Salami

epla25

Forelsket i forumet
Spør her inne også jeg, Noen her som spiser salami mens de er gravid? Det er alt jeg har lyst på, men har holdt meg unna. Søkte litt rundt på nettet og fant denne http://jordmorsiri.no/artikler/141/article/item/null/
Og i følge den kan jeg jo bare spise! :))) en sånn pakke holder neppe noe lenger enn kanskje to dager, da må det jo være trygt da :) noen synspunkter?

2 små + spire <3

2 små + spire <3

Holder meg unna all slags type pølser og spekemat, fordi man vet aldri og det er det tryggeste. Det er alltid noen som mener det er greit og noen ikke, har fått med meg at salami er ganske fyfy, ikke satt meg så inn i det kun holder meg unna for sikkerhets skyld:)

Er jo det jeg også har gjort, men tenker at jordmor Siri er jo ett seriøst nettsted, og hun har jo da vært i direkte kontakt med produsent. Usikker jeg altså, selvfølgelig kanskje best å bare holde seg på den sikre siden...

2 små + spire <3

Eg våger ikkje å spise det. I følge matportalen så er veldig liten sjanse for smitte, men konsekvensene er så store at dei fraråder det.
Sånn utenom tema så synes eg det er dårlig gjort av jordmødre og leger som ikkje forholder seg til statens retningslinjer. Er ikkje rart at mange blir forvirra.

Eg våger ikkje å spise det. I følge matportalen så er veldig liten sjanse for smitte, men konsekvensene er så store at dei fraråder det.
Sånn utenom tema så synes eg det er dårlig gjort av jordmødre og leger som ikkje forholder seg til statens retningslinjer. Er ikkje rart at mange blir forvirra.

Ja det kan du gjerne si :-/ vanskelig når anbefalingene er så forskjellige. Fant også en oversikt over all tilbaketrukket mat i Norge, og det var ikke mange listeriafunn siden 2005.
Nei, får vel bare stå over salami :-/

2 små + spire <3

Jeg er en av de som er fryktelig forvirret ang. akkurat dette.. Jeg har lest flere steder at spekemat er fyfy, men samtidig står det at vakumpakket pålegg trygt kan spises i god tid innen utløpsdato.. Enkelte salamier er jo vakumpakket? Jeg har også hørt at om man fryser ned spekemat, fenalår, salami o.l. kan det trygt spises etterpå da nedfrysningen dreper eventuelle bakterier.. Vanskelig å vite hva man skal tro..

Mat som er røkt,tørket eller rått bør gravide unngå pga mulig fare.
Det som er trykt er mat som er godt kokt og igjennom stekt.

Dette gjelder også pålegg, men matportalen sier at pålegg/mat som skinke, reker i lake, røyka laks kan spiser så lenge maten har vært lagret riktig og det er godt innen for utløpt dato.
Noen mener spekemat kan spises men i små mengder, og det gjelder all med det står at vi gravide skal være forsiktige med.
Ikke glem, det er stor forskjell på i kutte seg i fingeren og kappe av seg hele hånden.

Men når det er sakt, er jeg også en av de som ikke tar sjanser og derfor spiser kun det jeg vet er 100% trykt.

Nr.1 Jente juli 10 ❤
Nr.2 Ventes 15. Februar 14 ❤

Jeg forstår ikke at dere stoler på svarene dere får i forum og ved å google på nett.Jeg følger matportalen,og helsedirektorate sine råd.Da er det ikke mer å lure på liksom:-)

Jeg er en av de som er fryktelig forvirret ang. akkurat dette.. Jeg har lest flere steder at spekemat er fyfy, men samtidig står det at vakumpakket pålegg trygt kan spises i god tid innen utløpsdato.. Enkelte salamier er jo vakumpakket? Jeg har også hørt at om man fryser ned spekemat, fenalår, salami o.l. kan det trygt spises etterpå da nedfrysningen dreper eventuelle bakterier.. Vanskelig å vite hva man skal tro..

Frysing dreper bare ein av bakteriane som kan vera i spekemat. Den andre typen må varmebehandles for å dø. Både salami og anna spekemat er ofte vakumpakka, men går under reglene for spekemat :-)

Spiser det ikke, selv om det lukter veldig godt..

Termin 1.februar 2014

Jeg tar ikke sjansen. Jeg skal heller fråtse i spekekjøtt etter at lillenurket er født, nå gambler jeg ikke med graviditeten.

Termin 16. februar 2014 <3
Taster fra mobilen

*sniker litt*
Har fått beskjed fra mi jm at viss eg har såååå lyst på salami kan eg eta det, så lenge det har vært i frysen 1døgn og ikke blir liggande for lenge i kjøleskapet.
Eg har gjort detta sjøl når eg har hatt alt for lyst på salami. ;)

Så spis og kos deg!!!

<3 29.08.13 <3 *sladrer med Madison25 & lykkelig*

Back
Topp