Salami og cottage cheese

Ja jeg er ganske sikker på at den er pausturisert. Det er nesten ingen norske meierivarer som ikke er pateurisert.

Men de som ligger i pose med lake er ofte fra Italia og uansett er det en myk ost. Den er ikke anbefalt selv om den er pasteurisert.

*Taster på app på mobilen*
 
Last edited:
Husk at for myke oster holder det ikke at de er pasteurisert. Der er anbefalingen å ikke spise uansett. Det er fordi listeria trives i fuktig miljø, så selv om melken ble pasteurisert så kan listeria vokse opp igjen senere i produktet.

Ved varmebehandling over 70 grader kan all ost spises.

Les her:
http://www.matportalen.no/rad_til_spesielle_grupper/tema/gravide/kan_gravide_spise_fetaost

http://www.matportalen.no/rad_til_s...ide_spise_smelteoster_paa_tube_og_faste_oster

http://www.matportalen.no/rad_til_s...rmebehandlet_feks_i_varme_sauser_og_paa_pizza

upload_2013-12-15_9-50-36.png

1387095077007.jpg

1387095158423.jpg

*Taster på app på mobilen*
 
Last edited:
Kan Spise myke oster om De er paseurisert som ryttermamma sier :) men jeg tror ikke fersk mozarella er det, den som er revet derimot, den mener jeg å huske var behandlet :)
 
Kan Spise myke oster om De er paseurisert som ryttermamma sier :) men jeg tror ikke fersk mozarella er det, den som er revet derimot, den mener jeg å huske var behandlet :)

Ikke anbefalt. Les linken over. :) Det har vært påvist listeria i norske myke oster av pasteurisert melk. Derfor er anbefalingen:

  • Faste oster av pasteurisert melk
  • Kremoster av pasteurisert melk
  • Ingen myke oster uansett, med mindre de er varmebehandlet (f.eks. mozarella oppå pizza). :)

*Taster på app på mobilen*
 
Last edited:
Nei, takk ;) gidder ikke lese link akkurat nå! Står i dusjen :p

Oj. Da burde du passe på at den elektroniske duppeditten ikke blir ødelagt ja. :) :p

Kan legge ut teksten her;

Fra Matportalen:

Kan gravide spise smelteoster på tube og faste oster?

Ja, smelteoster på tube eller i beger, nylig åpnet kremost i beger og halvfaste og faste oster som brunost, hvit-/gulost, gouda, edamer, grana padano, cheddar og parmesan er trygge.

Pasteurisering gir ingen garanti mot forekomst av Listeria i osten. Listeria er også blitt påvist i myke oster som er laget av pasteurisert melk f. eks. brie, camembert og blåmuggost som gorgonzola.

Faste oster av upasteurisert melk, som grana padano og parmesan, regnes som trygge.
 
Fersk mozarella i lake lages ikke i Norge nei.
 
Jeg spiste salami under hele første svangerskapet med førstemann (da visste jeg ikke bedre, var ikke inne her på babyverden da) jeg så også på ett program "jordmødrene" og den ene jordmoren der spiste salami på nistepakka si som høygravid... så jeg vet ikke helt jeg... men ettersom hva jeg leser, så skal man visst holde seg unna spekemat osv... jeg spiser ikke salami i dette svangerskapet altså, for nå vet jeg bedre..

Hun tok utdannelsen sin lenge før det ble en del av de offentlige anbefalingene og dessverre er mange av jordmødrene ikke gode nok på å holde seg oppdatert. :confused: Nå står det heldigvis i brosjyren om graviditet fra Helsedirektoratet som du kan lese på nettet eller få hos legen, på apoteket eller helsestasjon. :)

Det vil jo stort sett gå bra, men om man får akkurat den pakken med salami med listeria så kan det jo gå veldig dårlig.

*Taster på app på mobilen*
 
Back
Topp