Salami, jeg sprekker snart....

• Trådstarter Trådstarter Salami
  • Opprettet Opprettet
Det med lakris må være nytt?

Leste jeg aldri på mattilsynet da jeg gikk gravid. Det er rett nok lenge siden, ungene er 10.5 og 7.5 år.

Jeg spiste nok mye lakris, det er favoritten min..

Enda flaks hjernen funker godt på ungene våre :wideyed:

Min venninne spiste mye lakris med sine to barn (Nå 15 og 13). Begge ungene har ADHD og det KAN være utfall av stoffet i lakris.

Tror absolutt at dette er nyere forskning som har kommet de siste par årene. Min jordmor og lege rådet meg sterkt at man skal holde seg unna det, til og med legene i Danmark. Og henviste til sikre sider.

Det er ikke gitt at det er slik for alle, men Tror absolutt at det må opplyses om ved faren.

Kildekritikk, folkens!

Post kilder, studier, etc. for påstandene, ikke bare sleng ut ymse "fordi atte, kanskje atte, jeg har hørt ...".

Makan til skremselspropaganda som foregår her inne for tiden :rolleyes:

Kildekritikk, folkens!

Post kilder, studier, etc. for påstandene, ikke bare sleng ut ymse "fordi atte, kanskje atte, jeg har hørt ...".

Makan til skremselspropaganda som foregår her inne for tiden :rolleyes:
Noen ting er å regne som «sunn fornuft» IMO, men siden fakta i dag er vanskelig å svelge then....

https://www.nhs.uk/news/pregnancy-a...iquorice-in-pregnancy-raise-the-risk-of-adhd/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2621056/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4046541/

Toxoplasma og listeria er to ting som det er viden kjent ikke er bra for foster og det er god dokumentasjon på skal unngås for enhver pris, det var ikke den delen jeg mente. Men lakris, ingefær, koffein, paracet etc. er ting som er trygge i svangerskapet, når det konsumeres med MÅTEHOLD, som alt annet for både gravide og ikke-gravide. Stoffet som "har noe" assosiasjon med adhd og for tidlig fødsel finnes i mange produkter uansett, lakris er den som er lettest å plukke ut av kostholdet. Når folk spør om man kan spise indisk mat fordi det inneholder gurkemeie eller om man kan spise kokt skinke og får tvetydige svar uten kilder så er det ikke mye fakta og mye synsing. Det er nok man må gå å bekymre seg for i graviditeten om man må bekymre seg for småting som er helt innafor å spise og drikke. Da må må også la være å drikke av plastglass og spise av plastbestikk som har tall på seg, holde seg unna fuktighetskremer som inneholder ditt og datt og så videre. Men for all del, hvert sitt valg.

Toxoplasma og listeria er to ting som det er viden kjent ikke er bra for foster og det er god dokumentasjon på skal unngås for enhver pris, det var ikke den delen jeg mente. Men lakris, ingefær, koffein, paracet etc. er ting som er trygge i svangerskapet, når det konsumeres med MÅTEHOLD, som alt annet for både gravide og ikke-gravide. Stoffet som "har noe" assosiasjon med adhd og for tidlig fødsel finnes i mange produkter uansett, lakris er den som er lettest å plukke ut av kostholdet. Når folk spør om man kan spise indisk mat fordi det inneholder gurkemeie eller om man kan spise kokt skinke og får tvetydige svar uten kilder så er det ikke mye fakta og mye synsing. Det er nok man må gå å bekymre seg for i graviditeten om man må bekymre seg for småting som er helt innafor å spise og drikke. Da må må også la være å drikke av plastglass og spise av plastbestikk som har tall på seg, holde seg unna fuktighetskremer som inneholder ditt og datt og så videre. Men for all del, hvert sitt valg.

https://academic.oup.com/aje/article/185/5/317/2967089

Girls whose mothers consumed high amounts of licorice during pregnancy showed more advanced pubertal maturation at age 12 years than did girls whose mothers consumed none or low amounts.

[...]

When compared with the zero–low-exposure group, both adolescent girls and boys in the high-exposure group had IQ test scores more than 7 age-standardized points (more than 0.5 SD in an IQ test with mean = 100 (SD, 15)) lower for estimated general, verbal, and performance IQ, and they fared worse on tests measuring verbal productivity and memory. They also had more than 3-fold greater odds of attention deficit/hyperactivity disorder problems. These findings are in agreement with findings from glucocorticoid overexposure animal models (7–13) and our earlier findings in children from this cohort at a prepubertal age (17). Thus, these detrimental cognitive and neuropsychiatric outcomes following high maternal licorice consumption persist into early adolescence.

[...]

Limitations of our study include, first, that we measured average weekly consumption levels of glycyrrhizin during pregnancy and consumption of licorice confectionery only. Hence, we could not determine the level of glycyrrhizin consumed per dose of licorice, how much the consumed doses varied during gestation, or whether glycyrrhizin exposure had a “critical window” for adverse associations.

