Søvnkur/Sovekur

Knøtta

Flørter med forumet
Her i heimen sliter vi skikkelig med å få minsten til å sovne av seg selv. Da han var nådd 3 mnd anbefalte helsesøster oss å gjennomføre en slik sovekur (eller skrikekur som jeg kaller det). Vi har ikke gjort det, og jeg kjenner at hele meg strider imot det. Men på dager som idag, der hele dagen går med på å trøste, bysse, puppe osv (føles som hele dagen iallefall), så begynner jeg å lure på om det er "feil" av meg å ikke gå gjennom denne sovekuren.. Hva tenker dere her inne om sovekurer?
 
Er det ikke litt tidlig med skrikekur i såfall? Ikke vet jeg...

Vår lille gutt har noen kvelder der han absolutt ikke skal legge seg. Da sitter jeg ved siden av senga hans. Trøster når han gråter og gir sutten, men tar han aldri opp. Kan sitte der til han roer seg nok til at jeg kan gå ut, eller til han sovner.
Eller så går jeg inn hver gang han begynner å gråte og gir sutten, sier god natt og går ut igjen.
Det kan ta litt tid, men han sovner til slutt. Jeg tror ikke jeg hadde klart å la han ligge å skrike i opptil flere minutter. Men du merker jo forskjell på om han bare klager og sutrer, eller om han faktisk er trenger deg. Ikke vits å løpe hver gang han sutrer litt! :)
Og så må man jo selvfølgelig være obs på om han kan være sulten, trenger kos eller ny bleie før man "tvinger" han til å sove..
 
Jeg hadde nok ikke klart en skrikekur selv. Jeg ville i hvert fall ikke gått vekk fra sengen, men sittet der og holdt i hånden eller snakket beroligende innimellom hylene. Tar sikkert en del dager før de skjønner at de ikke blir tatt opp men at at du er der for dem. Ta med en god bok, leselys og god tålmodighet. En annen ting som fungerer bra for oss er en koseklut som jeg har stappet i midten av BH'en og gått rundt med i noen timer en gang i blant. Når hun er veldig overtrøtt og sutrer og skjønner at hun ikke blir tatt opp selv om en av oss sitter der, gnikker hun ansiktet inn i kluten og sutter og roer seg. Hun gjør det samme visst hun bråvåkner av en lyd når hun ligger i vognen. Hadde et problem i starten med at småen ville bli ammet i søvn, men fikk kurert det med at jeg ikke ammet på soverommet før leggetid, men satt i stua (pass på at TV/bråk ikke er sjenerende) og så når hun sovnet på brystet tok pappaen henne opp for å rape, ta godnattkklemrunde og legge henne i senga. (Hun våkner av å bli holdt oppreist). Der blir hun lest til i 5-10 minutter, godnatt og så forsvinner den som legger henne. Kun far la henne i 1-2 uker til hun skjønte at pupp og leggetid ikke hører sammen. Lager hun lyd (ikke hyling, men mer rop for oppmerksomhet (Ai Ai)) går vi inn med en gang, viser oss (rører henne ikke) og sier at vi er her men nå er det natt, går ut igjen. Da roer hun seg og sovner, eller så hører vi "ai ai" etter 5 min igjen. Skjedde maks fem ganger på en kveld. Virker som hun tester oss at vi ikke forsvinner eller så vil hun gi oss kveldstrim (vi må opp en trapp). Har du prøvd babymassasje som del av leggerutinene? Da vil hun få mye nærhet og kos som ikke er pupp. Ikke bruk mye olje så trenger du ikke å gi henne bad etter massasjen da det trekker godt inn i huden. Bruk en matolje, for eks solsikke, som er ufarlig for babyene som nå spiser på både hender og føtter. Da kan du legge henne på din seng, massere, synge nattasang og så legge. Du trenger ikke gå på kurs, et søk på YouTube er nok:(Eks) http://www.youtube.com/watch?v=bR6llGKdmX4&feature=youtube_gdata_player Men ikke masser en baby som gråter, og ikke bruk mer enn maks 15-20 minutter. Stopp visst babyen ikke vil mer, men litt vriing og bevegelse kan du forvente selv om de nyter det.(Jeg bruker ca 10-15 min på hele kroppen). Vår leggerutine er i hvert fall: - Mat (i stua) - Massasje (utgår visst vi for eks har kommet hjem etter 18:30 og hun er veeeeldig klar for å sove) - Bad (utgår også visst hun er veldig trøtt) - På med pyjamas - Godnattaklemrunde - Lesing eller vuggesang mens hun ligger i sin seng - God natt fra den som legger
 
Her har jeg også begynt å prøve å få henne til å sovne av seg selv. Hun er 4 mnd om en uke. Stort sett sovner hun til puppen/flasken. Men når hun ikke gjør det legger jeg henne i sengen for å sovne av seg selv. Til nå har jeg klart å gjennomføre to kvelder uten å ta henne opp (fram til for en uke siden klarte jeg ikke å la være å ta henne opp :)).

Første kvelden jeg la henne skrek hun tilsammen 30 min før hun sovnet. Dvs hun skrek uten tårer, så jeg vet ikke om det var "ekte" gråt eller "bare" skriking for å vise at hun ikke var fornøyd. Det endte opp at jeg "vugget" henne litt mens hun lå i sengen. Neste kveld tok det tilsammen ca 20 min. Og da slapp jeg vuggingen.

Jeg går inn til henne med jevne mellomrom. Hun lager en del lyder, og da lar jeg henne være, men hører jeg at hun skriker går jeg inn, gir henne smokken, stryker henne på kinnet og hodet og sier godtnatt. Legger kluten mot kinn/nese. Går deretter ut igjen. Jeg liker ikke å la henne ligge å skrike lenge. Tenker at det ikke er nødvendig. Men være bestemt på å ikke ta henne opp. Er sannelig ikke enkelt, men tror en slik runde lønner seg i lengden. Da man kan legge henne og gå ut :))

Lykke til alle sammen. Barn er forskjellig, så vi finner vel alle vår måte å gjøre det.
 
Back
Topp