Samboere/barn/særkullsbarn

Dette er jo kjempevanskeli.. Jeg har sagt at det beste hadde vært å gifte seg, men sambo mener at det bare er tull.. man kan jo ordne samboerkontrakt og testamente... Men disse papirene må tinglyses å det koster penger, åsså må vel en advokat se på det for at formuleringene blir rett, hvis ikke er det ikke sikkert papirene blir godtatt ved et evt dødsfall....

ORIGINAL: MariRyd

Dette er jo kjempevanskeli.. Jeg har sagt at det beste hadde vært å gifte seg, men sambo mener at det bare er tull.. man kan jo ordne samboerkontrakt og testamente... Men disse papirene må tinglyses å det koster penger, åsså må vel en advokat se på det for at formuleringene blir rett, hvis ikke er det ikke sikkert papirene blir godtatt ved et evt dødsfall....

Det skal ikkje vere nødvendig å tinglyse sambuarkontrakt og testamente? Så lenge testamentet er signert av vitner så skal det holde, det har eg lest!?

Testamentløse samboere med barn
Dør samboeren din, er det barna deres som arver ham. Er barna små, kan det være greit nok på kort sikt. Men du har ingen rett til å sitte i uskiftet bo, og så snart barna er myndige kan de kreve arven. Har du ikke et godt forhold til barna, kan de ta fra deg boligen.

Vi faller under denne... Men sambo har tegnet gjeldsforsikring, så hvis det skulle skje han noe, så skal jeg klare å bo her...

Er mye å tenke på......... Ser at vi trenger gjeldsforsikring enten vi er samboer eller gift ettersom "frua" kun arver 1/4 av mannen sin...
Huff, jeg trodde ikke det var så lite det var snakk om................

ORIGINAL: Målla

Det skal ikkje vere nødvendig å tinglyse sambuarkontrakt og testamente? Så lenge testamentet er signert av vitner så skal det holde, det har eg lest!?

Riktig, ikke nødvendig å tinglyse.

Vi har for sikkerhetsskyld valgt å gi en kopi av testamentet til mine foreldre til oppbevaring, slik at det er mindre sannsynlig at dokumentet går tapt, forsvinner i rot, brann etc.

Samboerkontrakt har egentlig lite å si ved dødsfall, det er mest for å sikre sine verdier, hvem som eier hva, og hvem som har kjøpt hva, ved et samlivsbrudd.

ORIGINAL: bebe

Er mye å tenke på......... Ser at vi trenger gjeldsforsikring enten vi er samboer eller gift ettersom "frua" kun arver 1/4 av mannen sin...
Huff, jeg trodde ikke det var så lite det var snakk om................

Lurt å ha testamente uansett om man er gift eller ikke, da kan man i hvertfall motta den frie tredjedelen som livsarvingene (barna) ikke skal ha, og det er jo mer enn 1/4 [:)]

ORIGINAL: Atalanta

Riktig, ikke nødvendig å tinglyse.

Vi har for sikkerhetsskyld valgt å gi en kopi av testamentet til mine foreldre til oppbevaring, slik at det er mindre sannsynlig at dokumentet går tapt, forsvinner i rot, brann etc.

Samboerkontrakt har egentlig lite å si ved dødsfall, det er mest for å sikre sine verdier, hvem som eier hva, og hvem som har kjøpt hva, ved et samlivsbrudd.

Ja, for oss var sambuarkontrakten grei å få på plass fordi det var ganske ulikt det vi hadde med oss inn i boet. Så er ting litt meir i orden om det vert slutt ein gang, noko ein sjølvsagt ikkje håper. Også greit å skrive opp korleis eigedomsforhold/lån osv er fordelt mellom oss. Så har vi det. Men for oss er det egentlig testamente og livsforsikring som er viktig å få på plass. Vi skal benytte oss av barselsbesøk for signering av vitner. [:)]

ORIGINAL: MariRyd

Ja, det skal det, men har pratet med jurist som anbefalte at slike papirer blir tinglyst...

