Samboere

_Milla_

Gift med forumet
Gooood kveld!

dere.. jeg og kjærsten er samboere.. og ingen planer om å gifte oss de første åra..

Hvordan gjør man det for å ha et "gyldig" samboerskap? Er vist ikke nok å ha samme adresse.. Vi skal sette opp testament, som sier at vi skal arve hverandre osv..siden vi har en liten en på vei..[;)] men er det ligningskontoret man skal kontakte?

tror man må registrere seg som samboer hos ligningskontoret...

Vi er også "bare" samboere. folkeregistrert på samme adresse. så en bør helst i tillegg til dette registrere seg som samboere via ligningskontoret for å være "gyldige samboere" da?

Dere skal liksom ha samboerrettigheter dersom dere har bodd sammen i mer enn ett år, og/eller har felles barn sammen. Men det med å bo sammen i mer enn ett år har jeg aldri lagt merke til at noen har oversikt over i offentlige etater.

MEN: Ingen arver den andre ved dødsfall! Det vil si at om samboeren din dør har du INGEN rett på noe som er hans!!

Skriv samboerkontrakt snarest! Testamente er jo selvfølgelig også veldig bra, men samboerkontrakt som beviser at dere er samboere er noe man har nytte av i mange andre sammenhenger også, alt fra skatting til hvor mye ansvar dere har/ikkke har for gjeld den andre hadde eller får i løpet av forholdet osv.

Etter det så er dere i og for seg offisielt samboere. Når dere får felles barn er dere å regne som samboere "på skikkelig" automatisk.

Dere må uansett skrive under samboer ærklæring vis pappaen skal ha delt foreldre rett. Trodde samboeren min hadde foreldre rett på Christell men den står automatisk ene og alene på meg så lenge vi ikke har skrevet samboer erklæring. (vi har gjort det nå da![:D])

Hvordan skriver man sånn "samboer erklæring"?
Innser dette er noe vi også burde gjøre...

Vi ville registrere oss som samboere, men det gikk ikke sa de på ligningskontoret [8|]
Man er visst det hvis man har samme adresse...

Back
Topp