SA - hvordan?

Lineeey

Forelsket i forumet
Her kommer sikkert et av de teiteste spørsmålene som noen sinne er blitt stilt, men jeg skyller på at jeg aldri har vært gravid før og heller ikke hørt om dette...

Jeg er 4+1 i dag og tenker endel på SA som sikkert mange andre.. Har fått legetime 1 juli, ergo jeg vil være 8 uker på vei.. Min værste frykt er jo at jeg kommer til legen som sier at nei her er det ingen baby...

Når man mister.....kommer det ALLTID blod da? Og smerter i magen? Eller kan man miste uten at man egentlig merker det??

Så lenge jeg er kvalm (har vært veldig kvalm de siste dagene) og har symptomer så regner jeg med at det skjer noe inni der, som tyder på at ting er som de skal...

Håper noen tar seg tid til å svare på spørsmålet mitt... :-)

Om man har sa kommer det blod og/eller smerter ja, men om man har en ma ligger fosteret dødt inni der uten at kroppen ordner opp selv. Det vil da oppdages på en UL.
På en legetime vil jo ikke legen ta en UL, så det vil han jo ikke oppdage. På den første legetimen fylles man ut skjema, tar urinprøve og blodtrykk.

Sent from my GT-I9100 using BV Forum mobile app

Om man har sa kommer det blod og/eller smerter ja, men om man har en ma ligger fosteret dødt inni der uten at kroppen ordner opp selv. Det vil da oppdages på en UL.
På en legetime vil jo ikke legen ta en UL, så det vil han jo ikke oppdage. På den første legetimen fylles man ut skjema, tar urinprøve og blodtrykk.

Kremt.... ennå et dumt spørsmål, hva er MA da??

Huff... men om man er kvalm og dårlig er vell det et tegn på at det er "liv" inni der??

Missed abortion, mener jeg det heter. Da dør embryoet uten at kroppen merker det. Kan ikke så mye om det jeg heller, heldigvis.

Legen fortalte meg at man ville skjønne selv om det var spontanabort... Jeg spurte om det siden jeg hadde hatt noe småblødninger. Det var visst normalt at blodkar i livmoren sprekker, og da får man noen småblødninger. Da har man jo ingen smerter. Hvis man har smerter i tillegg og friskt rødt blod, så blir det annerledes. Slik jeg forstod det.

Mitt beste råd til deg som førstegangs, ikke les om alle som har hatt SA og MA osv.. det gjør bare at du blir ekstra bekymret, se heller på den tråden her inne om hvor stor %sjans det er for at det skal gå bra ;-)

Men man vet nok når det er en SA ja.
En MA merkar man ikke før man kommer på UL.

Men sjansene for at dette skal skje er liiiiten, nyt heller tiden å gled deg til alle de små høydepunktene som kommer fremover nå :-D

Dette er min andre, og jeg kjenner at tiden på før svangerskapet har satt sine spor. så mange som kom tilbake osv.. men prøver å la være å tenke på det å heller sette meg små mål som jeg blir overlykkelige av å nå.
f.eks. om 5 dager begynner hjertet og slå <3

Mitt beste råd til deg som førstegangs, ikke les om alle som har hatt SA og MA osv.. det gjør bare at du blir ekstra bekymret, se heller på den tråden her inne om hvor stor %sjans det er for at det skal gå bra ;-)

Men sjansene for at dette skal skje er liiiiten, nyt heller tiden å gled deg til alle de små høydepunktene som kommer fremover nå :-D

Dette er min andre, og jeg kjenner at tiden på før svangerskapet har satt sine spor. så mange som kom tilbake osv.. men prøver å la være å tenke på det å heller sette meg små mål som jeg blir overlykkelige av å nå.

Høres fornuftig ut :-) Ja, jeg er selv også opptatt av å tenke positivt, og det er jo faktisk STØRRE sjangs for at det går bra :-)

5 dager til ja, wiii :-) :-)

Sent from my GT-I9070 using BV Forum mobile app

Sign denne :)

Dette er vel noe av grunnen til at mange jordmødre fraråder mye bruk av forum første tiden, fordi man blir fort bekymret av å lese om alt dette :)

Prøv å fokuser på d positive :)

- taster fra appen :)

Hehe du er ikke teit. som førstegangs sparte jeg en graviditetstest til morgenen før jeg skulle til legen for det hadde vært "flaut" å komme dit og ikke vært gravid. Så måtte sjekke for sikkerhetsskyld :p

Ved sa blør du. Ved ma dør embryoet uten at du blør. Som regel mister du symtomer, men noen ganger kan kroppen fremdeles tro det er liv.

