Samboer hos jordmor?

Første time er myyye snakking og «bli kjent», helt ærlig er det null grunn til å ha med mannen på den timen ☺️

Hilsen sniken
Helt uenig!
Det er fin mulighet for jordmor til å bli kjent med partner/far. Og en fin mulighet for partner til å stille sine spørsmål.

Jeg opplever at samtalen handler mye om opplysning som også er viktig for partner. At han, eller henne, er godt informert om det man har i vente.

Veldig mange opplever å ha en partner som ikke vet om hvordan fødsel og amming fungerer. Og derfor kan det være lite støtte.

Jordmor her oppfordrer til å ha med partner om han kan :)
 
Helt uenig!
Det er fin mulighet for jordmor til å bli kjent med partner/far. Og en fin mulighet for partner til å stille sine spørsmål.

Jeg opplever at samtalen handler mye om opplysning som også er viktig for partner. At han, eller henne, er godt informert om det man har i vente.

Veldig mange opplever å ha en partner som ikke vet om hvordan fødsel og amming fungerer. Og derfor kan det være lite støtte.

Jordmor her oppfordrer til å ha med partner om han kan :)
Det finnes nok like mange meninger om dette som det finnes mennesker. Min personlige mening og erfaring er at FØRSTE TIME man har hos jordmor er bortkastet å ta med samboer på, fordi det er bare den gravide som er i fokus der. Senere kommer det en time hvor amming er i fokus, så en om fødsel. Kan være fint å ta med blivende pappa på de timene. Men første? Nei.

Forøvrig burde man ha en time hvor man er alene fordi jordmor skal kunne spørre om vold, snakke om alkohol, tobakk, rus etc.

Hvis man vil ha med pappaen på alle kontrollene så er det til syvende og sist deres valg ☺️ Jeg syntes ikke det var nødvendig.
 
Endte opp med å ha med samboer - og fordi han ønsket det selv selvfølgelig! Både jeg og jordmor syntes det var helt supert, og vi begge fikk stilt spørsmål
 
Første gangen var far med på det meste, andre gangen var under pandemien, da fikk han ikke lov. Foreløpig ikke vært med på tredje, men tenker å si at han må være med en gang :)
 
Det finnes nok like mange meninger om dette som det finnes mennesker. Min personlige mening og erfaring er at FØRSTE TIME man har hos jordmor er bortkastet å ta med samboer på, fordi det er bare den gravide som er i fokus der. Senere kommer det en time hvor amming er i fokus, så en om fødsel. Kan være fint å ta med blivende pappa på de timene. Men første? Nei.

Forøvrig burde man ha en time hvor man er alene fordi jordmor skal kunne spørre om vold, snakke om alkohol, tobakk, rus etc.

Hvis man vil ha med pappaen på alle kontrollene så er det til syvende og sist deres valg ☺️ Jeg syntes ikke det var nødvendig.
Den første timen var det kjempe fint å være beggeto på, da samtalen handlet om å bli kjent, med begge to. Forventinger til svangerksapet og foreldrerollen osv. var tema blandt annet.

Angående timen om å snakke om vold og svare på det udugelige skjemaet om min psykiske helse, så ga jordmor beskjed på en av timene at den neste timen kunne jeg komme alene pga tema vi skulle snakke om.

Så oppfordret hun til å komme sammen så ofte vi ville ellers :)
 
Den første timen var det kjempe fint å være beggeto på, da samtalen handlet om å bli kjent, med begge to. Forventinger til svangerksapet og foreldrerollen osv. var tema blandt annet.

Angående timen om å snakke om vold og svare på det udugelige skjemaet om min psykiske helse, så ga jordmor beskjed på en av timene at den neste timen kunne jeg komme alene pga tema vi skulle snakke om.

Så oppfordret hun til å komme sammen så ofte vi ville ellers :)
Samme her - synes det var godt å ha med samboer, og opplevde også at jordmor synes det, så vil nok ha han med så langt det lar seg gjøre :Heartpink
 
Jeg har vel ikke blitt spurt om vold hverken denne gang eller forrige gang enda jeg hadde noen timer alene forrige gang også (på grunn av covid). Heldigvis er ikke det noe problem her hos oss. Frem til covid-nedstenging var han med på det som var av kontroller om det passa med kalenderen hans.
Samme her, ble ikke spurt en eneste gang om det verken hos lege eller jordmor i forrige svangerskap. Ikke blitt spurt av legen i dette svangerskapet heller (har ikke rukket å være hos jordmor ennå).

Når det gjelder mannen så har han vært med på alle ultralyder som han har fått lov til (pga korona) i forrige svangerskap + de jeg har hatt så langt nå, og han var også med på første svangerskapskontroll hos legen første gang jeg var gravid, fordi han hadde veldig lyst til det. Jordmor har jeg tidligere gått til alene, og det tenker jeg egentlig å gjøre framover også. Men han var med på en samtale med jordmor fra sykehuset da vi hadde det over nett i forrige svangerskap (husker ikke hva den samtalen het? Var i alle fall med info om hva vi skulle gjøre når fødselen begynte osv). Han er engasjert og får med seg ting utenom.
 
Back
Topp