Søvntips baby

LilleUllsokk

Forumet er livet
Septembermødre <3
Desemberlykke 2018
Januarlykke 2019
Har noen av dere tips for å bedre søvnen til baby? Vet at det er normalt at de spiser på natt og sover dårlig, at jeg må være forberedt på det! Men babyen vår på 8 mnd sover veldig dårlig, alltid gjort (så er ikke bare en sleep regression). Veldig urolig og kavete. Våkner gjerne hvert 30.-60. minutt minimum. Mye bevegelse. Spiser hyppig (amming) både på dag og natt. Får en del fast føde. Tror ikke hun er sulten når hun våkner. Vi begynner å bli ganske sliten alle sammen! På dagtid er det også vanskelig. Kan få henne til å sovne, men hun våkner etter veldig kort tid. Kan unntaksvis sove litt lenger i vogn når vi triller eller i sele på tur (men ofte våkner hun da også).
 
Sjekket for noe fysisk? Typ stille refluks?

Hun er under oppfølging for «vanlig» refluks. Får melkefritt kosthold (jeg ammer og er melkefri, og hun får melkefri fast føde). Hjalp en periode litt synes vi, men er like kaotisk nå.
 
Har noen av dere tips for å bedre søvnen til baby? Vet at det er normalt at de spiser på natt og sover dårlig, at jeg må være forberedt på det! Men babyen vår på 8 mnd sover veldig dårlig, alltid gjort (så er ikke bare en sleep regression). Veldig urolig og kavete. Våkner gjerne hvert 30.-60. minutt minimum. Mye bevegelse. Spiser hyppig (amming) både på dag og natt. Får en del fast føde. Tror ikke hun er sulten når hun våkner. Vi begynner å bli ganske sliten alle sammen! På dagtid er det også vanskelig. Kan få henne til å sovne, men hun våkner etter veldig kort tid. Kan unntaksvis sove litt lenger i vogn når vi triller eller i sele på tur (men ofte våkner hun da også).
Sjekket for låsninger/skjevheter i rygg, nakke og bekken?

Kan være mye kaving og uro hvis det er smerter noe sted. Og det merkes som regel når de ligger
 
Hun er under oppfølging for «vanlig» refluks. Får melkefritt kosthold (jeg ammer og er melkefri, og hun får melkefri fast føde). Hjalp en periode litt synes vi, men er like kaotisk nå.

Kan være refleksen, mulig det er behov for medisiner eller doseendring? Urolig søvn er ganske typisk refluks opplever jeg, har flere venner som har refluksbarn
 
Prøvd uten gluten? Vår var slik. Ble bedre etter melkekutt, og enda bedre etter kornkutt. Da sov han brått 6-7 timer istedenfor 1-2. Trenger jo ikke være det, men min erfaring er ihvertfall at det er lettere å teste på den alderen enn senere.
 
Ikke sjekket..
Skader ikke å ta en sjekk.
Det er ganske vanlig at babyer har låsninger i stor eller mindre grad, er jo tøft å bli født.

Min osteopat sier det burde være obligatorisk med en sjekk etter fødsel, for det er sjelden det fødes barn som ikke har låsninger eller skjevheter i en eller annen grad.

Men bruk en osteopat, kiropraktor eller manuellterapeut som kan barn.
Fastlegen eller hs er sjelden positiv til de alternative. Dessverre. Hverken fastlege eller hs kan skjelett, muskler og bindevev like godt som de nevnt over.

Noen sjekkpunkter fra meg nå for å få en liten pekepinn:

1: når baby ligger på rygg. Ligger h*n helt rett, eller har hodet en favorittside? Kan baby snu hodet begge veier hvis du ligger på motsatt side av ansiktet og lager lyd/snakker? Altså snur baby seg etter deg, eller blir hodet liggende den ene veien?

2: baby fortsatt på rygg. Ligger h*n helt rett, eller vipper overkroppen mot en side? Får kroppen en bananform?
 
Tungebånd? Og ville mast på videre oppfølging av refluks. Har to refluks barn selv og de har refluks av forskjellige årsaker. Begge har fått medisiner. Nr 2 fra han var 5 mnd til nå for noen uker siden og er 3.5 år, han hadde( virker som om han har vokst det av seg) treg magesekk( ventrikkeltømming). Eldste er 6 år og har stille refluks. Fikk diagnosen i påsken og da hadde det gått såpass langt at Hu har kronisk spiserørsbetennelse og betennelse/skader i magesekken. Anbefaller alle å. Følge sånt videre og be om gastroskopi, ventrikkeltømmingtest, andre sånne type tester, Tungebånd osv. Gluten blir sjekket på gastroskopi.
 
Har dessverre ikke noe tips, men her er det også vært mye utolig søvn lenge, og her er det nok mye luft i mage og magesmerter gennerelt som forårsaker det. Jenta mi har vært plaget med hard mage lenge så vi skal på sykehuset til utredning.

I allefall er det slik av min ærfaring at urolig søvn som du beskriver her har gjerne en bakenforliggende forklaring.

Merker feks på jenta mi at dersom vi klarer å hjelpe henne å få ut luften (holder bena opp for henne på natten om hun er kavere) så sover hun brått mye bedre:)
 
Bruker ikke medisiner..

Da ville jeg vurdert noe mer oppfølging mtp refluksen eller om det er noe annet som plager baby. Slik urolig søvn over tid er nok oftere noe som plager baby heller enn at foreldre har gjort noe feil liksom (med mindre du fysisk går og vekker ungen hver time med lys og masse lyd :p )
 
Har ikke tips jeg heller. For 2,5år og våkner fortsatt fler ganger om natta. Eneste trøsten er at du kommer til å være zombie. Men blir vandt til det.
 
Back
Topp