ORIGINAL: Atalanta

Jeg og samboeren min (han har en datter fra et tidligere forhold) har tatt opp livsforsikring på hverandre, som utbetaler ca hele boligens (felles bolig) verdi til den overlevende for å dekke det man må betale til de(n) andre arvingen(e).

Et slikt testamente samt en slik forsikring vil sørge for at ingen av oss havner i økonomisk trøbbel om den ene skulle falle fra.

Dette burde ALLE ha som er samboende!! Og var mitt absolutte krav før vi begynte å prøve å bli gravid!!

Signerer:)

ORIGINAL: ice

hva er særkullsbarn?

Tror det er barn fra f.eks tidligere forhold.

ORIGINAL: Ronin

hva er særkullsbarn?

Tror det er barn fra f.eks tidligere forhold.

Ja, det er riktig. Alle dine barn har lik rett til å arve deg, uavhengig av kva partner du bur saman med.

nå ble jeg litt redd å bekymra her...
vi har ikke planer om å gifte oss med det første..
han har ingen barn fra før, ikke jeg heller. så vi blir samboere med et felles barn. ikke har vi noe gjeld på hus eller noe sånn heller, men det får vi jo etterhvert.
hvordan blir det da? hvis han skulle falle bort *grøss*, arver babyen alt da? eller foreldrene hans eller meg eller..????
og hva er gjeldsforsikring..??

Dersom de ikkje har gjensidig testamente er det barnet dykkar som arver alt, ja. Så det er lurt å skrive - veldig enkelt også, du finn masse info om dette på Dine Penger sine nettsider (linken ligg lenger oppe). I tillegg er det lurt med sambuarkontrakt - den gjer det ganske enkelt ryddigare dersom de ein gang i tida flyttar frå kvarandre, men er ikkje eit juridisk dokument på lik linje med testamente f.eks. Og til slutt - vurder seriøst om de skal ha ein livs/ulykkesforsikring. Vi må ha det, for dersom ein av oss blir ufør eller døyr har ikkje den andre god nok økonomi til å sitte med leilighet og den slags på grunn av høge lån.

nå ble jeg litt redd å bekymra her...
vi har ikke planer om å gifte oss med det første..
han har ingen barn fra før, ikke jeg heller. så vi blir samboere med et felles barn. ikke har vi noe gjeld på hus eller noe sånn heller, men det får vi jo etterhvert.
hvordan blir det da? hvis han skulle falle bort *grøss*, arver babyen alt da? eller foreldrene hans eller meg eller..????
og hva er gjeldsforsikring..??

Dersom de ikkje har gjensidig testamente er det barnet dykkar som arver alt, ja. Så det er lurt å skrive - veldig enkelt også, du finn masse info om dette på Dine Penger sine nettsider (linken ligg lenger oppe). I tillegg er det lurt med sambuarkontrakt - den gjer det ganske enkelt ryddigare dersom de ein gang i tida flyttar frå kvarandre, men er ikkje eit juridisk dokument på lik linje med testamente f.eks. Og til slutt - vurder seriøst om de skal ha ein livs/ulykkesforsikring. Vi må ha det, for dersom ein av oss blir ufør eller døyr har ikkje den andre god nok økonomi til å sitte med leilighet og den slags på grunn av høge lån.

så hvis man har livsforsikring, så trenger man ikke gjeldsforsikring?

Kjenner ikkje så godt til gjeldsforsikring diverre. Det kan hende det er mest aktuelt dersom det er store skilnader mellom partnarane kva lån dei har? Berre eit tipp frå mi side. Vi har begge studielån som er ca like store, og delt huslån. Studielånet er eit personleg lån, dvs at det forsvinn ved dødsfall. Livsforsikringa vil vere nok til at huslånet vårt er trygga, så vi har ikkje planer om å skaffe oss noko meir enn det. Men ser det er ein del her som har gjeldsforsikring - dei kan svare deg betre.

Back
Topp