Salami

Hoppetussa28

Lykkelig Gravid ;)
Oktobermirakler 2013
Er d farlig å spise salami? Har spist d innimellom bare fått sånn lyst på det??

Det er spekemat, så det er anbefalt å holde seg unna. Men du kan spise det hvis det er varmebehandlet:)

Sent from my GT-I9305 using BV Forum mobile app

Er d farlig å spise salami? Har spist d innimellom bare fått sånn lyst på det??
Spiste det sist svangerskap og har spist det nå også.

Prinsesse født i 2011
Termin 19. februar 2014 ❤

Har spist salami hele sv.skapet... Så lenge maten ikke haf gått ut på dato spiser jeg. De rekner norsk mat for sikker. Forrige sv.skap derimot spiste jeg bare salat...

anbefalingen er å ikke spise det, noe jeg har fulgt hele både dette og forrige svangerskap. greier 9 mnd x2, men gleder meg veldig til å spise det :-) ikke lenge igjen nå :-)

Sniker. Man regner kanskje norsk mat som trygg, men er vel ikke verdt å ta sjansen når man vet det kan gå galt?

Sent from my GT-I9300 using BV Forum mobile app

Jeg spiser ikke, siden det ikke er anbefalt :)

Har tatt ei skive med det no og då, men ikkje mange. Må kunne eta litt i små mengder tenker eg. Det sa jordmora til meg også :)

De anbefaler jo å holde oss borte fra det. Jeg har utrolig lyst på, men holder meg borte. Jeg tenker jo at det er like farlig å spise en skive som det er å spise fem. Hvis smitten er i det ene pålegget du spiser så har du jo fått smitten. Det er 9 mnd. Det er snakk om. De anbefaler oss å holde oss borte fra røyk og alkohol på grunn av faren det kan være. Dette klarer også de fleste.

Termin 2 Februar 2014 ♥♡♥

Jeg spurte jordmora, hun sa at om det er dypfryst først så kan du spise det

I forhold til dette har jeg blitt fortalt og lest mye forskjellig...Jeg har selv gjort meg opp den mening at de store produsentene slik som eksempelvis gilde er trygt da de fryser og varmebehandler kjøttet før de produserer salamien...Dersom man kjøper fra en liten produsent bør man sjekke produktene nøye i forhold til om råvarene er varmebehandlet og/eller fryst...
Videre bør man ikke spise salamien uavhengig av produsent om pakken har ligget åpnet mer enn 10 dager i kjøleskap.
Jeg fikk beskjed av min jordmor at en skive med eksempelvis gilde favorittsalami var helt ok:)

Last edited:
Bør holde seg unna.. Jeg skal kjøpe med meg stor pølse jeg skal ha med på barsel haha:P ELSKER salami og spekemat! Men er 9 mnd det er snakk om og det skal jeg holde meg unna, bedre det enn å risikere noe:)

Venter en liten prins 9 November ❤
Enig der! Når jeg var innlagt for noen dager siden var det blant annet salami og servelat de serverte, ble såååå sjesken, men spiste det naturligvis ikke, ble makrell i tomat som vanlig :p

litt info: så kan det være bakterier i den ene lille biten du spiser så når det kommer til dette emnet så er det faktisk ikke alt med med måte. Listeria forsvinner ikke ved at produktet fryses, det må varmebehandles og disse bakteriene finnes også i norske produkter, det har skjedd tilfeller også her. Ikke alle jordmødre er godt nok opplyst om detteeller lager sine egne meninger. det anbefales å følge myndighetenes anbefalinger, det gjør jeg.

det er det jeg mener, og har sagt gang på gang, når folk har denne infoen får alle ta sine egne valg, jeg har diskutert dette 1000 ganger før og orker ikke det lenger. jeg utsetter ikke meg selv og min lille for den risikoen selv om den er liten. og for oss her inne er det snakk om noen få uker igjen maks, det er snakk om 9 mnd av mitt liv. det greier jeg å holde meg unna selv om jeg er veldig glad i spekemat, fårepølse og salami :-)

Det er det første jeg skal spise på skiven etter jeg har ploppet babyen ut! Favoritt pålegget mitt :) jeg har holdt meg unna frem til nå..

anbefalingen er å ikke spise det, noe jeg har fulgt hele både dette og forrige svangerskap. greier 9 mnd x2, men gleder meg veldig til å spise det :) ikke lenge igjen nå :)

Signerer denne!
Gleder meg veldig til en brødskive med salami og agurk når babyen er ute, men har på ingen måte vært noe problem å holde seg unna i svangerskapet :)

Enig der! Når jeg var innlagt for noen dager siden var det blant annet salami og servelat de serverte, ble såååå sjesken, men spiste det naturligvis ikke, ble makrell i tomat som vanlig :p
Hehehehe ja:D de har sånne pølseboder mot jul jeg skal kjøpe 3 store pøler og ha hjemme som venter på meg etterpå;) men tenkte å ta med sånne ølpølser på barsel:D salt og syyyykt godt! Hvertfall nå 9 mnd uten;)

litt info: så kan det være bakterier i den ene lille biten du spiser så når det kommer til dette emnet så er det faktisk ikke alt med med måte. Listeria forsvinner ikke ved at produktet fryses, det må varmebehandles og disse bakteriene finnes også i norske produkter, det har skjedd tilfeller også her. Ikke alle jordmødre er godt nok opplyst om detteeller lager sine egne meninger. det anbefales å følge myndighetenes anbefalinger, det gjør jeg.

det er det jeg mener, og har sagt gang på gang, når folk har denne infoen får alle ta sine egne valg, jeg har diskutert dette 1000 ganger før og orker ikke det lenger. jeg utsetter ikke meg selv og min lille for den risikoen selv om den er liten. og for oss her inne er det snakk om noen få uker igjen maks, det er snakk om 9 mnd av mitt liv. det greier jeg å holde meg unna selv om jeg er veldig glad i spekemat, fårepølse og salami :-)
Enig!!:)

Jeg har spist det jeg har hatt lyst på hele svangerskapet, men alt med måte :)

Silje :-)

Back
Topp