Samboere/barn/særkullsbarn

bebe

Forumet er livet
Noen som tenker på dette når som dere venter barn ?

Er jo en del regler for dem som er samboere i forhold til dem som er gift.

Samboere har ikke arverett til hverandre, og flere har jo kjøpt hus sammen osv... Mangen har felles økonomi/konto, og ikke minst særkullsbarn...

Hva skjer når eventulet en av samboerene faller i fra... ? Da må særkullsbarna betales ut, og i dette tilfelle kan det være snakk om 50 % av alt dere eier sammen. Men dette kommer jo an på om dere har felles barn og ikke minst hvor mangen.

Tanken på dette synes jeg er nokså skremmende... at hele livet mitt kan falle i grus om jeg ikke gifter meg med samboer før han event skulle falt i fra... Jeg ville mistet alt vi eide og har... hadde ikke hatt økonomi til å sitte med leiligheten vår alene, og i tillegg måtte betale ut hans del til hans særkullsbarn ... [&o]

Er mangen typer forsikringer man også kan ha, og man kan skrive testament.

Hva tenker dere om dette ?... Hadde vært så fint å høre andre sine meninger også ..

Vi skal skrive samboerkontrakt. også skal jeg skjekke opp hva den gjeldsforsikringen koster i året.

Vi valgte å gifte oss, har nettopp feiret 2 mnd bryllupsdag! [:)]

Våre eks`er har da også greid å lage ekstremt mye faenskap og dritt (de tok kontakt med hverandre og begynte å samarbeide mot oss), og OM noe skulle skjedd med en av oss, ville det vært et helvete med en gang!

Men selvsagt også fordi vi denne gangen føler at det virkelig er "den rette"! [:D]

ORIGINAL: cilly

Vi skal skrive samboerkontrakt. også skal jeg skjekke opp hva den gjeldsforsikringen koster i året.

Samboerkontrakt er kjekt å ha.... men den funker dårlig når en av partene faller i fra... Da kommer arv inni bildet, og der betyr ikke samboeren en dritt.
Jeg synes dette er temmelig skummelt jeg... Tenker mye på det ettersom vi har kjøpt hus i lag...*huff*

ORIGINAL: bebe

Samboerkontrakt er kjekt å ha.... men den funker dårlig når en av partene faller i fra... Da kommer arv inni bildet, og der betyr ikke samboeren en dritt.
Jeg synes dette er temmelig skummelt jeg... Tenker mye på det ettersom vi har kjøpt hus i lag...*huff*

Spiller den ingen trille i det hele tatt ved dødsfall??[8|]
Vi har snakket om giftemål, men syns egentlig ikke det er noe vits lenger. med våre to skjønne er vi mer knyttet til hverandre enn vi noen gang kan bli og føler ikke at vi trenger å bruke masse penger på 1 dag for å feire denne tilhørigheten med andre. (selv om det sikkert er topp å gifte seg)[:)]  men vi har og snakket om å evt gifte oss bare får å få det på papiret, ja av praktiske grunner rett og slett. og selvfølgelig fordi vi ønsker å være sammen[:D]

Vet ikke altfor mye om dette, men jeg tror det har noe med en er gift eller ikke når det gjelder å arve hverandre. Men det kan vel ikke ha noe å si når det kommer til arven til særkullsbarn? Min manns datter har jo like stor rett til å arve sin far uavhengig om vi er gift eller ikke...

Vi har ordnet livsforsikring på hverandre. Og dette ordnet vi før vi giftet oss.

Vi har snakket om giftemål, men syns egentlig ikke det er noe vits lenger. med våre to skjønne er vi mer knyttet til hverandre enn vi noen gang kan bli og føler ikke at vi trenger å bruke masse penger på 1 dag for å feire denne tilhørigheten med andre. (selv om det sikkert er topp å gifte seg)[:)]  men vi har og snakket om å evt gifte oss bare får å få det på papiret, ja av praktiske grunner rett og slett. og selvfølgelig fordi vi ønsker å være sammen[:D]

Den spiller liten og ingen rolle.... for særkullsbarn har rett på sin del uansett. Barna har arverett etter samboeren din, ikke du...
Så når han eier 50% av deres hus/innbo etc... Betyr dette at det er barna som arver dette... Da blir de 50% delt på tre.. (de to barna dere har sammen, samt hans særkullsbarn)... dvs at du er formynderen for deres to fellesbarn frem til de er 18 år og har rett på sin arv. Men særkullsbarnet må du betale ut... i dette tilfelle blir det 16.67%..

