Samboerkontrakt og testament

Salvia

Forumet er livet
VIP
Julibarna2014
❤️ Augustlykke 2020 ❤️
Jeg og samboer leier leilighet foreløpig, men har planer om å bygge hus etter hvert.
Med det kommende barnet har jeg begynt å se på samboerkontrakt og testament.
Er det noen som har tips rundt dette?
Har bare googlet litt ennå, men vil gjerne ha dette på plass til vi blir foreldre.
Jeg regner med vi får felles økonomi innen barnet kommer og, er det noe vi bør se på ifbm. dette?

Samboerkontrakt og testamentet er to ting som er veldig smart å ha på plass når man flytter sammen. Det er ikke så veldig romantisk å fylle ut, men veldig kjekt å ha. Det skaper et ryddig forhold.

Felles økonomi er jeg helt for! Men det er såklart ikke alle som er det. Det er viktig med en god samtale rundt dette med økonomi, snakk med hverandre hvordan dere ser for dere å ha det. Jeg kan fortelle hvordan vi gjør det: vi har to felleskontoer og én personlig konto hver. På felles brukskonto kommer begges lønn inn, og denne kontoen bruker vi til felles innkjøp, mat, transport, ting til hjemmet osv. På felles regningkonto betales alle regninger fra (vi har da et fast trekk fra brukskontoen som går til regningskonto). Fra felles brukskonto overfører vi "lommepenger" til våre personlige kontoer som vi kan bruke som vi vil. I tillegg sparer vi felles og personlig hver måned :)
Dette er en løsning som funker helt utmerket og som skaper trygghet, stabilitet og gjør økonomien veldig ryddig :) og ikke minst, vi trenger aldri å krangle om økonomi! :)

<3 venter vårt kjerlighetsbarn i juli '14 <3

samboerkontrakt er gull verdt ;) lite romantisk å ta opp og fylle ut, men veldig nyttig!
testament vet jeg ikke noe om

Sent from my GT-I9070 using BV Forum mobile app

Det sies at samboere skal ha nesten like rettigheter som gifte, men det stemmer nok ikke helt, i hvert fall ikke enda. Det er veldig fornuftig med samboerkontrakt, og testamente tror jeg fortsatt er veldig viktig for at du skal ha full rett på å bli sittende med felles formue (hus o.l.) dersom samboeren skulle falle fra. Jeg har ikke gjort dette selv, vi giftet oss i stedet ;) Men anbefaler at du fortsetter i samme gode spor og følg rådene over om å snakke sammen og finn ut hverandres forventninger i forkant, slipper unødige krangler av sånt vil jeg tro. Og det beste argumentet: økonomisk trygghet og stabilitet for felles barn hvis noe uforutsett tragisk skulle skje.

Vi fikk ordnet dette hos advokat. Veldig greit siden ingen av oss hadde særlig peiling fra før...

Back
Topp