Søvnrutiner

Aprilbaby

Forelsket i forumet
Sommerfuglene 2017
Har dere fått inn leggerutiner og ev hvor gamle er de? Min er 1 mnd. Vekker dere babyen om han sovner litt tidlig på kvelden for å gi mat? Han kan sovne i 7-8 tiden på kvelden og blir da litt usikker på om det er greit å vekke han for å gi mat til natten for at han ikke skal våkne så tidlig har gjort det de siste kveldene. Våkner som regel da mellom 3-5...jeg delammer

Her er det mat hver annen time døgnet rundt, så ingen rutiner ennå!

Ingen rutiner enda, egentlig, men lurer på om han har behov for mer ro om kvelden slik at jeg bør legge han i sengen en viss tid. Han er litt urolig om kveldene, og spiser gjerne litt oftere. Han er to måneder.

Han fikk mat sist i 7 tiden...sovnet i 8 tiden og sover søtt ennda i babynesten på stuen hehe. Må jo på et tidspunkt bytte bleie og stelle til natten....

Jeg har har lyst til å prøve å innføre rutiner, lille er bare en måned da... Redd han skal bli overtrøtt hvis han blir lagt for sent, i hvert fall på dager som dette hvor han ikke helt har funnet roen på dagtid.

Badet han og på med pysjen + pluss mat rundt 20.30 og la han 21.00. Har tenkt å prøve å fortsette slik som dette. Jeg liker rutiner :-)

Burde gjøre det, men lille er mest våken fra kl 7-kl 24 ca.. huff.. legger seg sammen med oss.. får mat og (forhåpentligvis) sovner i 24 tiden.. men igår var han så urolig at sambo måtte gå rundt med ham etter at jeg amma til ca kl 2 i natt :-( idag har han sovet mye på dagtid, men våken nå! Får ta det etterhvert..

Våknet endelig i 00 tiden, fikk mat 0030 men har styrt litt. Forhåpentligvis sovnet nå 0145

Vi har prøvd å innføre rutiner ved å vekke hun for å stelle og gi mat ca kl 22. Da pleier hun legge seg med oss

Har lagt henne et sted mellom 1930 og 2130 fra vi kom hjem fra sykehuset. Noen ganger har jeg allerede ammet før kveldsstellet og da kan jeg legge henne i senga så finner hun søvnen selv. Andre dager ammes henne inne på soverommet og blir søvnig av det. Jeg skrur av lysene i gangen og på soverommet sånn at hun kanskje skjønner at det er "nattan". Hun har sovet fra jeg har lagt henne til enten 03-tiden eller 05-tiden for mat, så jeg får sovet godt. Hun er syv uker gammel nå.

Her har rutinene egentlig kommet av seg selv. På dagtid våkner lillen og vil ha mat ca hver tredje time. Etter måltid er han våken alt fra 10-60min, før han sover igjen til neste måltid. Han vil som regel ha mat i 10tida. Etter bleieskift og litt kos blir han lagt i egen seng på vårt soverom. Da roer han seg og sovner av seg selv etterhvert. Han våkner igjen mellom 3 og 5 for nytt måltid. Sovner som regel kjapt etter dette måltidet å;)

Her har vi halvveis rutiner (1mnd gammel). Vi legger han samtidig med oss, ca kl 22, og da sover han og våkner kun for mat (ca hver 3.time). Han forstår tydelig at det er natt, for er veldig rolig og sovner med en gang etter amming. Noen ganger sovner han kl 18-19, men da våkner han somregel 21-22 så jeg får tatt kveldsstellet før vi også legger oss. Sover også på dagtid, men har de siste dagene vært mer våken på ettermiddagen :)

Som skrevet tidligere så prøvde vi å legge lille tidligere i går, og natten har gått over all forventning :-D

