samboerkontrakt.

Rosa08_Blå10

Elsker forumet
Hva vil det si å ha det?
Og bør man ha det selvom kun den ene personen betaler på lånet?
(har 2 barn sammen).

Har ikke peiling.

Men har tenkt litt på slikt selv i det siste.
Kanskje like bra og bare gifte seg?

ORIGINAL: StinkiStini

Har ikke peiling.

hehe ja du sier noe [:D] .. men ingen bryllup-planer her foreløpig hvertfall[8D].

Vi har samboerkontrakt. Det går an å gå til advokat å sette opp kontrakt, men vi valgte å bare sette oss ned hjemme og skrev ned de punktene vi ville ha med.
Her er det også bare en av oss som betaler på lånet, men den andre betaler en del andre utgifter. Jeg vil anbefale alle å ha en samboerkontrakt[:D]

ORIGINAL: Marinah

Har ikke peiling.

hehe ja du sier noe [:D] .. men ingen bryllup-planer her foreløpig hvertfall[8D].

Hehe, ikke her heller du!
Men vi har snakka om det nå da vertfall, så vi får se hva det neste året bringer.. opp til han!
Føler vertfall en trygghet i det iforhold til rettigheter om det værste skulle skje noen av oss....
Mange fordeler med å være gift vertall.

http://www.vg.no/dinepenger/artikkel.php?artid=562012
Vi har brukt denne kontrakten som du kan skrive ut her, enkel og grei.

Har ikke peiling.

Men vi har snakka om det nå da vertfall, så vi får se hva det neste året bringer.. opp til han!
Føler vertfall en trygghet i det iforhold til rettigheter om det værste skulle skje noen av oss....

Både fordeler og ulemper med å være gift sikkert[8D].

Har ikke peiling.

Heheh, jash!
Som med alt annet![8D][:)]

ORIGINAL: mom09

Vi har samboerkontrakt. Det går an å gå til advokat å sette opp kontrakt, men vi valgte å bare sette oss ned hjemme og skrev ned de punktene vi ville ha med.
Her er det også bare en av oss som betaler på lånet, men den andre betaler en del andre utgifter. Jeg vil anbefale alle å ha en samboerkontrakt[:D]

Nå har ikke jeg så god økonomi siden jeg kun får penger fra NAV. så jeg kommer ikke til å betale noe på lånet, det er det han som styrer. Men hva slags punkter har dere med om jeg kan spørre? [:)] Er liksom litt blank på dette jeg da, og ikke satt meg så inn i det enda :/

Det som er viktig å tenke på er jo hvordan tingene man har skal fordeles dersom man går fra hverandre. Du skriver at han betaler hele lånet, men eier dere boligen sammen? Dette er jo viktig, dersom det skulle bli slutt.

En annen ting er jo dersom en skulle dø, da er det vel ikke sånn at samboere arver hverandre (tror det har vært en endring her når man har felles barn, så mulig det ikke stemmer helt...). 

ORIGINAL: snute

Det som er viktig å tenke på er jo hvordan tingene man har skal fordeles dersom man går fra hverandre. Du skriver at han betaler hele lånet, men eier dere boligen sammen? Dette er jo viktig, dersom det skulle bli slutt.

En annen ting er jo dersom en skulle dø, da er det vel ikke sånn at samboere arver hverandre (tror det har vært en endring her når man har felles barn, så mulig det ikke stemmer helt...). 

Nei siden han er den som skal ha lånet alene så blir det han, og kun han som eier boligen. tror det blir mest aktuellt å dra til en advokat for å fikse den samboerkontrakta, siden vi ikke har peiling noen a oss. hehe [:D]

Har ikke peiling.

Ulemper?? [8|]  neiida, bare det å skille seg som er kjipt sikkert, men det gjør jo kanskje at man prøver litt ekstra [8D]

(erfaring på det feltet gitt..hehe)

Det er gubben som betaler lånet her også, men jeg tar jo som sagt endel andre utgifter. Så for at jeg ikke skal sitte uten en dritt hvis det skulle blitt slutt så er det ene punktet at han betaler meg 40 000 for alt av møbler vi har, jeg får også halvparten av summen som på det tidspunktet er betalt ned på lånet (eks. hvis vi det er betalt ned 800 000 kr på lånet får jeg 400 000 kr).

Så har vi et punkt om at det vi tok med oss inn tar vi med oss ut, jeg har endel gamle antikviteter som er verdt endel og han har en del elektroniske ting..

Siden vi har et barn sammen har vi et punkt hvor det står at jeg skal bo i huset som barnets forsørger om samboeren min skulle falle fra. Dette fordi huset da automatisk blir arv til barnet vårt.

Tror det er stort sett det vi har med[:)]

I våres står det ingenting om lånet.. Men står hva som man skal ha med seg ut av huset. Sambo har lagt til mye penger i oppussing her, og noe av dette skal han ha med seg ved et salg..

Samt at vi har fordelt møbler osv.. sånne praktiske ting.. i kontrakten

Det er ut fra sambos konto at lånet blir betalt.. men vi har ikke skrevet om sånne ting i kontrakten..

Alle regninger går ut fra hans konto..

ORIGINAL: mom09

Det er gubben som betaler lånet her også, men jeg tar jo som sagt endel andre utgifter. Så for at jeg ikke skal sitte uten en dritt hvis det skulle blitt slutt så er det ene punktet at han betaler meg 40 000 for alt av møbler vi har, jeg får også halvparten av summen som på det tidspunktet er betalt ned på lånet (eks. hvis vi det er betalt ned 800 000 kr på lånet får jeg 400 000 kr).

Så har vi et punkt om at det vi tok med oss inn tar vi med oss ut, jeg har endel gamle antikviteter som er verdt endel og han har en del elektroniske ting..

Siden vi har et barn sammen har vi et punkt hvor det står at jeg skal bo i huset som barnets forsørger om samboeren min skulle falle fra. Dette fordi huset da automatisk blir arv til barnet vårt.

Tror det er stort sett det vi har med[:)]

den jeg frykter litt, at om det skulle bli slutt at jeg ikke får en dritt liksom.. så mye a grunnen til jeg vil ha dette er jo pga det :/..

og det siste punktet ditt der, vil jeg og ha med.. redd for å bli sittende med 2 unger alene om han går bort, og jeg ikke har noe sted å bo med barna eller noe [&:]

Back
Topp