Salami?

Tufsla

Forelsket i forumet
Er det lov? For det er da ikke direkte spekemat :-P

Fant svaret på det, så da skal jeg nyte et glass iskald melk og brødskive med salami og agurk :-D

Jeg også:) elsker salami:) forstod at det var ok så lenge det var norsk produsert? Og av store norske selskap?:)

Ja, var det jeg fant på altformamma.no ihvertfall :-) Gilde må da være stort nok vel? :-D

Edit: Samt at det skulle være i god tid før utløpsdato :-)

Fikk skikkelig lyst på salami nå! Pleier ikke kjøpe det, men nå fristet det voldsomt med en skive med salami og agurk! Må på butikken... ;)

Leste på Gilde.no at det går bra så lenge du ikke spiser fra en pakke som er gamlere enn 5 dager. :)

Har nettopp vært i butikken, har akutt-spist pga kvalme og tenkte akkurat kjøre hjem, men nå må jeg inn igjen og kjøpe salami og agurk ja!! :D

Salami er under spekemat, men gilde skal vist ha en som er grei for gravide siden den skal være varmebehandlet.
Men ville uansett varmebehandlet den.

Jeg kan meddele (som tidligere ansatt i nortura) at salami fra gilde er trygg. 1. Kjøttet har vært fryst ned. 2. Det er så mye salt i det at bakterien ikke skal kunne overleve. Men man skal være forsiktig med den som med alt annet kjøttpålegg etter 5. Dagen åpnet. Husk at det gjelder alt av kjøttpålegg som har vært i lukket forpakning.

Her kan du lese hva Beate Folgerø, kvalitetssjef i Nortura sier om spekemat og salami:

"Vi varmebehandler ikke våre spekpølser. Vi mener likevel at det ikke er en riskiko for gravide å spise spekepølser. Det er to aktuelle organismer som kan være skadelige for gravide i kjøtt: bakterien Listeria monocytogenes og parasitten Toxoplasma gondii. Listeria er ikke i stand til å vokse i spekepølse, blant annet pga lav pH og nokså høyt saltinnhold Det bekreftes av svar gitt fra EUs matmyndigheter. Toxoplasma er i henhold til gjeldende kunnskap heller ikke i stand til å være levedyktig i spekespølser, av to grunner: kjøttråstoffet som brukes er fryst før produksjon, og spekeprosessen gjør forholdene ulevelig for parasitten."

Jeg kan meddele (som tidligere ansatt i nortura) at salami fra gilde er trygg. 1. Kjøttet har vært fryst ned. 2. Det er så mye salt i det at bakterien ikke skal kunne overleve. Men man skal være forsiktig med den som med alt annet kjøttpålegg etter 5. Dagen åpnet. Husk at det gjelder alt av kjøttpålegg som har vært i lukket forpakning.
Det er så betryggende å få det bekreftet! Lever på go' mager salami med agurk for tiden :D hadde ikke klart meg uten!!

Her kan du lese hva Beate Folgerø, kvalitetssjef i Nortura sier om spekemat og salami:

"Vi varmebehandler ikke våre spekpølser. Vi mener likevel at det ikke er en riskiko for gravide å spise spekepølser. Det er to aktuelle organismer som kan være skadelige for gravide i kjøtt: bakterien Listeria monocytogenes og parasitten Toxoplasma gondii. Listeria er ikke i stand til å vokse i spekepølse, blant annet pga lav pH og nokså høyt saltinnhold Det bekreftes av svar gitt fra EUs matmyndigheter. Toxoplasma er i henhold til gjeldende kunnskap heller ikke i stand til å være levedyktig i spekespølser, av to grunner: kjøttråstoffet som brukes er fryst før produksjon, og spekeprosessen gjør forholdene ulevelig for parasitten."
Men spekeskinke osv. er ikke behandlet slik, så de bør man fortsatt unngå? :)

Toxoplasma kan trolig overleve i kjøtt som graves, spekes eller kaldrøkes. Spekemat (fårepølse, salami, fenalår, morrpølse, parmaskinke, serranoskinke osv.) kan være problematisk for gravide både med tanke på bakterien Listeria og parasitten Toxoplasma. Av den grunn har norske matmyndigheter valgt å holde seg til det enkle budskapet at gravide ikke bør spise spekemat, med mindre det er varmebehandlet godt.
http://www.matportalen.no/rad_til_s...ide/listeria_og_toxoplasma_kan_skade_fosteret

Selvsagt risikoen er lav, samme med listeria MEN det har hvert flere tilfeller av både toxoplasmose og listeria smitte så da syns jeg personlig ihvertfall at man holder seg unna de 9 mnd det er snakk om, stekt salami er jo også godt :)

Back
Topp