Mat 20.00
Legging 21.00
Mat 01.00
Mat 05.00
Mat + stå opp 08.00

For første gang på i hvertfall to dager føler jeg at det var greit å stå opp når mini befalte det. Godt med sammenhengende søvn! At det blir slik som dette i natt igjen er vel heller tvilsomt, men vi skal i hvert fall prøve, også er det lov å håpe :-D

her spiser han jevt over hver 3t gjennom dagen og spiser til ca samme tid hver dag! han spiser seg også opp på kveldstid og blir lagt i sin seng på mørkt rom ca 22.30 hver kveld, da sover han sammenhengende i 5-6t før det er mat igjen og sover 2-3t igjen :)
han er 20dager idag. (blitt lagt på mørkt rom hver natt siden fødsel for å skille på dag og natt :) )

De fleste spebarn er urolige på kveldstid. Men når de bikker 2 mnd kan man prøve å innføre leggerutiner. Min er nå snart to mnd og vi har startet så vidt... Noen ganger funker det og andre ganger ikke!

Vi pleier å ta på pysjen rundt 19 tiden, samtidig som storebror. Ellers gir jeg hun mat før jeg legger meg sånn rundt 22 tiden. Og skifte bleie og sånn da :) hun er 16 dager

Her har vi hatt kveldsrituale,legging og rutiner på det meste siden hun var 2-3 uker! Hun er 5uker nå :)

Prövar lite smått med pysj runt 20-tiden o mat. Da somnar hun oftast etter det, til 22-23 da jag selv pröver at legge meg. Pröver da at gi 2 pupper sånn at hun blir godt mett, så sover hon til 1-3 tiden for mat igen..

Fungerer ibland, ibland ikke ;-) 6 uker idag:)

Snuppa vår er 2 mnd, og legger seg enda med oss i ca 12 tiden. Får da mat, og sovner i egen seng.
Hun sover da sammenhengende til alt mellom 5 og 8 om morningen :) våkner hun kl 5 så får hun mat og sovner igjen i egen seng og sover til rundt kl 9. Våkner hun første gang klokken 8 så står vi opp :)
Vurderer å snart begynne med stellerutine og legge henne i 8 tiden på kvelden, for hun har nå "roet ned" på spisingen på kveldene. Før kunne jeg amme hele kvelden :p

Føler meg ganske bortskjemt som har en baby som sover 5-8 timer sammenhengene hver natt. Kun EN natt har hun ikke sovnet med en gang etter ett nattmåltid etter vi kom hjem fra sykehuset! :)

Ser ut som at det er blitt et rituale på kvelden nå. ;) Får mat mens storesøster ser barnetv og har en dupp på 30 minutter litt etterpå. Da våkner han og er våken til 21-22. Da er det mat før han sovner for natta. Igår måtte jeg ikke amme han i søvn engang! Ga han smokk og kos og lå ved siden av han til han sovnet. Helt vanvittig, for det hadde jeg ikke sjans på med storesøster. ;)

Snuppa vår er 2 mnd, og legger seg enda med oss i ca 12 tiden. Får da mat, og sovner i egen seng.
Hun sover da sammenhengende til alt mellom 5 og 8 om morningen :) våkner hun kl 5 så får hun mat og sovner igjen i egen seng og sover til rundt kl 9. Våkner hun første gang klokken 8 så står vi opp :)
Vurderer å snart begynne med stellerutine og legge henne i 8 tiden på kvelden, for hun har nå "roet ned" på spisingen på kveldene. Før kunne jeg amme hele kvelden :p

Føler meg ganske bortskjemt som har en baby som sover 5-8 timer sammenhengene hver natt. Kun EN natt har hun ikke sovnet med en gang etter ett nattmåltid etter vi kom hjem fra sykehuset! :)

Det samme var med min gutt, og nå har jeg begynnt med å ta stelling kl 8 samt litt kos, så får han mat også legger jeg han kl 9 og han sovner da ca innen 10 min og sover til ca kl 6, så mat også sove til 9:-) utrolig deilig når jeg begynnte å legge han 9 for da fikk plutselig vi voksne litt tid og :-D
Han er foresten 2 mnd idag :)

Back
Topp