Altså har de vitenskaplig bevist at inntak av lakris er farlig, men de kan ikke definere hva som er "maksmengde" eller hva som egentlig er "mye". Det er fakta, ikke synsing. Siden det ikke defineres hvor mye, er det da bedre å holde seg helt unna. Forstår ikke hvorfor det ansees som hysterisk å holde seg unna lakris i 9mnd når det er vitenskaplig bevist at det kan være skadelig.

Det med lakris må være nytt?

Leste jeg aldri på mattilsynet da jeg gikk gravid. Det er rett nok lenge siden, ungene er 10.5 og 7.5 år.

Jeg spiste nok mye lakris, det er favoritten min..

Enda flaks hjernen funker godt på ungene våre :wideyed:
Jeg fikk høre det da jeg gikk gravid med min faktisk

https://academic.oup.com/aje/article/185/5/317/2967089

Altså har de vitenskaplig bevist at inntak av lakris er farlig, men de kan ikke definere hva som er "maksmengde" eller hva som egentlig er "mye". Det er fakta, ikke synsing. Siden det ikke defineres hvor mye, er det da bedre å holde seg helt unna. Forstår ikke hvorfor det ansees som hysterisk å holde seg unna lakris i 9mnd når det er vitenskaplig bevist at det kan være skadelig.

Det er to problemer med studien i mine øyne.

1. Det er én studie. Den har ikke blitt replikert, bare oppdatert når barna har blitt eldre.
2. Hva med de mødrene som røyka og drakk under svangerskapet? De med lav utdannelse? Med høyt blodtrykk og høy bmi? Det har ingenting å si for utviking og oppvekst?

Selvfølgelig skal man unngå alt som kan unngås for å skade fosteret, men det er ingen grunn til å gå rundt å påstå at barnet blir hjerneskada for at man har spist litt lakris i svangerskapet eller at fosteret plutselig dør hvis man spiser kokt skinke.

Det er to problemer med studien i mine øyne.

1. Det er én studie. Den har ikke blitt replikert, bare oppdatert når barna har blitt eldre.
2. Hva med de mødrene som røyka og drakk under svangerskapet? De med lav utdannelse? Med høyt blodtrykk og høy bmi? Det har ingenting å si for utviking og oppvekst?

Selvfølgelig skal man unngå alt som kan unngås for å skade fosteret, men det er ingen grunn til å gå rundt å påstå at barnet blir hjerneskada for at man har spist litt lakris i svangerskapet eller at fosteret plutselig dør hvis man spiser kokt skinke.

Først og framst: hvor kommer dette med kokt skinke fra? Forsøkte å scanne gjennom tråden men ser det ikke. At svinekjøtt er disguisting og gjerne øker betennelser i kroppen det kjenner jeg til, men at kokt skinke skal ha en direkte påvirkning...

Videre: forstår enda ikke hvorfor "du vet bedre" enn én studie...? Mener det ikke frekt, men forstår ikke dette .. hvordan skal man uttrykke det, behovet for å heve seg over vitenskaplig, peer reviewed fakta. Og når man får det i fanget så "er det ikke nok"? Studien beviser med vitenskaplig deduksjon og etterprøving at barnet kan få unormale endringer i hjernen fordi man spiser lakris. Derfor er det grunn til å gå rundt og snakke om fakta (ikke påstå, da det ikke er en påstand - men fakta) om at lakris er bevist å være farlig for fosterets utvikling.

Først og framst: hvor kommer dette med kokt skinke fra? Forsøkte å scanne gjennom tråden men ser det ikke. At svinekjøtt er disguisting og gjerne øker betennelser i kroppen det kjenner jeg til, men at kokt skinke skal ha en direkte påvirkning...

Videre: forstår enda ikke hvorfor "du vet bedre" enn én studie...? Mener det ikke frekt, men forstår ikke dette .. hvordan skal man uttrykke det, behovet for å heve seg over vitenskaplig, peer reviewed fakta. Og når man får det i fanget så "er det ikke nok"? Studien beviser med vitenskaplig deduksjon og etterprøving at barnet kan få unormale endringer i hjernen fordi man spiser lakris. Derfor er det grunn til å gå rundt og snakke om fakta (ikke påstå, da det ikke er en påstand - men fakta) om at lakris er bevist å være farlig for fosterets utvikling.
Hvis man skal spise kokt skinke (eller generelt oppskåret kjøttpålegg), så skal den være ferskest mulig. Det kan inneholde små mengder av listeria, så hvis det blir liggende øker veksten av dette (matportalen) :)

Enig.
Jeg nevner bare det står på matportalen uten å linke til kilden, men tenker folk klarer å søke det opp selv :p man burde jo lese gjennom der man er gravid uansett.
Har brukt tid i flere andre innlegg på å lete opp kilder og saker, for å oppleve at en bruker som ikke er enig uansett gir F i å åpne kilden og bare unngår å svare på det :hilarious:
Når det er sagt er jeg bare påståelig om ting som faktisk står på matportalen eller lett kan søkes opp. Og der er det i de fleste tilfeller snakk om måtehold og begrensing av mange ting, så jeg er enig med deg i at det ikke er helt riktig å flagge ting, eks lakris, som livsfarlig for barnet når det står at man skal "begrense inntaket". Små mengder er beviselig helt i orden, det gjelder kaffe også og det står jo også beskrevet hva "små mengder" regnes som.

