Salg av bolig

Trebarnsmor<3

Forelsket i forumet
Dere som har solgt bolig, har dere hatt tilstandsrapport av huset, eller har dere valgt verditakst?
ser for meg at som kjøper er det tryggere med en tilstandsrapport, men er usikker på hva det er best for selger av bolig å gå for. Vi opplyser selvfølgelig om mangler o.l. uansett, men er mer at huset er fra 90-tallet, og forrige eiere har pusset opp f.eks. bad selv, så regner med det blir å trekke en del ned i en tilstandsrapport.
Her i området selges de fleste hus ganske raskt, og det er ikke vanlig med tilstandsrapport, men megler mener vi bør gå for tilstandsrapport.
Vi er helt grønne på dette med boligsalg, og nervøse for at det kan være mangler ved boligen som vi ikke vet om, så hele prosessen føles ganske skummel!

Eneste jeg kan si er at jeg som kjøper foretrekker at det er en tilstandsrapport for boligen :) har fulgt med på boligmarkedet rundt her vi bor det siste året, og alt har tilstandsrapport så langt jeg har sett :)

Vi tok tilstandsrapport. Tror de fleste forventer det, særlig hvis det ikke er ganske nytt. Føles tryggere og mer ærlig for både selger og kjøper tenker jeg. For er jo ikke sikkert man vet om feil og mangler hvis det er en bolig mange ulike har eid heller.

Som kjøper ville jeg fått sett en tilstandsrapport før kjøp, hvis ikke hadde vi nok ikke vurdert boligen en gang. Kjedelig å kjøpe en bolig med mangler som ikke er opplyst om eller har ulike TG-vurderinger som må utredes relativt raskt:shy:

Første leiligheten var såpass nybygd at vi ikke hadde ny tilstandsrapport, var ifølge megler unødvendig. Andre huset var fra 60-tallet og vi hadde tilstandsrapport.

Takk for svar. Er nok bare for at det ikke har vært vanlig her at det virker så «fremmed», men ser absolutt at det er tryggere for kjøper. Forsåvidt vil jo det også gjøre at vi slipper å gå og «holde pusten» i tilfelle noe skulle oppstå

Hadde ikke vurdert ett hus uten tilstandsrapport. Klikker meg fort videre når den mangler ;)

Vurderer ikke hus uten tilstandsrapport.

Har aldri solgt eller kjøp bolig uten tilstandsrapport (eller tilsvarende for mange år siden). For meg er det helt selvfølgelig at det skal foreligge. Ville aldri kjøpt en bolig uten denne rapporten tilgjengelig.

Back
Topp