Salami?

Bruker86ti

Blir kjent med forumet
Kan man spise salami?
Hvis ikke, hva med at den er stekt eller fryst?
Har såååååå lyst på salami!!!!

Jord mor sa fryst spekemat va ok, men mange her som sier så mangt, har spidt uten noe eg men ikke så mye nå

Jeg hadde varmet den opp først i alle fall :) Frysing tar parasitter, men ikke bakterier.

Her har du en link til matportalen, dette er råd for gravide angående å forholde seg til skadelige mikroorganismer som f.eks Listeria og Toxoplasmose:
http://www.matportalen.no/rad_til_s...ide/listeria_og_toxoplasma_kan_skade_fosteret

Utdrag:
"Pga. risikoen for Toxoplasma, holder norske matmyndigheter seg til det enkle budskapet at gravide ikke bør spise spekemat, med mindre det er varmebehandlet godt. Eksempler på spekemat er fårepølse, salami, fenalår, morrpølse, parmaskinke, serranoskinke osv."

Denne siden ble sist endret 05.02.2013.

Men sånn helt serriøst, hvis man har hatt toxoplasmose, kan man spise det da? Nå lurer jeg veldig. Trodde ikke spekemat og det hørte sammen ???

Men sånn helt serriøst, hvis man har hatt toxoplasmose, kan man spise det da? Nå lurer jeg veldig. Trodde ikke spekemat og det hørte sammen ???
Utdrag:
"Rådene vedrørende Toxoplasma-parasitten gjelder først og fremst gravide som ikke med sikkerhet vet at de har beskyttende antistoffer."

Foreslår at du tar kontakt med fastlegen din hvis du vil vite om du har antistoffer mot toxoplasmose.
Hvorvidt man "kan" eller ikke kan spise salami får være opptil hver enkelt, men det er greit å ta til seg rådene som kommer på veien.

Mange mener at det er et lite offer for å beskytte fosteret sitt mot en tilstand som kan være fare for fosterets liv. Det er snakk om 9 små måneder mot et helt liv.

Jeg vet jeg har hatt det. har to barn fra før, å ikke spist spekemat og salami. Men trodde var andre bakterier det var snakk om :)
Utdrag:
"Rådene vedrørende Toxoplasma-parasitten gjelder først og fremst gravide som ikke med sikkerhet vet at de har beskyttende antistoffer."

Foreslår at du tar kontakt med fastlegen din hvis du vil vite om du har antistoffer mot toxoplasmose.
Hvorvidt man "kan" eller ikke kan spise salami får være opptil hver enkelt, men det er greit å ta til seg rådene som kommer på veien.

Mange mener at det er et lite offer for å beskytte fosteret sitt mot en tilstand som kan være fare for fosterets liv. Det er snakk om 9 små måneder mot et helt liv.

Back
Topp