Salami..

*Tessa*

Gift med forumet
Kan den spises når den er stekt? som på pizza?

Ja når det er stekt kan det vel spises? Da er det jo ikke rått :) tror i allefall det. :)

Jeg spiser stekt fårepølse og salami :) Så lenge det er varmebehandlet er det ok :)

Jeg tror nesten alt er trygt om det er skikkelig varmebehandlet, med et par unntak.

Hvor lenge skal den varmebehandles før det er trygt? Holder det pat salamien ligger under osten på et ostesmørbrød som stekes i stekepanna?

Det bør oppnå en temperatur på ca 70 grader, og holde den temperaturen noen minutter for å drepe bakteriene. Hvordan det blir i stekepanna aner jeg ikke :p

Er det ikke noe med at salamien bør være frosset også før vi spiser det? Jeg holder meg helt vekke for sikkerhetsskyld.

Termin 2 Februar 2014 ♥♡♥

Hvorfor er det ille å spise salami "rå"?

Pga. risikoen for Toxoplasma, holder norske matmyndigheter seg til det enkle budskapet at gravide ikke bør spise spekemat, med mindre det er varmebehandlet godt. Eksempler på spekemat er fårepølse, salami, fenalår, morrpølse, parmaskinke, serranoskinke osv.

Er det ikke noe med at salamien bør være frosset også før vi spiser det? Jeg holder meg helt vekke for sikkerhetsskyld.

Termin 2 Februar 2014 ♥♡♥

Toxoplasma forsvinner ikke med å fryse det! så nei det hjelper ikke at det har vært frosset.

Pga. risikoen for Toxoplasma, holder norske matmyndigheter seg til det enkle budskapet at gravide ikke bør spise spekemat, med mindre det er varmebehandlet godt. Eksempler på spekemat er fårepølse, salami, fenalår, morrpølse, parmaskinke, serranoskinke osv.

Takk for informasjonen Sjanetti :) Da skal jeg prøve å holde meg unna :p

Back
Topp