I mitt tilfelle blir det kun et fellesbarn, og i tillegg har han et særkullsbarn... så da må jeg betale ut 25%...

Hva om det skrives ett testament da ?? Der alt er forklart ned til siste detalje om hvordan ting skal gjøres ...
Da stiller man vel sterkere i en sak ....??? Eller tar jeg helt feil [&:]

ORIGINAL: chris77

Vet ikke altfor mye om dette, men jeg tror det har noe med en er gift eller ikke når det gjelder å arve hverandre. Men det kan vel ikke ha noe å si når det kommer til arven til særkullsbarn? Min manns datter har jo like stor rett til å arve sin far uavhengig om vi er gift eller ikke...

Vi har ordnet livsforsikring på hverandre. Og dette ordnet vi før vi giftet oss.

Ja, det har hun... men om dere er gift arver du 50% av hans del.... dvs at du sitter igjen med 75% av det som dere har sammen... og KUN 25% skal deles på barna...
Men dere kan også sitte i uskiftet bo, og da kommer det litt andre regler inni bildet..

Den spiller liten og ingen rolle.... for særkullsbarn har rett på sin del uansett. Barna har arverett etter samboeren din, ikke du...
Så når han eier 50% av deres hus/innbo etc... Betyr dette at det er barna som arver dette... Da blir de 50% delt på tre.. (de to barna dere har sammen, samt hans særkullsbarn)... dvs at du er formynderen for deres to fellesbarn frem til de er 18 år og har rett på sin arv. Men særkullsbarnet må du betale ut... i dette tilfelle blir det 16.67%..

I mitt tilfelle blir det kun et fellesbarn, og i tillegg har han et særkullsbarn... så da må jeg betale ut 25%...

Gjelder dette også¨hvis vi er gift? eller er det jeg som arver han alene da?

ORIGINAL: frøydmar

Hva om det skrives ett testament da ?? Der alt er forklart ned til siste detalje om hvordan ting skal gjøres ...
Da stiller man vel sterkere i en sak ....??? Eller tar jeg helt feil [&:]

Man kan skrive et testametm, men er ikke alt som bli godtatt. Man kan ikke gjøre barna arveløs...De har rett på sin del, men jeg mener å ha lest at % kan bli mindre... Men om dette gjelder kun de som er gift, vet jeg ikke..

Vi har ordnet det slik at vi har et gjensidig testamente som tar hensyn til at jeg har særkullsbarn, maler på slike finner man på nettsiden til dinepenger.no, se link: http://www1.vg.no/dinepenger/lov-og-rett/ Her ligger malene i menyen til høyre, og man kan velge den som passer ens livssituasjon. Og man kan selvfølgelig endre litt på dem, så lenge man holder seg innenfor loven. Man kan der gi hverandre omtrent like rettigheter som om man var gift, med unntak av at man kan ikke sitte i uskiftet bo, men må betale ut arvingen(e) for det man eier felles.

Men den biten ordner man med enten en gjeldsforsikring eller en livsforsikring. Jeg og samboeren min (jeg har en datter fra et tidligere forhold) har tatt opp livsforsikring på hverandre, som utbetaler ca halve boligens (felles bolig) verdi til den overlevende for å dekke det man må betale til de(n) andre arvingen(e).

Et slikt testamente samt en slik forsikring vil sørge for at ingen av oss havner i økonomisk trøbbel om den ene skulle falle fra.

Dette burde ALLE ha som er samboende!! Og var mitt absolutte krav før vi begynte å prøve å bli gravid!!

Gjelder dette også¨hvis vi er gift? eller er det jeg som arver han alene da?

Om dere er gift, arver du 50% av hans del ... og 50% går til barna.
Dsv si at du sitter med 75%, og de resterende 25% skal deles mellom barna...
Men du kan også sitte i uskiftet bo....... da kommer det litt andre regler om utbetaling av arv inni bildet..

