Søvnløs

iamlisa

Elsker forumet
MAI 2013
Har en gutt på snart 2 år som plutselig de to siste ukene har begynt å våkne på natta. Og da snakker vi kjempevåken! Våkner nesten alltid til samme tid, rundt kl 1:30 og holder det gjerne gående med høylytt hyling til ca 04:00. Har jeg ikke fått han til å sove da blir det til jeg av og til tar han opp i sengen bare for å få litt søvn før vi skal opp kl 6.
Det begynte igrunn med at han sov dårlig fra sept til des pga av han hadde mange ørebetennelser og hadde mye vondt. Fikk dren nå i januar og jeg har bare gått å ventet på at søvnen skulle bli bedre. Vi fikk et par små uker med søvn hele natten inntil forrige søndag, da braket det løs igjenn og verre enn noen gang. Hadde håpet dette skulle gå seg fort til, men det har det ikke gjort. Helsesøster sier jeg må bare være tålmodig, for det vil gå over tilslutt, og at vi skal se det ann til 2-års kontrollen. Noen som har noen gode tips?

Hvor mye sover han på dagen?!

Det samme begynte datter mi med, kuttet ut sovingen på dagen - problem om natten løst ;)

Synes det virker litt tidlig å kutte dagsovingen helt ut, men alle barn er forskjellige selvfølgelig. Så det finnes jo ingen fasit her. (Min datter har kuttet ut dagsoving nå, hun er akkurat 2,5år, og vi har hatt litt søvnproblemer de siste 2-3 mnd.)
Kanskje du skulle tatt en tur til ørelegen og fått sjekket dren? På såpass små barn kan de falle ut ganske lett.
Ellers har jeg dessverre ingen meget konstruktive løsningsforslag på lur her. :(

Sove på dagen har han behov for. Er bare 22 måneder ennå, så litt liten til å kutte dagsovingen.
Får de vondt i ørene om drenene har falt ut? Skal til kontroll neste måned med ørene.
Det er så merkelig at det er til samme tid hver natt...

Hadde hørt med legene først angående drenet og vist det var ok hadde jeg prøvd å kutte i dagsoving :) begge mine var sluttet å sove på dagen før 2 år. Barn er forskjellige.

Sove på dagen har han behov for. Er bare 22 måneder ennå, så litt liten til å kutte dagsovingen.
Får de vondt i ørene om drenene har falt ut? Skal til kontroll neste måned med ørene.

Det at drenene faller ut i seg selv er ikke vondt, men da blir ikke væsken drenert bort og det kan gi samme plager som før han fikk dren. Det skader ikke å sjekke om de sitter som de skal og sjekke trykk, det kan jo tenkes han har vondt. Jeg har også et ørebarn, så bare spør hvis du lurer på noe :)

Tenkte også på at drenet kanskje har falt ut?

Evt tenkte jeg på mareritt? Det er vanligvis når de er litt eldre, men snuppa her hadde en periode med mareritt hvor hun bare skrek, og da var hun litt over 2 år.

Det kan være mange årsaker til nattevåkingen, og det kan også være uten en spesiell årsak. Min datter sov ikke hele natten før hun ble 3...

Spiser han kveldsmat rett før natta? Isåfall kan noen barn våkne midt på natten og være skrubbsultne. Det kan faktisk hjelpe å ta kveldsmaten en liten stund FØR legging.

Håper det løser seg snart. Som oftest er det bare en forbigående (men slitsom) periode ;)

Tusen takk for tilbakemeldingene :)
Han spiser kveldsmat ca. 18:30 så bader han og er i seng ca 19:15. For første gang måtte jeg legge meg kl 21 i går. Helt utslitt. Hadde ikke sjans å holde meg våken. I "natt" våknet han 23:30 og da la jeg han bare ned igjen så sov han til 06.00. O'LYKKE :) Lenge siden jeg har følt meg såååå uthvilt. Har ikke gjespet en gang enda ;)

Fiffi
Har barnet ditt hatt problemer i ettertid etter h*n fikk satt inn dren?

E har dren og den ene har ramlet ut. Det gjorde megavondt i øret når det løsna. Men dagen etter gjorde det ikke vondt lengre.
Få sjekka om det har blitt betennelse i ørene. Det gjør vondt.

Tusen takk for tilbakemeldingene :)
Han spiser kveldsmat ca. 18:30 så bader han og er i seng ca 19:15. For første gang måtte jeg legge meg kl 21 i går. Helt utslitt. Hadde ikke sjans å holde meg våken. I "natt" våknet han 23:30 og da la jeg han bare ned igjen så sov han til 06.00. O'LYKKE :) Lenge siden jeg har følt meg såååå uthvilt. Har ikke gjespet en gang enda ;)

Fiffi
Har barnet ditt hatt problemer i ettertid etter h*n fikk satt inn dren?

Nei, han har ikke hatt problemer etter de ble satt inn for halvannet år siden. I forrige uke var vi på kontroll og der så de at det ene drenet er tett og på vei ut. Vi har ikke merket noe til det og ønh-legen vi går til sa at det sjelden merker noe til at de faller ut.

Er dere nøye på å bruke ørepropper når han bader? Det er viktig for å hindre betennelse (det er jo åpent rett inn). Det kan jo som andre sier være andre grunner til at han sover dårlig, men det er greit å undersøke for å eventuelt utelukke ørene.

Back
Topp