Salami

Eg elskar salami, men har ikkje ete det til no. Har tenkt at desse første 12 vekene bør ein vera forsiktig, ekstra forsiktig... Mulig eg kjem til å eta salami etter dei 12. Men dag skal det vera ei ny innkjøpt pakke som eg åpnar, og vil kun eta det når det den dagen det blir åpna :P

Forrige sv.skap spiste jeg litt salami av og til. men det var bestandig nyåpnet pakke rett fra butikken.
Denne gangen har jeg bestemt meg for at jeg skal holde meg unna så langt det lar seg gjøre :-)

er så typisk at det som frister aller mest å ha på brødskiven nå er majones, salami og tykke skiver med agurk og tomat <3 haha

• Liker
Reactions: EJ
er så typisk at det som frister aller mest å ha på brødskiven nå er majones, salami og tykke skiver med agurk og tomat <3 haha[/quote]

Kunne ikkje vore meir enig! :P

er så typisk at det som frister aller mest å ha på brødskiven nå er majones, salami og tykke skiver med agurk og tomat <3 haha

hehe, å typisk så spiser gubben her salami nesten hver dag, med akkurat tomat og agurk på xP haha
fant ut at jeg orker ikke å nekte han det selv om ikke jeg bør spise det :)

Jeg er en av de som er fryktelig forvirret ang. akkurat dette.. Jeg har lest flere steder at spekemat er fyfy, men samtidig står det at vakumpakket pålegg trygt kan spises i god tid innen utløpsdato.. Enkelte salamier er jo vakumpakket? Jeg har også hørt at om man fryser ned spekemat, fenalår, salami o.l. kan det trygt spises etterpå da nedfrysningen dreper eventuelle bakterier.. Vanskelig å vite hva man skal tro..

Ved nedfrysning dreper en toxoplasmlse, me ikke listeria... Den drepes ved varmebehandling

Jeg anser salami som spekemat og tør ike å spise det. Velger å forholde meg til mattilsynet sine anbefalinger ikke synsing fra jordmødre og leger. Husker vi hadde en laaaang diskusjon om mat forrige svangerskap.. Tror det var her inne. Da deltok en som jobbet med mat og bakterier og sånn... Hun sa mattilsynet sine retnngslinjer skulle vært strengere, hun holdt seg unna mye mer enn det som sto der. Pp det grunnlaget tenker jeg at jeg iallefall skal holde meg unna det mattilsynet fraråder.. Det er jo tross alt bare ca et halvt år igjen;)

Jeg trodde heller ikke at man kunne spise salami. MEN legen sa at jeg trygt kunne spise norskprodusert spekemat, dette gjorde hun også da hun var gravid. Hun sa også at jeg burde holde meg til informasjon fra helsedirektoratet, pga mange meninger andre plasser.

Har ikke spist noe form for spekemat siden jeg fant ut jeg var gravid, har heller ikke hatt noe lyst på det helt til i dagtidelig når jeg våknet og hadde drømt at jeg spiste det :p

<3 09.02.2014 <3

Så lenge helsedirektoratet og matportalen anbefaler å holde seg unna, velger jeg heller å følge dem en en uttalelse fra én jordmor :)

Termin 20.02.2014

Det står jo på matportalen at man fint kan spise oppskåret vakuumpakket kjøttpålegg, men det bør spises godt innenfor holdbarhetsdato. Da vil jeg tørre å si at man fint kan spise salami (?)
Jeg spiser salami i hvertfall, men ikke dersom den har ligget åpnet i kjøleskap noen dager. Fersk nyåpnet pakke - å ja da spiser jeg det ;)

Sant nok, men glem ikke at salami ikke er kokt, stekt eller fryst før de er vakumpakket. Så evt bakterier som var der fra starten av er der enda. Men vi har nok vær vår tolkning :)

❤ Jente juli 10 og ny spire i magen ❤

har ikke spist spekemat med mindre det er varmebehandlet (kokt/stekt), og kommer heller ikke til å gjøre det.

Jeg tar ingen sjanser. Er så mye annet godt vi kan spise, så synes ikke det er vits å gjøre det:)

Termin 09.februar med første frøet:)

Det står jo på matportalen at man fint kan spise oppskåret vakuumpakket kjøttpålegg, men det bør spises godt innenfor holdbarhetsdato. Da vil jeg tørre å si at man fint kan spise salami (?)
Jeg spiser salami i hvertfall, men ikke dersom den har ligget åpnet i kjøleskap noen dager. Fersk nyåpnet pakke - å ja da spiser jeg det ;)
Salami går under spekemat :) ta en titt på matportalen :)

Termin 20. februar 2014

Det er snakk om 9 måneder av livet, et lite komma bare. Taper ingenting på å unngå salami i den korte tiden. Ønsker ikke angre noe som så enkelt kan bli unngått :)

Termin 20. februar 2014

Salami går under spekemat :) ta en titt på matportalen :)

Termin 20. februar 2014

Ok, da er salami spekemat - såg ikke det tidligere. Men på matportalen står det at røkelaks også kan være en smittekilde..
Har lest og blitt fortalt at det trygt kan spises jeg da (?)
Men i teorien så kan man spise stort sett det man vil, blir frarådet enkelte ting pga en mulig smittefare - er ikke dermed sakt at det ikke kan spises. Så da blir det vel egentlig opp til hver enkelt om man vil ta den risikoen eller ikke :)

Ok, da er salami spekemat - såg ikke det tidligere. Men på matportalen står det at røkelaks også kan være en smittekilde..
Har lest og blitt fortalt at det trygt kan spises jeg da (?)
Men i teorien så kan man spise stort sett det man vil, blir frarådet enkelte ting pga en mulig smittefare - er ikke dermed sakt at det ikke kan spises. Så da blir det vel egentlig opp til hver enkelt om man vil ta den risikoen eller ikke :)

I følge matportalen så er røykelaks trygt dersom det er lang holdbarhetsdato og pakken er nyåpna.

Eg har lest personer her inne på bv skrive om at dei har mista pga spekemat så risikoen er der absolutt, men selvfølgelig er det opp til kvar og ein. Men synes uansett at leger og jordmødre bør forholde seg til matportalen, for det er ikkje dei som tar risikoen.

I følge matportalen så er røykelaks trygt dersom det er lang holdbarhetsdato og pakken er nyåpna.

Eg har lest personer her inne på bv skrive om at dei har mista pga spekemat så risikoen er der absolutt, men selvfølgelig er det opp til kvar og ein. Men synes uansett at leger og jordmødre bør forholde seg til matportalen, for det er ikkje dei som tar risikoen.

Så enig med deg der! Er mye jeg har lyst på nå, men jeg unngår pga babyen i magen. når jeg har født skal min kjære værsågod få lage en herlig saftig medium steikt biff til meg:) tør ikke spise røykelaks selv om den er nyåpna jeg. Men den skal i hus nør jeg kommer fra klinikken. Husker sist.., da bestilte jeg vel både røykelaks og spekemat til heimen når jeg kom hjem;)

tør ikke gamble med barnet mitt sitt liv. Og hvis en er uhedig når en spiser "de forbudte matvarene", kan jo faktisk barnet få atore skader eller dø. Ingen mat i verden er verdt å miste barmet itt for. Men det er nå min mening da.

Tørr ikke å spise salami, men spiste fersk røykelaks i går (og det var helt fantastisk godt).

Jeg skal ha fenalår på sykehussenga! Er utrolig glad i all spekemat, så jeg kommer nok til å fråtse en stund etter jeg har født ;)

Men hvis salamien er kokt, så er det jo uproblematisk?? :-D

Back
Topp