Salami

Jeg holder meg unna, men ser også at flere skriver at salami er greit så lenge den er fersk. Helt enig i at det er ekstremt fristende med samali. Salami og spekeskinke er det jeg har mest lyst på for tiden:p

Holder meg unna! :( Men du kan spise det hvis det har vært godt oppvarmet (over 60-70 grader tror jeg?) så jeg har spist grillede ostesmørbrød med salami :)

Jeg har helt sykt lyst på spekemat. Husker jeg spiste Et par skiver salami i forje svangerskap, da pakken var nyåpnet. Men spekeskinke tør jeg ikke å spise desverre. Men guuud det frister.

Spekemat og salami er ikke greit! Kan inneholde farlige bakterier :-)

sniker fra desember 2016 :) Salami og spekemat er absolutt ikke ok :) Her har jeg allerede sagt fra til mannen at i det babyen er ute skal jeg ha ei skive med mør og ei med salami :P

Var på svangerskapskontroll hos lege forrige uke og spurte anngående kokt skinke også, er bare 10 mnd siden jeg var gravid sist, men alt man "glemmer" bare man vil ha det :P Kokt skinke og slike pålegg KAN spises, men de må vær lang holdbarhet og åpnet samme dag :) Dette gjelder også røkelaks :) Reker kan også nytes (heldigvis) men må være ferske :)

Noen mener at om det har vært varmebehandlet eller fryst går det bra. Tok ikke sjansen sist... Og gjør ikke det nå heller...

Hadde med meg en stoooor pakke med fenalår i fødebagen :p

sniker fra desember 2016 :) Salami og spekemat er absolutt ikke ok :) Her har jeg allerede sagt fra til mannen at i det babyen er ute skal jeg ha ei skive med mør og ei med salami :P

Var på svangerskapskontroll hos lege forrige uke og spurte anngående kokt skinke også, er bare 10 mnd siden jeg var gravid sist, men alt man "glemmer" bare man vil ha det :P Kokt skinke og slike pålegg KAN spises, men de må vær lang holdbarhet og åpnet samme dag :) Dette gjelder også røkelaks :) Reker kan også nytes (heldigvis) men må være ferske :)

Ante ikke at kokt skinke måtte være åpnet samme dag :o Stemmer det? Oj, jeg har spist kokt skinke nesten hver dag siden jeg fant ut at jeg var gravid, men har selvsagt kun spist den når den er godt innenfor siste forbruksdag:) Salami og speke holder jeg meg langt unna.

Last edited:
Vet spekemat generelt er forbudt men lest litt om at salami fra de store produsentene i norge skal visstnok være trygge, men jeg får evt steke salami i panna før jeg har det på ostesmørbrød hvis cravingen fortsetter :P

Hvis det varmes opp til over 70 grader er det greit. Kan inneholde listeria, som ikke er kult for fosteret å få når man er gravid.

Ante ikke at kokt skinke måtte være åpnet samme dag :eek: Stemmer det? Oj, jeg har spist kokt skinke nesten hver dag siden jeg fant ut at jeg var gravid, men har selvsagt kun spist den når den er godt innenfor siste forbruksdag:) Salami og speke holder jeg meg langt unna.
Det var hvertfall det jegfikk beskjed om av fastlegen. jeg er forsåvidt livredd for noe bakterier uansett, så jeg spiser kun den dagen den er åpnet. De skulle hatt de pakkene med to skinkeskiver i butikkene som de har feks i barselavdelinga på sykehuset her jeg bor :P Det hadde vært perfekt :)

Det var hvertfall det jegfikk beskjed om av fastlegen. jeg er forsåvidt livredd for noe bakterier uansett, så jeg spiser kun den dagen den er åpnet. De skulle hatt de pakkene med to skinkeskiver i butikkene som de har feks i barselavdelinga på sykehuset her jeg bor :P Det hadde vært perfekt :)

Enig:D

Eg spiste vossafår gjennom nesten hele forrige svangerskap. Visste ikke at det ble beregnet som spekemat.
Det fikk bra, men så etterhvert sammenheng mellom vossafår og oppkast. Kroppen sa ifra selv at den ikke ville ha det. Denne gangen holder eg meg langt vekke...

Dette er fra Matportalen, som er de offisielle rådene for kosthold i svangerskapet. Følger
man disse skal man være godt innenfor det som er trygt. :)

Listeria (L. monocytogenes) er en bakterie som finnes naturlig i vann, jord og råvarer og kan finnes i en rekke ulike matvarer. Listeria smitter først og fremst gjennom matvarer som spises uten oppvarming og matvarer som oppbevares lenge i kjøleskapet som skivet kjøtt- og fiskepålegg på slutten av holdbarhetstiden. Andre smittekilder kan for eksempel være røkelaks, upasteurisert melk, myke og halvfaste oster av upasteurisert melk/rå melk, muggoster eller spekemat.

http://www.matportalen.no/rad_til_spesielle_grupper/tema/gravide/#tabs-1-2-anchor

Dette er fra Matportalen, som er de offisielle rådene for kosthold i svangerskapet. Følger
man disse skal man være godt innenfor det som er trygt. :)

Listeria (L. monocytogenes) er en bakterie som finnes naturlig i vann, jord og råvarer og kan finnes i en rekke ulike matvarer. Listeria smitter først og fremst gjennom matvarer som spises uten oppvarming og matvarer som oppbevares lenge i kjøleskapet som skivet kjøtt- og fiskepålegg på slutten av holdbarhetstiden. Andre smittekilder kan for eksempel være røkelaks, upasteurisert melk, myke og halvfaste oster av upasteurisert melk/rå melk, muggoster eller spekemat.

http://www.matportalen.no/rad_til_spesielle_grupper/tema/gravide/#tabs-1-2-anchor

Sjekk matportalen ja, den er oppdatert og offisiell :)

Når jeg kjøper forepølse så legger jeg den i fryseren i noen dager. Da blir bakteriene som vi gravide ikke skal ha borte.

Jeg leste et sted at man kan f.eks spise salami på pizza, for da er den varmebehandlet :)
Salami er det eneste jeg har lyst på, ei fersk skive brød med salami og agurk <3

Fryser alene holder ikke, men hvis du varmer den på over 70 grader i minst 4 minutter (alt kjøtt skal være gjennomstekt), dør bakteriene. :)

Back
Topp