Salami i svangerskap ja eller nei? Hva mener du?

Nei

Sent from my iPhone using BV Forum

Jeg spiser nyåpnet salami fra kjøleskapet mitt. Men ikke andre steder. Vet at ymse pålegg ligger lenge ute og byttes ikke akkurat hver dag på cafeer, kantiner, bufeer osv.

15 personer i Danmark er jo døde nå pga listeria fra kjøttpplegg. Dritskummelt!

Jeg tenkte aldri over at det gikk som spekemat, og trøkka ned på hele pakker med vossafår rett som det var. Hadde jeg fått det med meg, så hadde jeg nok ikke gjort det. Hvertfall ikke hele pakke. :P

Jeg tenkte aldri over at det gikk som spekemat, og trøkka ned på hele pakker med vossafår rett som det var. Hadde jeg fått det med meg, så hadde jeg nok ikke gjort det. Hvertfall ikke hele pakke. :P

Kommer dessverre ikke an på mengde.
Jeg spiste også salami helt i starten av det 1.svangerskapet. Tenkte ikke over at det var spekemat. Men nå holder jeg meg unna alt sånt :)

Nei tok ikke sjansen på noe spekemat. Men nå derrimot etter fødselen spiser jeg det hver dag!!!!

Sent from my iPho

Njaei. Alt med måte tenker jeg. Men i dette svangerskapet har det aldeles ikke frista å dytte i seg det.

Jeg ser det er flere som sier at de spiser litt salami. Jeg tror at dere har for dårlig info.

Det er ikke slik at det går greit å spise litt salami - dersom salamien inneholder tilstrekkelig mengde listeriabakterier så kan man i prinsippet bli smittet. Da hjelper det ikke om man bare spiser salami en gang i måneden. Det er altså ikke som med f. eks. Sukker som er ok å spise i mindre mengder.

Jeg synes dette er grunn nok til å ikke spise mat som ikke anbefalt pga listeriasmitte: http://www.nrk.no/ostlandssendingen/dode-av-listeria-1.4213508

Ifølge denne artikkelen så er det jo også bl.a. i vann, så da bør man jo egentlig ikke drilke vann heller da.
Så spørsmålet mitt er vel da egentlig; hva kan man spise/drikke?

Ville ikke spist det som står på listen uansett selv, men slik jeg forstår det ut fra denne artikkelen, så er det mye mer enn spekemat og oster man bør unngå... :confused:

Ifølge denne artikkelen så er det jo også bl.a. i vann, så da bør man jo egentlig ikke drilke vann heller da.
Så spørsmålet mitt er vel da egentlig; hva kan man spise/drikke?

Ville ikke spist det som står på listen uansett selv, men slik jeg forstår det ut fra denne artikkelen, så er det mye mer enn spekemat og oster man bør unngå... :confused:
Men den mengden som finnes i vann er ikke farlig eller dødelig. Det er forskjellen!

Har dere salami og mykoster til den øvrige familien i kjøleskapet sammen med maten dere selv spiser?

Nei...så ikke problemet med å holde seg unna det som var frarådet i 9 mnd. Hadde aldri tilgitt meg selv hvis noe hadde gått galt pga noe JEG putta i meg!

Har dere salami og mykoster til den øvrige familien i kjøleskapet sammen med maten dere selv spiser?

Mannen min spiser det ikke noe særlig selv, så da kan ha la være sammen med meg :)
Han spiser det jeg kjøper inn :D

At folk er så uvitende at de tror det bare er å fryse ned, skremmer meg!!! Skjønner ikke hvem som kan finne på noe sånt! Hvor tar de det fra??
Svaret mitt er selvfølgelig NEI! :)

24 uker <3

Jeg spiste ikke salami under graviditeten, kunne ikke falt meg inn. Men Jeg ble faktisk fortalt av jordmor at det var greit å fryse ned :o

Jeg spiste ikke salami under graviditeten, kunne ikke falt meg inn. Men Jeg ble faktisk fortalt av jordmor at det var greit å fryse ned :o
Får jeg noen gang høre sånt av helsepersonell skal jeg jammen meg si klart ifra om at de virkelig ikke kan gå rundt å si sånt til gravide kvinner som kanskje ikke vet det. Helt sprøtt!

Spiller ingen rolle hva jeg mener...det er et PÅLEGG...det anbefales å ikke spises under graviditet..så da spiser jeg det ikke mens jeg er gravid..ganske enkelt dette her :)

Back
Topp