ORIGINAL: Atalanta

Vi har ordnet det slik at vi har et gjensidig testamente som tar hensyn til at jeg har særkullsbarn, maler på slike finner man på nettsiden til dinepenger.no, se link: http://www1.vg.no/dinepenger/lov-og-rett/ Her ligger malene i menyen til høyre, og man kan velge den som passer ens livssituasjon. Og man kan selvfølgelig endre litt på dem, så lenge man holder seg innenfor loven. Man kan der gi hverandre omtrent like rettigheter som om man var gift, med unntak av at man kan ikke sitte i uskiftet bo, men må betale ut arvingen(e) for det man eier felles.

Men den biten ordner man med enten en gjeldsforsikring eller en livsforsikring. Jeg og samboeren min (jeg har en datter fra et tidligere forhold) har tatt opp livsforsikring på hverandre, som utbetaler ca halve boligens (felles bolig) verdi til den overlevende for å dekke det man må betale til de(n) andre arvingen(e).

Et slikt testamente samt en slik forsikring vil sørge for at ingen av oss havner i økonomisk trøbbel om den ene skulle falle fra.

Dette burde ALLE ha som er samboende!! Og var mitt absolutte krav før vi begynte å prøve å bli gravid!!

Jupp !! Har vært i kontakt med forsikringsselskap når det gjelder dette.
Og det er helt riktig det du sier her... Men problemet i mitt tilfelle er at samboer ikke kan få livsforsikring av spesielle grunner, så derfor har vi ikke fått gjort noe med dette enda... Men nå som vi nylig har kjøpt hus i lag, og venter fellesbarn... kjenner jeg at panikken tar meg... Er livredd for å måtte selge og flytte ut pga av særkullsbarn osv..

Men du kan også sitte i uskiftet bo....... da kommer det litt andre regler om utbetaling av arv inni bildet..

Ikke helt riktig...

Etter arveloven har en ektefelle rett til en fjerdedel av nettoformuen som arv når det er livsarvinger (barn) etter arvelateren. Arven kan avgrenses ved testament, men aldri mer enn at gjenlevende ektefelle har krav på minst fire ganger folketrygdens grunnbeløp. Folketrygdens grunnbeløp (G) utgjør per dags dato kr 46 950. Dette blir ofte betegnet som minstearven.
To tredjedeler av arvelaters formue er pliktdelsarv for livsarvingene. Dette innebærer at arvelater i utgangspunktet ikke kan råde over formuen som faller innenfor pliktdelsarven. I arveloven er det fastsatt en beløpsgrense oppad til kr 1000 000 per barn. Arvelater kan således fastsette ved testament hvem resterende formue skal tilfalle.

Les (mye) mer her: http://www.baby.no/rettigheter/jurk/arverett/

har vært gift i 2 1/2 år vi. så sånn sett er vi reddet.

ORIGINAL: Atalanta

Ikke helt riktig...

Etter arveloven har en ektefelle rett til en fjerdedel av nettoformuen som arv når det er livsarvinger (barn) etter arvelateren. Arven kan avgrenses ved testament, men aldri mer enn at gjenlevende ektefelle har krav på minst fire ganger folketrygdens grunnbeløp. Folketrygdens grunnbeløp (G) utgjør per dags dato kr 46 950. Dette blir ofte betegnet som minstearven.
To tredjedeler av arvelaters formue er pliktdelsarv for livsarvingene. Dette innebærer at arvelater i utgangspunktet ikke kan råde over formuen som faller innenfor pliktdelsarven. I arveloven er det fastsatt en beløpsgrense oppad til kr 1000 000 per barn. Arvelater kan således fastsette ved testament hvem resterende formue skal tilfalle.

Les (mye) mer her: http://www.baby.no/rettigheter/jurk/arverett/

Har vi felles hus/innbo så eier jeg jo 50% av dette...
Har hørt at man arver halvparten av samboer sin del dersom man er gift, eller er jeg helt på villspor nå ?

Dette med særkullsbarn kan eg ikkje så mykje om, eg ser at det gjer ting ein del meir komplisert. Men det er uansett kjempeviktig at ein skriv testamente dersom ein er sambuar og ikkje har særkullsbarn, spesielt no når vi får barn sjølv!!! Dette fordi du som sambuar ikkje er arveberettiga - men barnet dykkar er. Og pengane barnet ditt arver dersom noko skjer med sambuaren din er det Overformynderiet som tek ansvar for. Dvs. at de i worst case scenario må flytte fra leilighet osv. dersom du ikkje kan betale den aleine, så vidt eg har forstått i alle fall. Sjå linken lenger oppe til Dine penger - der står det masse nyttig om dette.

