Salami!!

Mininr3

Glad i forumet
Januarlykke 2016
Oktoberlykke2020❤
Er det lov? Jeg lever på knekkebrød med salami, men kom plutselig på at det skal vi vel kanskje ikke spise..?! Hjelper ikke at jeg sikler etter salami heller da:p
Prøvde å google, men ble vel ikke så mye klokere av det siden ingen er enig :/

salami og annen spekemat kan spises om det stekes i minst 10minutter på 200grader, på pizza f.eks :)

Fyy!!

Spiste opp salamien på jobb nå i dag, har hatt dilla på det i noen mnd nå. Nå blir det vel skinke av noe slag :-/

Men går det hvis vi har den i microen under ost? (Er det jeg spiser) er jo "varmebehandlet" da...

Men kan man ikke fryse ned spekemat? Så er det greit å spise?
nei, bakteriene bare ligger i dvale når de blir fryst. så når de blir spist og kommer i varmen så kvikner de til igjen.. :/

Æsj såpass da!
jepp, i know.. :/ i mitt 3.svangerskap levde jeg på ostesmørbrød med chorizo noen uker.. sprøstekt chorizo på ost er veldig godt :)

Bakteriene dør ved litt over 80 grader damer så det er ingen grunn til å sprøsteike kjøttet (med mindre det er det man har lyst på da seff) :-P 200 grader i 10 minutter er sikkert en grei regel men da er det DØDT ;-)

nei, bakteriene bare ligger i dvale når de blir fryst. så når de blir spist og kommer i varmen så kvikner de til igjen.. :/
Hmm, ikke det jeg har lest. Men da er det ingen vits å ta seg bry med å fryse det ned.

Men leste også at hvis kjøttet var fryst ned Før det ble laget f.eks spekeskinke, var det ingen fare.

Så damer, her er det bare å brette opp armene og lage egen spekeskinke :p

Skinke er ikke rått kjøtt.

Spekeskinke og salami er, så du utgår med mindre du lager ostesmørbrød. Anbefales nok ikke for agurk,nei.

Da blir det ostesmørbrød her fremover:p også får jeg få bestemor til å lage trygg spekeskinke til meg :D

Hvordan lager hun trygg spekeskinke? Den må jo varmebehandles

Nei, bare trygg for toxoplasmose, ikke listeria.

Det er vel ikke så vanlig i spekemat, men jeg tar enkelt og greit ikke sjansen. Sannsynligheten er liten, men konsekvensen enorm, det gjør risikoen for stor for meg

Null poeng i å ta sjansen. Lever heller uten spekeskinke i de mnd som er igjen... selvom det henger to deilige skinker fra grisene våre i fjord på loftet som jeg er litt irritert på at jeg ikke kan smake før i januar :-P

Back
Topp