Salami, jeg sprekker snart....

• Trådstarter Trådstarter Salami
  • Opprettet Opprettet
S

Salami

Guest
Jeg begynner å slite veldig med å ikke spise salami. Jeg drømmer daglig om rundstykke med smør å salami, jeg sprekker snart, er gravid uke 23 nå, jeg drømmer tilogmed om salami om natta.

Noen som føler på det samme ? Noen som har sprukket?

Spis det på ostesmørbrød/pizza, hvis det er varmebehandlet til mer enn 70 grader i noen minutter dør evt listeria- og toxoplasmasmitte, så da kan du trygt spise :)

Er gravid og elsker salami. Men har gått greit å holde seg unna. Vil ikke risikere noe. Men de selger en salami som er kokt, lev litt lettere. Funker i nøden den :happy:

Vedlegg

• Screenshot_20200113-185827_Google.jpg
    Screenshot_20200113-185827_Google.jpg
    27,6 KB · Visninger: 56
Salami har blitt cravet under alle mine graviditeter og er det første som spises så fort babyen er ute.. måtte ty til stekt salami på pitabrød nå for å få døyver lysten litt...

Jeg og. Drømmer også om nystekte rundstykker med litt smør og muggost... Og lakris. Og ingefær.

Du er ikke alene om å drømme om salamiskiva altså. Det er det første jeg skal ha på brødskiva, så fort det er mulig;):happy:

Har lest det går bra fra norske produsenter og helt nyåpnet pakke.

Har lest det går bra fra norske produsenter og helt nyåpnet pakke.

stemmer ikke nei. Mattilsynet anser ingen norske produsenter som tilstrekkelig trygge, og anbefaler varmebehandling uansett. https://www.matportalen.no/rad_til_...ide/listeria_og_toxoplasma_kan_skade_fosteret

d
ette ned nyåpnet pakke gjelder derimot kokt skinke etc, ikke spekemat. De forsker på spekemat er tryggere enn vi tidligere har trodd, men per dags dato er det varmebehandling for sikkerhets skyld som er rådet

Edit: også kommer det alltid «det gikk fint med meg», og det vil det stort sett gjøre, for listeria og toxoplasma er sjeldent i Norge. Men hvis du først smittes er det allerede for seint. Å kjøre uten setebelte går også stort sett bra - helt til det ikke gjør det lengre

Hei, vet ikke hva jeg skal si. Jeg har alltid spist salami (gilde) jormor sa ikke noe om at jeg ikke skal spise dette. Ho sa det var greit, men ikke røkt laks eller lignene. I såfall skal dette være ferskt og ikke ha lagt lenge.

Og sønnen min har ikke tatt skader av dette. Og regner med ho som ligger i magen ikke tar skade av det heller. (Men nå har ikke jormor eller lege sagt noe om salami fra gilde eller salami generelt.) Bare de tørket og salta spekeproduktene og røkt fisk.

Sjekk pakkedato og datoen på pakka, god holdbarhet er ok. Man kan få disse bakteriene i seg igjennom alt av mat og ikke bare spekemat og fisk. Så skal man se på helheten så er det farlig å spise noe uansett hva det skulle være :)

Hei, vet ikke hva jeg skal si. Jeg har alltid spist salami (gilde) jormor sa ikke noe om at jeg ikke skal spise dette. Ho sa det var greit, men ikke røkt laks eller lignene. I såfall skal dette være ferskt og ikke ha lagt lenge.

Og sønnen min har ikke tatt skader av dette. Og regner med ho som ligger i magen ikke tar skade av det heller. (Men nå har ikke jormor eller lege sagt noe om salami fra gilde eller salami generelt.) Bare de tørket og salta spekeproduktene og røkt fisk.

Sjekk pakkedato og datoen på pakka, god holdbarhet er ok. Man kan få disse bakteriene i seg igjennom alt av mat og ikke bare spekemat og fisk. Så skal man se på helheten så er det farlig å spise noe uansett hva det skulle være :)

Faren er bare hvis salamien har listeria, og der vet du jo ikke. Det kjennes ikke på smak lukt er uavhengig av om pakken er nyåpnet.
Sa du direkte at du spiser salami? Det er ganske kjent at man skal holde sge unna ikke varmebehandlet spekemat, så det kan være derfor hun ikke nevnte det. Hvis du leser på matportalen så ser du alt man skal unngå, og der er blant annet spekemat som ikke er varmebehandlet. Uavhengig av hvilket land det er produsert og om det er innenfor datoen. Salami er et saltet spekeprodukt.

Utfallet ved listeriasmitte er såpass fatale at man derfor er anbefalt å holde seg unna. Det gikk br i de andre svangerskapene dine fordi du ikke spiste dårlig salami. Men det kan man aldri vite. Er det smitte, er fosterdød konsekvensen.

Back
Topp