Salami......

Gladjento

Elsker forumet
Ser at  alle skriver at de ikke spiser salami, men hva med fårepølse kan vi spise det?

nope:(

det er helt trygt å spise salami og fårepølse som er norskprodusert. Legen min kalte det hysteri å droppe den type spekemat i svangerskapet. I Norge er ikke listeriasmitte noen stor risiko når man spiser produkter fra de store produsentene da hygiene og smittervernprosedyrer er ekstremt nøye. Mens fenalår, serrano o.l. bør man holde seg unna da det har økt risiko for listeria eller toksoplasmaer, særskilt gjelder dette importert spekemat. 

Marian87 skrev:
det er helt trygt å spise salami og fårepølse som er norskprodusert. Legen min kalte det hysteri å droppe den type spekemat i svangerskapet. I Norge er ikke listeriasmitte noen stor risiko når man spiser produkter fra de store produsentene da hygiene og smittervernprosedyrer er ekstremt nøye. Mens fenalår, serrano o.l. bør man holde seg unna da det har økt risiko for listeria eller toksoplasmaer, særskilt gjelder dette importert spekemat. 

Enig, fått beskjed om det samme.. jeg spiser salami om jeg har lyst på det.

det er delte meninger om salami og annen spekemat er greit eller ikke.
Jeg velger å holde meg unna, kanskje litt overhysterisk. men det får så være ;)

JEG velger å holde meg unna all spekemat og synes det er et lite offer tilfelle rottefelle. Men det hender jeg spiser godt stekt salami.

Marian87 skrev:

Jordmora mi sa akkurat det samme i mitt forrige svangerskap. Hun hadde i alle sine år aldri frarådet gravide å spise salami og fårepølse, så fremt det var norskprodusert.

Då trur eg jammen eg ska me god samvittighet kjøpe salami i mårå! Har så enormt lyst på det

Jeg velger å holde meg unna. Er verdt det så får jeg heller spise noe annet. Går helt greit for min del:-)

Jeg spiste salami/fårepølse kun dersom det er norskprodusert og nyåpnet forrige svangerskap, og nå har jeg ikke spist noe nei-mat siden jeg fant ut jeg var gravid igjen.. Men jeg holdt meg mest unna, det er ikke et så stort tap på sikt.. Savner mere brien og rødvinen:)

Marian87 skrev:
Dette er det beste jeg har lest på lenge! Da blir det salami på mor! emoticon

Hva med den danske salamien (den lyserosa)?

Fikk plutselig lysst på det i går, men vet ikke om den er 'trygg'?

Jeg holder meg unna til tross for at en sier at norskprodusert ofte er trygt.. Da tenker jeg samtidig på e-coli i Gilde sine produkter. Det har skjedd, og det skal heller ikke skje. Derfor tenker jeg at det liksågodt kan skje noe uheldig med disse produktene også. Jeg vil ikke utsette meg for det, selv om jeg har kjempe lyst på salami for tiden. 

Synes uansett det er en dum sjanse å ta. For HVA HVIS, er en grunn til at de fraråder gravide det.
Er jo ikke noe stort å gå glipp av bare i 9 mnd.
Hadde aldri tilgitt meg selv hvis noe hadde skjedd.

Jeg spiser også litt salami, så lenge den er nyåpnet.. Elsker salami, å kjenner suget flere ganger :P Kjipern å ha så innmari lyst på nei-maten!!!

...og som min mor sa så har hun født 5 friske barn, spist salami og drukket kaffe og vi har alle 5 riktig antall fingre og tær og er frisk og rask emoticon det er så mye som kan gå galt i et svangerskap, og så utrolig mye man ikke skal spise. Tror ikke litt spekepølse er den største risikosporten man kan bedrive, da vil jeg heller rette en pekefinger mot de som røyker som en skorstein med stor babymage! DET er skadelig det! 

tror egentlig det viktigste ved alt er å ikke presse seg selv for mye jeg da...

om du røyker, kutt ned, men ta de du absolutt føler du trenger, nikotin er bedre enn stress visst nok...

kaffetørst? unn deg en kopp kaffe når du trenger det, men du trenger ikke drikke kanne på kanne..

lyst på salami, spis salami, men der igjen, man trenger ikke spise det på hver eneste brødskive

Altså, det der synes jeg er grådig dårlige argumenter! For det første så kommer det ikle an på mengden salami man spiser! Det skal kanskje Noen få biter til av dårlig spekemat for at man blir syk, eller rettere sagt babyen, for det er den som får lide om man skulle være "uheldig". Og for det andre synes jeg "det gikk jo bra med oss" er ganske dumt å si, for de det ikke gikk bra med er faktisk ikke her i dag for å tale sin sak (nå snakker jeg om argumentet i seg selv, ikke bare spekemat-saken)... Jeg synes det er ganske enkelt - det er ikke anbefalt fordi risikoen er der- da spiller det liten rolle for meg hvor stor eller liten den risikoen er. Jeg ville følt meg passe egoistisk om jeg skulle fått i meg noen av de bakteriene bare fordi jeg hadde så veldig lyst på salami...

Back
Topp