Salami

Åsa80

Betatt av forumet
Kan jeg spise jubelsalami , gull salami ? ......fant svaret på Google.... Og svaret var nei. ..tenkte meg det. Jeg som fikk såååå lyst på brød med eggerøre og salami.

Nei desverre.

Trodde ikke det var så gale så lenge det er norskprodusert og pakken ikke har vørt åpen lenge..... 

Jeg har hørt det er kommet en salami som er kokt, som er trygge for oss gravide. Men jeg har ikke sett den i noen butikker,kanskje jeg ble lurt 

Gullklump skrev:
Trodde ikke det var så gale så lenge det er norskprodusert og pakken ikke har vørt åpen lenge..... 

Jeg hadde ihvertfall ikke tatt sjangsen. Er snakk om 9 mnd av livet vårt. Føler ikke helt det er verdt å gamble med livet i magen for en skive med salami.

Men det er meg:p

Frk.Careface skrev:

Gullklump skrev:

Jeg hadde ihvertfall ikke tatt sjangsen. Er snakk om 9 mnd av livet vårt. Føler ikke helt det er verdt å gamble med livet i magen for en skive med salami.

Men det er meg:p

Enig med deg der frk.careface. Selv om det er liten fare, så er jo faren der likevell. Jeg ville ikke gjort det.

Dessverre så er salami, morrpølse, osv. spekemat ergo rått kjøtt. Noe vi ikke skal spise... 

Blir endel ostesmørbrød med salami her.  (varmebehandlet er trygt)

Jeg elsker salami og spiser det hvis jeg føler for det :)))

Hva om man fryser den først? leste om det på et annet forum, men vet ikke om det stemmer...

Jeg spiser masse salami, men jeg er toxoplasmose-positiv, så da går det bra :)

jordmor sa til meg at jeg kunne fryse de og så spise innen 3 dager.. eller på ostesmørbrød... men det er ikke ofte jeg husker å fryse de..

det går fint dersom det er fryst først :) Pluss at det kommer an på mengden, tar du 1 skive me salami i løpet av 9 mnd så skader det ikke, men hiv en pakke i frysen så er du trygg uansett :)

Det hjelper IKKE  å fryse den først!! Og selvom man er toxo-positiv så er det også fare for listeria i salami. 

Og det kommer heller selvsagt ikke an på mengden. Om den ene salamiskiva er infisert spiller det liten rolle om det var den eneste du spiste eller om du har spist 80 pakker... 

Hihi, dette fikk meg til å tenke på etter forrige fødsel, jordmora gikk for å smøre litt kveldsmat til meg nesten rett etter at ungen var ute, og så fikk jeg skive med fårepølse. Jeg var dødssliten etter den kraftanstrengelsen det er å føde, og i tillegg hadde jeg ikke spist fårepølse eller lignende på 9 mnd. Den ABSOLUTT beste skiva jeg noen gang har spist! Sorry for urelevant info ift tråden her: ) Men det er ihvertfall verdt å vente med salamien, jeg lover! 

Ha ha! Herlig! :-D

chrisella skrev:
Hihi, dette fikk meg til å tenke på etter forrige fødsel, jordmora gikk for å smøre litt kveldsmat til meg nesten rett etter at ungen var ute, og så fikk jeg skive med fårepølse. Jeg var dødssliten etter den kraftanstrengelsen det er å føde, og i tillegg hadde jeg ikke spist fårepølse eller lignende på 9 mnd. Den ABSOLUTT beste skiva jeg noen gang har spist! Sorry for urelevant info ift tråden her: ) Men det er ihvertfall verdt å vente med salamien, jeg lover! 

Jeg hadde dilla på salami sist og spurte lege, jordmor og sendte mail til Gilde ang dette. Alle mente det gikk fint å spise om den var fersk.

Jeg tok noen skiver i blandt... denne gangen har jeg ikke hatt lyst på så slipper å tenke over det..

Før internett fantes, spiste alle salami.:p

Vet det er mange retningslinjer ifht mat, men noe av det går det an å ta med en klype salt.. 
Jeg ville tro at om man BARE har lyst på salami og ikke har noe matlyst etter å ha vært dårlig i hele første trimester f.eks, at man skal spise salami for å få i seg mat.. Det gjør ikke babyen noe godt at mor ikke får i seg noe næring heller, og man trenger den energien man kan få.:)
Men det er min mening om saken. 

Selv følger jeg regelen om at maten skal være gjennomstekt/kokt (men har skeia ut med røykalaks og spekeskinke som pålegg noen ganger - uten dårlig samvittighet), også har jeg holdt meg unna muggost. 
Jeg har iallfall ikke fått påvist "unormaliteter", og føler at formen så og si er på topp!:)

Lilla-87 skrev:
Før internett fantes, spiste alle salami.:p

Vet det er mange retningslinjer ifht mat, men noe av det går det an å ta med en klype salt.. 
Jeg ville tro at om man BARE har lyst på salami og ikke har noe matlyst etter å ha vært dårlig i hele første trimester f.eks, at man skal spise salami for å få i seg mat.. Det gjør ikke babyen noe godt at mor ikke får i seg noe næring heller, og man trenger den energien man kan få.:)
Men det er min mening om saken. 

Selv følger jeg regelen om at maten skal være gjennomstekt/kokt (men har skeia ut med røykalaks og spekeskinke som pålegg noen ganger - uten dårlig samvittighet), også har jeg holdt meg unna muggost. 
Jeg har iallfall ikke fått påvist "unormaliteter", og føler at formen så og si er på topp!:)

Jeg skjønner ikke at man tør å være så arrogant. Det ytterst få ting man ikke kan spise i stusselige 9 mnd.. Røkelaks er en av tingene som er helt ok forresten. 

Prøver på ingen måte å være arrogant. Det er masse som står på svartelista over mat nå, som det ikke var snakk om at var skadelig da våre mødre gikk gravide. Og de aller fleste av oss ble det skikkelige folk av likevel..

Jeg sier ikke at man ikke skal være forsiktige, for det går an å bruke sunn fornuft/matvett,
MEN jeg mener at det ikke er nødvendig å sulte seg når man endelig får lyst på noe etter å ha vært dårlig i 3mnd (som i mitt eksempel i forrige innlegg..) 

Jeg dømmer ingen for å ha spist ei salamiskive for å si det sånn..:)

Back
Topp