Salami ??

snart3?

Forelsket i forumet
Det er jo egentlig fyfy mat så lenge det går under kategorien spekemat men jeg mins å huske at jeg frøs den ned i 2 døgn med prinsessa og at det skulle gå bra??
Husker ikke helt hva jeg gjorde se.. JEG HAR SÅ LYST PÅ SALAMI :/

Jeg spiser det jeg har lyst på stort sett, men av type pølsepålegg/spekemat så holder jeg meg til Gilde som regel. Å de type ostene man ikke bør spise, de spiser jeg ikke fra før. Det litt kjipe er å be om biffen godt stekt, den liker jeg best medium. Men men, kort periode uansett! 

Jeg spiser det jeg har lyst på stort sett, men av type pølsepålegg/spekemat så holder jeg meg til Gilde som regel. Å de type ostene man ikke bør spise, de spiser jeg ikke fra før. Det litt kjipe er å be om biffen godt stekt, den liker jeg best medium. Men men, kort periode uansett! 

Jeg har spist nyåpnet salami fra Gilde... Men vet mange vil holde seg langt unna...

Jeg har spist nyåpnet salami fra Gilde... Men vet mange vil holde seg langt unna...

Jeg fikk sååå lyst på fenalår i natt :) haha alt det jeg tenker på når jeg ikke får sove ! Men lurte på nå ,kan vi egentlig spise det ?

Jeg fikk sååå lyst på fenalår i natt :) haha alt det jeg tenker på når jeg ikke får sove ! Men lurte på nå ,kan vi egentlig spise det ?

Spekemat er ikke anbefalt i svangerskapet! Skal man spise det, så skal den varmebehandles, da frysing ikke tar begge de to bakteriene man er redd for (listeria og toxomasplose). Salami er vel ansett som spekemat, men jeg vet mange spiser salami av nyåpnede pakker. Risikoen er lav pga produksjonsrutinene her i Norge, men den er til stede. (Alt man lærer av noen år på BV.. :p)

Spekemat er ikke anbefalt i svangerskapet! Skal man spise det, så skal den varmebehandles, da frysing ikke tar begge de to bakteriene man er redd for (listeria og toxomasplose). Salami er vel ansett som spekemat, men jeg vet mange spiser salami av nyåpnede pakker. Risikoen er lav pga produksjonsrutinene her i Norge, men den er til stede. (Alt man lærer av noen år på BV.. :p)

Listeriabakterien kan ikke fryses bort. Så er det listeria i maten er det veldig farlig. 
Det bør stekes og være gjennomstekt for å drepe bakterien. Så sleng salami på pizzaen og spis i store mengder :-D.  Et lite tips fra meg mens jeg er innom.

Listeriabakterien kan ikke fryses bort. Så er det listeria i maten er det veldig farlig. 
Det bør stekes og være gjennomstekt for å drepe bakterien. Så sleng salami på pizzaen og spis i store mengder :-D.  Et lite tips fra meg mens jeg er innom.

Jeg var til jordmor på mandag, og hun sa at salami og fårepølse er fy-mat! Så ville ikke spist det!

Jeg var til jordmor på mandag, og hun sa at salami og fårepølse er fy-mat! Så ville ikke spist det!

Jeg spiser ingenting kjøttmat som ikke er varmebehandlet. Gruer meg til enda en jul uten fenalår, røkt laks og rødvinspølse xsmile18

Jeg spiser ingenting kjøttmat som ikke er varmebehandlet. Gruer meg til enda en jul uten fenalår, røkt laks og rødvinspølse xsmile18
du kan spise røkt laks :)

Røkt mat er ikke tilstrekkelig varmebehandlet. Røkt laks brukes jo i sushi som lages av rå fisk. Eller tar jeg feil? Jeg tenker at så lenge det er usikkertguffe jeg klare meg uten.

Min lege mente at salam er trygt, da saltinnholdet er så høyt at bakterien ikke koser seg i den. Men at jeg skulle passe på at den ikke hadde liggi åpen alt for lenge, og ikke gått over dato.

Jeg liker nesten kun vossafår, men når jeg er gravid holder jeg meg borte! Tørr ikke ta Salangen, selomkom den er liten. Jeg hadde aldri tilgitt meg selv hadde noe skjedded den i magen...

jeg spiser så lenge det er nyåpnet pakke, røklaks har jeg hør man skal hodle seg unna.

Jeg klarer fint å holde meg unna nå for en periode, men tror det skal gå greit om det er gilde og pakken er nyåpnet:) kan jo være det står litt mer konkret på matportalen sine sider for gravide:):)

Jeg fikk beskjed om å unngå både salami og fårepølse. Men du kan jo steke det :) Er jo bare for en kort periode av livet vi må unnvære det vi har lyst på:)

Hvor sier Gilde at det er greit??
For jeg sendte de en mail når jeg var gravid med lillemor i 2011. Da var svaret at de ikke kunne gå god for at det var trygt for gravide å spise salami eller fårepølse.

Jeg tar ingen sjanser med babyen min. Ingen trenger spekemat når de er gravid.

Back
Topp