Salami og skinke

Gilde sin salami er jo varmebehandlet? Så kan jo være at matportalen ikke henger helt med også?:p

Helt ærlig.. Jeg vet ikke hva du sikter til nå :woot:

(da jeg er helt ekstremt utslitt...jeg har ikke lest så mye der inne denne gangen, jeg bare la den ut til nytte for noen, da jeg har hørt om mange rare jordmødre som sier det ene og det andre-tidligere, ikke nå.., eller det at mange tror det holder å fryse spekematen - og ikke varmebehandler den i tillegg..man kan spise masse som helsedirektoratet sier,så lenge det behandles riktig..nå vil jeg sove i tre dager..)

Last edited:
I følge Gilde selv er ikke salamien deres varmebehandlet nei, les linken lenger opp.

I følge Gilde selv er ikke salamien deres varmebehandlet nei, les linken lenger opp.
Det står jo på siden deres at de er det, ei på juli forumet sendte de mail hvor de bekreftet at det var trygt for gravide men at de anbefale oss å holde oss unna fenalår og roastbeef.

"Vi varmebehandler ikke våre spekpølser. Vi mener likevel at det ikke er en riskiko for gravide å spise spekepølser. Det er to aktuelle organismer som kan være skadelige for gravide i kjøtt: bakterien Listeria monocytogenes og parasitten Toxoplasma gondii. Listeria er ikke i stand til å vokse i spekepølse, blant annet pga lav pH og nokså høyt saltinnhold Det bekreftes av svar gitt fra EUs matmyndigheter. Toxoplasma er i henhold til gjeldende kunnskap heller ikke i stand til å være levedyktig i spekespølser, av to grunner: kjøttråstoffet som brukes er fryst før produksjon, og spekeprosessen gjør forholdene ulevelig for parasitten."

Dette gjelder spekemat (deriblant salami). Annet kjøttpålegg varmebehandles.

Salami er speke mat. Noen jordmødre vet nå kanskje ikke alt om dette. Men jeg velger å følge min egen magefølelse- og har ikke lyst til å utsette nurket for noe som kan være skadelig. Men dette er jo opp til hver enkelt. Jeg dømmer ingen- men jeg trenger ikke få høre at jeg helst ikke skal følge det min jordmor sa.

Senest i fjor sa jordmødre at jo salami var trygt- men sener gikk tilbake på det og ville ikke anbefale det.

Dette gjelder spekemat (deriblant salami). Annet kjøttpålegg varmebehandles.
Alle våre påleggsprodukter er varmebehandlet..regner med salami går under pålegg..men jeg melder meg ut :p dere får spise hva dere vil for meg men salami fra gilde er i allefall innafårr hos meg :)

Last edited:
Alle våre påleggsprodukter er varmebehandlet..regner med salami går under pålegg..men jeg melder meg ut :p dere får spise hva dere vil for meg men salami fra gilde er i allefall innafårr hos meg :)

Salami brukes som pålegg ja, men det spekes på samme måte som annen spekemat, og er per def. spekemat. Poenget er egentlig at på grunn av pH, saltinnhold og spekeprosess er det ikke mulig for toxo-greiene å overleve, selv om det egentlig er varmebehandling som må til for å være garantert dette. Frysinga tar knekken på den andre farlige bakterien. Spekemat i utlandet (f.eks Spania) blir noe annet fordi den er mye mindre salt, dermed bedreforhold for toxo. Gilde, og sikkert flere andre store produsenter, kan garantere denne frysinga og at pH og salt gjør det ulevelig for toxo - mens ikke alle småskalaprodusenter kan garantere dette. Jeg finner ikke kilden nå, men det har vært et tilfelle av gravid smitta med toxo eller listeria etter å ha spist salami fra en sånn type bitteliten produsent, for en god stund siden. Myndighetene er kjempestrenge i sine anbefalinger, og har antakelig ikke lov til å gi anbefalinger som går på produsent. Derfor sier de enkelt at all spekemat skal unngås, hvis man skal spise det MÅ det varmebehandles. Personlig spiste jeg nyåpna Gilde-salami i min første graviditet, og synes ikke det virker som en uansvarlig risiko å ta, men jeg tror likevel det er smart å ha de retningslinjene vi har.

Back
Topp