Liateria og toxoplasmose trodde jeg derimot at det var stor enighet om at man ikke gambler med i det hele tatt.

Enig.
Jeg nevner bare det står på matportalen uten å linke til kilden, men tenker folk klarer å søke det opp selv :p man burde jo lese gjennom der man er gravid uansett.
Har brukt tid i flere andre innlegg på å lete opp kilder og saker, for å oppleve at en bruker som ikke er enig uansett gir F i å åpne kilden og bare unngår å svare på det :hilarious:
Når det er sagt er jeg bare påståelig om ting som faktisk står på matportalen eller lett kan søkes opp. Og der er det i de fleste tilfeller snakk om måtehold og begrensing av mange ting, så jeg er enig med deg i at det ikke er helt riktig å flagge ting, eks lakris, som livsfarlig for barnet når det står at man skal "begrense inntaket". Små mengder er beviselig helt i orden, det gjelder kaffe også og det står jo også beskrevet hva "små mengder" regnes som.

Liateria og toxoplasmose trodde jeg derimot at det var stor enighet om at man ikke gambler med i det hele tatt.

Jeg vil jo si at det er jo absolutt ikke noe problem å holde seg unna slike ting om det uansett er nevnt i verdige kilder, ei heller når leger/jordmødre anbefaler det.

Er jo absolutt ikke noe issue å holde seg unna ting man liker i 9 mnd - man får jo en fin gave til slutt!

Jeg vet ikke bedre, men jeg har lovt til å være kritisk til en studie som ikke replikeres og kommer med resultater som "may have some association", la den være peer reviewed eller ikke. Det er ikke automatisk en god studie selv om andre forskere har vært enige. Men om studien tilfredstiller dine behov, e.g. at lakris etterlater hjerneskade hos foster, så for all del bare utelat andre fakta som røyking, alkohol, bmi og utdannelse i denne sammenhengen og påstå det. Og i hvertfall utelat at Finland er et av de landene som konsumerer mest lakris. Men det kan sitte damer der hjemme som ikke vet bedre og tror at de har ødelagt det fremtidige barnet fordi de har spist en bit lakris. Dette er det jeg mener med skremselspropaganda. Kokt skinke har kommet opp i andre diskusjoner, og er et godt eksempel på hvordan noen kan tolke rådene matporten har kommet med.

Noen diskusjon om lakris var jeg ikke ute etter, så poenget mitt har visstnok gått tapt en gang på veien her. Mitt poeng var å minne om litt kildekritikk. Vi i Norge har noen av de strengeste anbefalingene på kosthold i verden, og hvis noe er gjeldende i andre land og ikke i Norge, så er det nok en grunn til det: det er rett og slett ikke relevant for den norske befolkningen. Matportalen er en fin kilde til hva norske, gravide kvinner bør og ikke bør spise.

Enig.

Noen ting holder man seg rett og slett unna, fordi det er godt dokumentert både i Norge og utlandet. Som det å ikke gi babyer på under 1 år honning eller det at mme-flasker skal steriliseres under hele bruksperioden. Eller det å ha stolen bakovervendt så lenge som mulig. Men ja, det er litt håpløst å skulle finne kilder når man taler for døve ører, det kan jeg skjønne. Normalt sett, så holder jeg helt kjeft og lar folk seile sin egen skute, men det har vært så mye i det siste at det kan være på sin plass å bare minne folk på at man får lov til å tenke selv og ikke ta alt for god fisk, vær kritisk og undersøk selv. :happy093

Min venninne spiste mye lakris med sine to barn (Nå 15 og 13). Begge ungene har ADHD og det KAN være utfall av stoffet i lakris.

Tror absolutt at dette er nyere forskning som har kommet de siste par årene. Min jordmor og lege rådet meg sterkt at man skal holde seg unna det, til og med legene i Danmark. Og henviste til sikre sider.

Det er ikke gitt at det er slik for alle, men Tror absolutt at det må opplyses om ved faren.
Høres litt ut det ja.

Jeg fråtset nok ikke i lakris, og spiste kanskje ikke hver uke heller. Men at jeg spiste lakris gjorde jeg nok. Men bra det forskes på :)

Jeg fikk høre det da jeg gikk gravid med min faktisk
Hmm, ok. Jeg hørte aldri noe om det. Og jeg føler egentlig at jeg leste mye for å være opplyst.
Jaja.jeg satser på at det gikk bra. Ikke noe jeg får gjort noe med.
Men supert at det forskes på og opplyses om :)

Back
Topp