<3 sønn nov 07 og ny spire på vei <3

Hehe du er ikke teit. som førstegangs sparte jeg en graviditetstest til morgenen før jeg skulle til legen for det hadde vært "flaut" å komme dit og ikke vært gravid. Så måtte sjekke for sikkerhetsskyld :p

Ved sa blør du. Ved ma dør embryoet uten at du blør. Som regel mister du symtomer, men noen ganger kan kroppen fremdeles tro det er liv.

Okei, tusentakk for svar :-)

Men, jeg tenker at om man har hatt en MA da, så bør vell legen merke det på blodprøver og diverse, som umulig kan være slik de skal???

Og, å ta en test før legetimen kan vell og vise feil? Jeg har lest at hcg nivået kan være høyt nok til å gi positivt utslag på en graviditetstest mange uker etter evt å ha mistet...?

Okei, tusentakk for svar :-)

Men, jeg tenker at om man har hatt en MA da, så bør vell legen merke det på blodprøver og diverse, som umulig kan være slik de skal???

Og, å ta en test før legetimen kan vell og vise feil? Jeg har lest at hcg nivået kan være høyt nok til å gi positivt utslag på en graviditetstest mange uker etter evt å ha mistet...?

Ja hvis embryoet nettopp har dødd så er hcg-nivået fremdeles høyt. Går gradvis nedover. Men man kan ikke tenke sånn... Symptomer kan bli borte uten at det er noe galt. Men hvis man blir dårlig så må man gå til lege. Blodprøver kan taes med noen dagers mellomrom for å se stigning i hcg

Signerer de som har skrevet her fra før jeg. Prøv å fokusere på det positive, de små delmålene. =)

I dag fikk jeg endel blod på papiret.... :-(:-(

Ingen smerter, men er kvalm.. Håper bare så uendelig at det er noe ufarlig :-\

:-( :-( :-( ***

Huff. Det er ikke kjekt!! Håper det er en ufarlig blødning:-)

Hm jeg opplevde å komme på ultralyd og der var det Ingen baby :-/ (Kun fostersekk og sånn var der . )uten at der hadde kommet noen form for blod , hadde derimot hatt litt magesmerter å sånn, men koblet det ikke sammen , men dette heter ma og jeg måtte få tabletter for å få igang prosessen for å få ut graviditeten av kroppen , men ja sa blør man vell alltid . Går som regel bra da , lykke til , gratulere med graviditeten :)

Har mine tvil... :-( Ferskt, rødt, slimete blod... :-( men fortsatt ingen smerter da!

Sniker fra november!
Blod på papiret trenger ikke være noe galt! Alle graviditeter er ulike!
Min venninne fossblødde og hadde smerter, og hun fødte en frisk og fin jente!
Et godt råd; IKKE les og Google rundt på nett! Det gjorde jeg da ting gikk galt med meg sist! Det var det dummeste jeg kunne gjort! Slapp av isteden, selvom det kanskje er lettere sagt enn gjort! Når man er så kort på vei er det dessverre ikke noe å gjøre!
Masse lykke til, håper det går bra!

Sniker fra november!
Blod på papiret trenger ikke være noe galt! Alle graviditeter er ulike!
Min venninne fossblødde og hadde smerter, og hun fødte en frisk og fin jente!
Et godt råd; IKKE les og Google rundt på nett! Det gjorde jeg da ting gikk galt med meg sist! Det var det dummeste jeg kunne gjort! Slapp av isteden, selvom det kanskje er lettere sagt enn gjort! Når man er så kort på vei er det dessverre ikke noe å gjøre!
Masse lykke til, håper det går bra!

Takk for kloke ord!

Ikke så lett nei, men veldig slimete blod har jeg hørt at da er det allerede skjedd...

Håper på det motsatte, får vell bare vente å se!

Sniker fra April..
Jeg blødde masse i første sv.skap i uke 10, var sikker på det hadde gått galt, men dro på UL og det var liv. Fikk beskjed om at det var veldig vanlig og blø, og at det ofte bare var ett tegn på friskt barn :)

Back
Topp