Salami

Når jeg kjøper forepølse så legger jeg den i fryseren i noen dager. Da blir bakteriene som vi gravide ikke skal ha borte.

Det gjelder kun toxoplasmose, ikke listeria. Det må varmebehandles for å drepe listeria.

Jepp, vanlig kjøttpålegg går fint, så lenge du har koll på holdbarheten :-)

Bare spekepølser (alt av spekeskinke, salami, vossafår, morr etc) og roastbeef og slikt som ikke er varmebehandlet nok bør unngås.
Oookeii :D
Tenkte litt på det siden man sier at kylling må stekes ekstra godt når man er gravid, at det kanskje ikke var "lov" med kyllingpålegg :p

Nå blir jeg veldig forvirra.. Leste dette og tripper nå rundt og lurer på om jeg skal kjøre til butikken :p
Hva tror dere? Man blir jo helt merkelig i hodet av et ja her og et nei der.
http://altformamma.no/141/article/item/null/salami-jatakk

Ja, den har jeg lest også:) De to jordmødrene jeg har hatt ga beskjed om at det er greit å spise salami så lenge den er fersk. Jeg har allikevel ikke våget å spise det, men FY som det frister med salami og speke :p

Det er jo opp til en selv :)

Men Helsedirektoratet og Matportalen regner jeg som de mest troverdige kildene, det er de offentlige rådene om kosthold :)

Husker da jeg lå på barsel sist, så gikk jeg helt bananas på salami. Da sa pleieren til meg at neste gang, kan jeg tenke alt med måte og så lenge det er ferskt så er det greit :)

Akkurat nå dør jeg av stanken! Så ikke frista en plass :P

Back
Topp