Hos oss ligg sambuarkontrakten klar til signering på bordet - den skreiv vi berre rett ut fra Dine penger sine sider og fylte ut. Testamentet krever at to vitner signerer, så den må vi vente med til vi får dei rette folka på besøk. I tillegg har vi begynt å innhente info om ulike livsforsikringer. Når alt det der er på plass er vi NESTEN like godt sikra som om vi hadde vore gift...

Har vi felles hus/innbo så eier jeg jo 50% av dette...
Har hørt at man arver halvparten av samboer sin del dersom man er gift, eller er jeg helt på villspor nå ?

Litt på villspor desverre ja [:)]

Testamentløs og gift med felles barn
Dør mannen din uten testamente og dere har barn, arver du ¼ av arven (inkludert bolig, innbo, biler etc) og barna deres får resten. Du får sitte i uskiftet bo (du slipper å ”gjøre opp”) så lenge du lever eller frem til du eventuelt gifter deg på nytt. For denne typen tradisjonelle familier er arveloven muligens grei nok.

Testamentløs og gift med en med særkullsbarn
La oss si at mannen din dør uten testamente og med særkullsbarn. Særkullsbarna arver 3/4. Har dere ikke midler utenom boligen, må du sannsynligvis selge den eller ta opp store lån for å løse ut stebarna dine.

Testamentløs og gift med felles barn, med en som også har særkullsbarn
Dør mannen din uten testamente og dere har to barn sammen og han har ett særkullsbarn, blir det følgende arveoppgjør: Hans livsarvinger får ¾ og du får resten. Hvis den totale arven var 1 million kroner, skal livsarvingene ha 750 000 kroner fordelt seg imellom, 250 000 kroner på hver av dem. Du sitter i uskiftet bo overfor deres felles barn og det er da kun 250 000 kroner som er særkullsbarnets arv som må gjøres opp.

Testamentløs, gift og barnløs
Hvis mannen din dør uten testamente og han ikke har livsarvinger, har foreldrene hans krav på ½ arven. Du kan velge å sitte i uskiftet bo. Men hvis du ønsker å gifte deg igjen, må du først la dine ekssvigerforeldre få arven sin. Det kan oppleves som noe bittert å måtte selge boligen dere begge har jobbet hardt for å anskaffe for å løse ut svigerforeldrene dine (som muligens allerede har en god økonomi).
Hvis din avdøde mann ikke har slektsarvinger (verken hans foreldre eller deres livsarvinger lever), arver du alt.

Testamentløse og barnløse samboere
Samboer har ingen arverett. Dør samboeren din og dere ikke har testamente, får du ingenting. Hans foreldre arver alt.
Er du samboer uten felles barn bør du også være klar over at selv om dere har vært såpass våkne at dere har skrevet testamente, kommer du likevel dårligere ut enn om dere hadde vært gift eller vært samboere med felles barn hvis samboeren din dør.

Samboere uten felles barn må betale full arveavgift på all arv fra hverandre (10 prosent på arv over 250 000 kroner og 30 prosent på arv over det).
Dør ektemannen din eller samboeren du har felles barn med derimot, behøver du ikke betale arveavgift.

Testamentløse samboere med barn
Dør samboeren din, er det barna deres som arver ham. Er barna små, kan det være greit nok på kort sikt. Men du har ingen rett til å sitte i uskiftet bo, og så snart barna er myndige kan de kreve arven. Har du ikke et godt forhold til barna, kan de ta fra deg boligen.

Uten testamente, livsarvinger eller ektefelle
Hvis du ikke livsarvinger, ektefelle eller vært samboer i mer enn fem år og i tillegg ikke har skrevet testamente, arver staten deg.

Umodne arvinger?
Frykter du at dine unge arvinger vil sløse bort arven? Det er tross alt gjerne penger du har arbeidet hardt for å opparbeide. Da har du anledning til bestemme at vedkommende arving ikke får råderett over arven før hun er for eksempel 21 år.

Dette er kopiert direkte fra http://www.kvinnesiden.no/?p=40 og her er også endel andre interessante artikler for de som er interessert.

You must log in or register to reply here.
Back
Topp