samboer avtale

lillegulli

Glad i forumet
jentene i juni13
noen som vet om en grei samboeravtale man kan laste ned på nettet, eller en annen plass jeg kan få tak i det?
Samboeren min og jeg har tatt opp lån på ca 3 mill nå, så er vel kanksje på tide å få det. Har ikke huset i mitt navn, så sliter litt hvis noe skulle skje :P

Fann en her, sikkert lurt å lage en sånn avtale ja.

http://www.dinside.no/1025/samboerkontrakt

Du får det også på bokhandelen.. Der er det 2 eksemplarer i samme perm.. Den har vi [:)]

Vi har snakket om det vi også, og skrive samboerkontrakt.
Men så pratet min kjære med forsikringsselskapet her en dag, og han (forsikringsmannen) mente at en samboerkontrakt ikke betydde noenting dersom det en av oss skulle gå bort. Arveloven går foran alt.
Kan være lurt å sjekke det ut, jeg vet ikke hvordan det er, bare hva han sa.
Men jeg hadde sjekket det ut, for at du får sikret din del dersom det skulle skje noe [;)]

Ja, vi har også fått personforsikring, så det blir ikke krise her uansett.
Men jeg ble litt overasket over at samboerkontrakten ikke gjelder mer en den gjør.
Jeg trodde den skulle bety mer. Men,men...

Her har vi samboeravtale. Vi har tidligere hatt gjensidig testament, men dette kutter vi ut når lillegull blir født siden arveloven da regulerer dette godt nok for oss.

Arveloven regulerer kun dødsfall. Siden det finnes flere måter å gå fra hverandre på enn dødsfall, vil ihvertfall jeg anbefale en samboeravtale. Ryddig og enkelt [:D]

ORIGINAL: Vugge

ORIGINAL: Gullklump

Vi har snakket om det vi også, og skrive samboerkontrakt.
Men så pratet min kjære med forsikringsselskapet her en dag, og han (forsikringsmannen) mente at en samboerkontrakt ikke betydde noenting dersom det en av oss skulle gå bort. Arveloven går foran alt.
Kan være lurt å sjekke det ut, jeg vet ikke hvordan det er, bare hva han sa.
Men jeg hadde sjekket det ut, for at du får sikret din del dersom det skulle skje noe [;)]

Sniker innom og kan si at det er bare tull..
Er ferdig i rettssak for kort tid siden om arveoppgjør etter min far. Han hadde samboerkontrakt, og den gikk foran arveloven! Den gjelder også etter/selvom at man har giftet seg, så i mitt tilfelle sto de 50/50 i samboerkontrakten + at min stemor fikk 50% av hans del igjen da pappa gikk bort, så jeg fikk 25 %. Men den er ikke gyldig hvis det ikke er vitner til stede/ en advokat..

En samboerkontrakt er en ting, et testamente er noe annet. De kan slåes sammen til et dokument, men de må ikke det. Det er visse vilkår som må være oppfylt for at et testament skal være gyldig. De samme vilkårene gjelder ikke for en samboeravtale. Men det kan likevel være en fordel at avtalen er skriftlig og med vitner.

Arveloven åpner for at man kan testamentere bort 1/3 til hva man vil. 2/3 er vanligvis pliktdelsarv, men begrenset til 1 million kroner fra avdøde til hvert barn eller barns linje. Dersom boet (det avdøde etterlter seg) er stort nok (i forhold til avdødes formue og antall livsarvinger) kan den avdøde tesmtamentere bort alt som ikke er pliktdelsarv.

Men man kan ikke i Norge velge å gjøre sine barn arveløse ved å opprette et testament til fordel for en samboer. Etter den nye arveloven har samboere fått et sterkere vern enn de hadde tidligere. Samboere (slik arveloven definerer samboere) har rett til 4 ganger folketrygdens grunnbeløp (72 881 kroner per i dag) i arv. Så dersom boet er mindre enn dette blir det ingen arv til barna.

Når det gjelder pliktdelsarv til barn er arveloven ufravikelig. Samboer sin rett til arv kan imidlertid begrenses i testament dersom samboeren gjøres oppmerksom på testamentet (hvis det ikke var umulig å varsle vedkommende om testamentet).

Det er vanskelig å kommentere en konkret sak uten alle opplysningene i saken, så refererer bare reglene generelt. Det er skrevet mye om arv i det siste, siden reglene nettopp er endret, så det ligger mye informasjon om dette på nett.

Håper dette ikke ble for rotete og dårlig forklart [:)]

Back
Topp