Salt

RedBushTea

Glad i forumet!
Jeg har merket i det siste at jeg bruker veldig mye salt i maten. Noen ganger har jeg lyst til å spise ren salt, veldig merkelig. Så har prøvde å redusere flere ganger men blir veldig desperat. Lurer om noen har noe tips for å redusere salt inntaket?

Sent from my iPad using BV Forum mobile app

Jeg har merket i det siste at jeg bruker veldig mye salt i maten. Noen ganger har jeg lyst til å spise ren salt, veldig merkelig. Så har prøvde å redusere flere ganger men blir veldig desperat. Lurer om noen har noe tips for å redusere salt inntaket?

Hmmm...dette har jeg lest om et annet sted. Det er lenge siden og det var et logisk svar på det. Bare noe man manglet av vitaminer eller mineraler. Husker seff ikke HVOR jeg leste dette nå...:(

Sent from my GT-I9505 using BV Forum mobile app

Litt usikker om det er mangel på mineraler eller det er vane. Om det vane sak, da vil jeg virkelig redusere inntaket. Jeg har naturlig lav blodtrykk (100/90-80/70) så den er litt misvisende når jeg er hos lege. De sier at det er på grunn av lavt blodtrykk.

Du får komme hjem til me for jeg glemmer å ha salt i maten. Til min manns store fortvilelse

Jeg tror også dette er vane! Jeg bruker så og si aldri salt i maten, er nok salt i alt vi får i oss. Vil heller ikke at sønnen min skal få i seg mye salt :)

Sent from my iPhone using BV Forum

Jeg tror også dette er vane! Jeg bruker så og si aldri salt i maten, er nok salt i alt vi får i oss. Vil heller ikke at sønnen min skal få i seg mye salt :)

Sent from my iPhone using BV Forum
Ja, jeg tror det er vane. Prøvde å redusere men begynte å få hodepine, må spise dobbelt så mye for å føle meg mett. Så da var det tilbake til salt. Tenkt kanskje noen har prøvde før og har noe tips for meg. :-)

Du får komme hjem til me for jeg glemmer å ha salt i maten. Til min manns store fortvilelse
Hehe det er en gå strategi, men da får jeg ikke følelsen at jeg har spist. Har prøvde å redusere gradvis, uten lykke.

Hehe det er en gå strategi, men da får jeg ikke følelsen at jeg har spist. Har prøvde å redusere gradvis, uten lykke.

Det er vanskelig med sånne vaner

Du kan jo evt prøve å krydre maten med noe annet? Chilli eller cayenne. Evt hvitløk??

Ta opp det med legen din å få tatt en blodprøve på om du mangler noen vitaminer eller mineraler :) Ellers kan salt sug være et tegn på at du drikker for lite, så du er dehydrert.

Natrium mangel?

Var ikke du akkurat og fikk sprøyte mot noe?

Var ikke du akkurat og fikk sprøyte mot noe?

Det var MMR vaksine jeg fikk. Men dette problemet har jeg hatt lengere enn det. Vanligvis bryde meg ikke om det, men siden jeg håper å bli gravid, kan det være fornuftig å redusere salt.

Ta opp det med legen din å få tatt en blodprøve på om du mangler noen vitaminer eller mineraler :) Ellers kan salt sug være et tegn på at du drikker for lite, så du er dehydrert.
Det skal jeg igjen ta det opp med legen, men som sagt de bare fokusere på min lavt blodtrykk som er naturlig lavt. Men kanskje jeg må drikke mer som du sier, vanligvis drikker jeg ikke så ofte, ikke ren vann.

Finnes noe salt som er sunnere enn andre type salt?

Jeg er også avhengig av salt, og veldig glad i salt. Derfor har jeg byttet ut vanlig bordsalt med Himalayasalt og celtisk salt, begge blir utvunnet fra saltgruver, og inneholder mye mer minneraler enn vanlig bordsalt. Jeg føler meg mer fornøyd i kroppen når jeg bruker slik salt enn vanlig salt, bruker også mindre salt.
Begge de to saltene har sin egen smak pga minneralene :)

Jeg er også avhengig av salt, og veldig glad i salt. Derfor har jeg byttet ut vanlig bordsalt med Himalayasalt og celtisk salt, begge blir utvunnet fra saltgruver, og inneholder mye mer minneraler enn vanlig bordsalt. Jeg føler meg mer fornøyd i kroppen når jeg bruker slik salt enn vanlig salt, bruker også mindre salt.

Takk for tipset!skal prøve de. Hvor kan man kjøpe disse? Helsebutikker?

Takk for tipset!skal prøve de. Hvor kan man kjøpe disse? Helsebutikker?

Himalaya salt finner du på helsekost, er rosa i fargen ;)
Celtisk salt vet jeg ikke, jeg kjøpte mitt på iherb.com http://www.iherb.com/search?sug=celtic+sea+salt&kw=celtis&rank=5&x=0&y=0#p=1 Kjøper mye slikt fra iherb faktisk, siden det er billig og rask levering. Må bare ha tunga rett i munnen i forhold til norske regler. Men salt går helt fin å kjøpe der :) Pleier å passe på at en pakke blir mindre enn 200kr og under 1.8 kg tror jeg det er for flypost i steden for at man må bruke dhl eller liknende. Du får titte :)

Back
Topp