Saft på skolen?

MaiTjohei

Forumet er livet
MAI 2013
Førsteklassingen har innimellom fått saft med seg i flaska si. Bruker den Lerum uten tilsatt sukker. Hun er så dårlig på å drikke på skolen.

Hjemme drikker hun mest vann og melk da, men tror de andre i klassen har med vann. Hun får ca halv flaske med saft, også er avtalen at hun skal fylle på vann når hun går tom. Hun er ikke så alt for glad i melk, så derfor har vi ikke melkeavtale på skolen. Men hun drikker et glass melk til frokost og kvelds når vi spiser sammen.

Hva har deres barn med i drikkeflaska?

Føler meg som dårlig mor som sender med saft, rett og slett. Tror det blir å prøve å oppfordre til å drikke vann på skolen ;-)

Sent from my SM-G900F using BV Forum mobile app

Min får vann i flaska si! På fredager får hun saft :) Hun drikker mye mer når hun får med saft selvfølgelig. Noen ganger blander jeg ut eplejuice med litt vann for å få henne til å drikke litt mer :)

Sent from my iPhone using BV Forum

Hvorfor er du dårlig mor om ungen din drikker saft??

Her har hu med både saft og vann, alt ettersom hva hu ønsker. Når det er skogsturer får hun med kakao, og det er 1 gang i uken. Melkeavtalen trer i kraft neste uke, da blir det vann i flasken og melk på skolen..

TuMmY LoVe

Hvorfor er du dårlig mor om ungen din drikker saft??

Her har hu med både saft og vann, alt ettersom hva hu ønsker. Når det er skogsturer får hun med kakao, og det er 1 gang i uken. Melkeavtalen trer i kraft neste uke, da blir det vann i flasken og melk på skolen..

TuMmY LoVe

Veeel ikke dårlig mor, men er så stort fokus på at alt skal være så sunt og blabla. Er vel det at de andre barna har vann og melk, men men. Jenta har et ellers sunt kosthold hjemme. Tanken min var vel egentlig å få henne til å drikke nok på skolen der hun må ta initiativet til å drikke selv. Lettere å oppfordre med vann og melk her hjemme :-)

Min får vann i flaska si! På fredager får hun saft :) Hun drikker mye mer når hun får med saft selvfølgelig. Noen ganger blander jeg ut eplejuice med litt vann for å få henne til å drikke litt mer :)

Ja, det var jo lurt. Kan sikkert lage en avtale om saft på fredager og turdager, og vann ellers ;-)

Veeel ikke dårlig mor, men er så stort fokus på at alt skal være så sunt og blabla. Er vel det at de andre barna har vann og melk, men men. Jenta har et ellers sunt kosthold hjemme. Tanken min var vel egentlig å få henne til å drikke nok på skolen der hun må ta initiativet til å drikke selv. Lettere å oppfordre med vann og melk her hjemme :-)

På skolen til dattera mi har de fleste med saft... Vi bruker sukkerfri saft, og hun drikker opp det hun ikke orker på skolen, på turen hjem eller hjemme ;)

TuMmY LoVe

På min gutts skole får de ikke lov å ha annet enn vann på drikkeflasken sin, så det er ikke noe problem sånn sett ;). Det er det de er vant med også fra barnehagene her vi bor. De har melkeavtale på skolen (men han har melkeallergi og kan derfor ikke delta i ordningen). Får med seg kakao når de har turer i den kalde årstiden. Det med å drikke vann er en vanesak altså, for det er ingen tvil om at dersom han får tilbud om noe annet enn vann drikker han uten tvil det. Og ja, han bruker magemiddel og MÅ derfor drikke mye for at ikke magen hans skal låse seg fullstendig. Det er altså vann og kun det han drikker på skolen! Har mast mye på ham om dette fordi det får så store konsekvenser for ham de dagene han ikke er flink nok til å få i seg tilstrekkelig med væske.

Her får de saft noen ganger og vet du hva? Jeg kjenner at jeg kunne ikke brydd meg mindre om hva andre mener :-) Det som er viktig for meg er at de får i seg nok drikke. Hjemme drikker de mye melk og vann. Vi har valgt å ikke ha melk på skolen da det ofter ender med at de bare drikker litt og så tar de med resten hjem. Jeg har dårlig erfaring med melkbokser i sekken, så det prøver jeg å unngå ;-)
Gjør det du synes er best for ditt barn du, og ikke bry deg om de andre :-)

min får vann, prøvde å ta med boks med rismelk, men da drikker han bare uten å spise noe...

Jeg har ikke skolebarn, men hadde neppe nølt med å sende med saft. Regner med at det kun skal inntas med matpakka og om de er mer tørste kan de ta vann i flaska

Jeg legger meg ikke opp i hva folk gir ungene sine å drikke, og min er ikke begynt på skolen enda, men man bør huske på at det ikke bare handler om sukkerinnhold, men også at saft, juice, brus osv. er syrlige drikker og vil slite mye på tennene. Det er hovedårsaken til at vann er førstevalget på drikkefronten hos oss, og saft og juice er kun av og til:) I barnehagen bruker de også bare melk eller vann til måltidene, vann som tørstedrikke og så saft eller kakao til spesielle anledninger:)

Sent from my iPad using BV Forum

Hu har rent vann med. Kakao om de går tur i skog.

Mi tåler ikke melk særlig. Og jeg kjøprt sjelden saft.

Jeg er oppvokst med oboy og saft på skolen ;)

Synes ikke du er en dårlig mamma fordi du gir henne saft.

En dårlig mamma hadde vært en mamma som ikke fant ut løsninger for barnet sitt, som deretter resulterte i for lite væskeinntak og dermed slapphet, vondt i hodet og dårligere konsentrasjon. :)

Ser ikke problemet med å sende med barnet saft på skolen :) om noen foreldre mener at det er feil.. Så får det være deres problem ;)

Datteren min får sukkerfri saft på skolen hver dag! Hun er ikke spesielt glad i rent vann... Akkurat som mammaen sin :)

Her går det mye i vann men hender at skolegutten har med seg capri sonne på skolen, litt opp og ned.

Han får selvfølgelig vann. Han drikker når han er tørst nok. Drikker han lite kan jeg heller pushe på han er ekstra glass vann når han kommer hjem. Saft er ikke hverdagsdrikke. Synes det går under samme regelen som at det ikke er greit å ta med godteri, kjeks og kaker på skolen.

Det har mye med vane å gjøre. Jobber i bhg og mange foreldre sier ungene ikke drikker vann. Men når det ikke er noe annet så gjør de det ;) Alt må tilvennes og de vanene de har fra barn følger gjerne med resten av livet.

Man trenger bare 1,5-2dl melk om dagen, så datra di drikker nok melk. Regner med hun får i seg melk i mat også.

Hun får saft på fredager. Utenom det er det kun vann. Vi har aldri introdusert henne for saft hjemme heller, men hun hadde sterkt ønske om og få saft på skolen siden "alle andre" hadde det. Så da ble vi enige om at saft får hun på fredager.

Vesla får veldig lite saft og juice, både hjemme og på skolen. Er opptatt av både tannhelse, å ikke utsette henne for verken for mye sukker eller søtstoffer, og av å heller få henne til å drikke mye vann. Her er hun glad i melk så vil helst drikke det hele tiden, men vi har vært streng og innført at til middag skal det bare være vann. Kun en sjelden gang er det greit med juice eller saft, men vi har det generelt ikke så ofte i hus.

Jeg er litt overrasket over at de har lov til å ha med saft på skolen selv om det er uten sukker?

Back
Topp