelsen totalt intetsigende og ekstremt udigg. Det er trangt, tørt, vondt og som at det bare er totalt fysisk umulig hva vi prøver på.

Med en liten baby er det heller ikke slik at sexlysten er kjempe stor. Så når den først er det, er det vanvittig sårt at jeg ikke får det til? Mannen min og jeg har aldri vært helt de store på foreplay før samleie heller. Å skulle begynne med det nå, er bare heller ikke noe som motiverer meg så veldig. Hvor i all verden skal jeg uansett hente tid, lyst og motivasjon til det når jeg vet at det hele stopper opp i det han skal inn i meg?

Hvordan opplever dere det?
 
Her og gikk fødselen veldig fint, med ingen rifter og bare pynte sting. Men så har ikke sex vært et problem heller... vi pleier å ha foreplay og bruke tid på oppvarming først. Og det har gått veldig fint, det er vått og det er ikke trangt. Skal sies at vi nå nylig først har begynt og de er jo 17 uker nå. Vi har hatt uker med at vi begge har hatt lyst men ikke funnet tiden til det. Blir stjålne øyeblikk etter at de har lagt seg som regel :smiley-ashamed004

Er det så nedtur å ha oppvarming? Har alltid bare tenkt på det som ekstra gøy/godt å kunne bygge opp stemningen. Men kanskje litt verre å finne utav det for første gang nå? Kan jo hende kroppen bare trenger litt mer tid og for den saks skyld. Eventuelt så må dere jo bare være forsiktige til å begynne med før det går seg til :)
 
Sånn hadde jeg det sist! Da tok vi rett og slett bare tiden til hjelp. Slet med at jeg var tørr og føltes trang. Det var ikke så digg og ble lite sex i en periode, men plutselig var det som før igjen :) Denne gangen har vi såvidt prøvd et par ganger, trengte ikke glidemiddel, men tok oss god til til oppvarmingen ;)
 
Sniker.
Etter forrige fødsel ventet vi 5 mnd før vi hadde sex. De første 3-4 gangene var det vondt og ubehagelig for meg, men hakket bedre for hver gang. Brukte god tid, masse glidemiddel, og tok det veldig rolig. Målet de første gangene ble ikke at det skulle være så godt, men heller at det skulle bli mindre ubehagelig. Etter dette ble alt som normalt igjen :) så prøv å bare slapp av, og ikke stress!

(Ble klippet pga sugekopp, og en del sting for min del. Så tok en del uker før det kjentes greit ut nedentil)
 
Jeg har også testet og ble veldig skuffet, men 3. gangen fikk vi det til. Legen min forklarte at jeg har tørre slimhinner nå pga hormonforandringer og anbefalte kremer som man bruker i overgangsalderen (til å smøre inni skjeden et par ganger i uken og ved sex). Brukte også womanizer slik at jeg kom først og så hadde vi sex.
 
Sniker fra desember :happy:

Ammer du? Har lest (vet ikke hvor, og vet ikke om det er sant) at de som ammer er mer tørr nedentil den første stunden. Dette er naturens måte å sørge for at mannen ikke skal kunne gjøre kvinnen gravid igjen før kroppen er klar for å takle neste graviditet, slik at hun får hentet seg godt nok inn igjen. Kan være at du trenger 4-5 mnd på at slimhinnene skal produsere mer som normalt igjen
 
Gyn ga meg østrogen-gel uoppfordret. Brukte det de første ukene, men trenger det ikke nå lengre, slimhinnene har nok blitt sterkere av det /)
 
Har å opplevd at det er tørt, men funket godt med glidemiddel. Men kjenner derimot t d er ømt/vondt på symfysen, lurer på om d kan ha sammenheng etter graviditeten og bekkenbunnssmerter?
 
Hvor lenge er det “greit” at det gjør vondt å ha sex? Kun prøvd 2 ganger. Etter første gang fikk jeg ting sjekket ut hos Gyn, og hun fant en polypp (?) ved der jeg har sydd som hun skrapte vekk. Prøvde igjen nå og det er fortsatt ganske vondt, men ikke like ille, og samme type vondt denne gangen. Nå kjentes det mer ut som det var huden som var for stram. Brukt store mengder glid begge gangene.
 
Hvor lenge er det “greit” at det gjør vondt å ha sex? Kun prøvd 2 ganger. Etter første gang fikk jeg ting sjekket ut hos Gyn, og hun fant en polypp (?) ved der jeg har sydd som hun skrapte vekk. Prøvde igjen nå og det er fortsatt ganske vondt, men ikke like ille, og samme type vondt denne gangen. Nå kjentes det mer ut som det var huden som var for stram. Brukt store mengder glid begge gangene.

Prøvd østrogenkrem?
 
Oppdatering: Nå synes jeg plutselig det har blitt litt lettere selv om det fortsatt kan være litt ubehagelig med en følelse av at det er veldig trangt. Men det går fremover!!
 
Back
Topp