Søvn

Undomiel

Forumet er livet
Smånissene 2022
Jeg lurer på hva andre småbarnsmødre betraker som lite søvn. Jeg har i det siste sovet kanskje 4 timer i døgnet pga en urolig baby, men samboeren min (som er ute i 100% stilling og som må sove oom natten) sier at sånn er det for alle andre også og at det er sånt man må forvente seg når man har baby. Men det kan da ikke være meningen at man skal ha 4 timers søvn i døgnet? Eller er det bare jeg som syter?

Jeg har ikke hatt mer i det siste heller[&:] men at man ikke kan få lov å syte slik er tull!!! Søvn er undervurdert og forferdelig når man ikke får nok!![&o] Hvis han mener det er så enkelt så får han ta minien i helgene så du får hentet deg inn igjen[;)]

Og det ER lov innimellom å hjelpe til selv om man jobber! Jeg mener selvfølgelig at i hovedsak bør han få søvnen sin, men er du helt utslitt så klarer han ta i et tak også...

Men du skriver baby... da går jeg utifra det er en liten baby som sover på dagen, så hvorfor kan du ikke sove når minien sover på dagen også????[:)]

Og får du ingen forståelse hjemmefra så kan jo du tilby deg å jobbe, mens han er hjemme!!![;)][8D]

Jeg syns 4 timer er dritlite..[8|]

Husker jeg var dødsfornøyd hvis jeg fikk 4 timer sammenhengende, men var heller mer som 2 timer sammenhengende. Totalt sov jeg mer i døgnet bare til alle mulig andre tider enn natta.

4 timer er skamlite! Men er det sammenhengende KAN det gå en kort periode. Jeg har en tass på 9mnd som aldri har sovet natta rundt. Kjenner det på kropp og sjel gitt! Storesøster sov rundt fra hun var 6 uker, så det går helt fint an ja! Ikke ALLE småbarnsmammaer MÅ ta til takke med 4 timers søvn. Og i slike tilfeller er det i aller høyeste grad på sin plass om pappan stiller opp minst et par netter i uka. Greit at de er på jobb, men så lenge man har frihet til å drite alene; da gjelder det ikke!!!

Hvor gammel er babyen din? Kan en tur til kiropraktor/osteopat/manuell terapeut være noe? Jeg har vært hos kiropraktor og osteopat med min, ble bedre!! Men nå er det tenna som plager, og de må jo bare komme når de er klare. (Gleeeeder meg til de er ute!)

Lykke til!

Husker ikke hva jeg sov da Håkon var baby, men jeg synes 4 timer hørtes veldig lite ut [&:]

Nå som han er to år må jeg ihvertfall ha 5-6 timer søvn, ellers er jeg trøtt ja [:'(]

Og joda, greit at han er i 100% jobb altså, men det er jammen du også, med hus og barn!!!

Synes det høres så merkelig ut at fedrene absolutt skal få sove sine 8 timer i fred, men mor får klare seg med 4, for
ho skal jo "bare være hjemme med barnet på dagene" [8|] Vel, jeg husker alle nettene jeg måtte opp og varme
flasker, bysse, bære, kose, synge, skifte bleier, skifte på senga hans, vaske gulv etter oppkast osv osv osv.
Kom ikke her og påstå at småbarnsmødre som har det sånn er i fin form om dagen altså!!! [&:]
For ikke snakke om helsestasjonsbesøk, prøve å holde huset i orden, alle flaskene som skulle vaskes og kokes,
klær som skulle vaskes, bikkje som skulle ut på tur, få til å trene osv. Og på toppen av det hele prøve å være litt
sosial, smile til mannen og si at alt ordner seg, -jeg klarer meg hjemme en uke aleine av gangen og være blid og hyggelig.

Nei, grøss, skulle jeg levd på 4 timer søvn i døgnet da guttungen var baby hadde jeg forgått!! [&:]

ORIGINAL: Labambie

Nå vet ikke jeg hvor gammel babyen din er? Men lite søvn er ganske vanlig i starten...
Det som er "cluet" er å sove med babyen.. Legg alt av husarbeid og andre forventninger man har til det å være i permisjon (snakker om kafetur, kjøpesenter, lange trilleturer osv) også bare lev på barnets premisser. Sov når babyen sover..

Den ene min på halvannet sover fra 19:30 til 08.
Den minste på 3mnd sover fra 20:00 til 08. eller 09.
Uten oppvåkning på begge, så jeg skal absolutt ikke klage.[:D]

HAr jo mulighet for 12timer sammenhengende søvn hver natt hvis jeg vil, må legge meg 8 da[8D]
Sover stort sett 6-7timer.

Mindre enn 5 timer føles lite for meg. Klart jeg forventet netter med lite søvn da jeg fikk barn, men det gjorde mannen min også. Med mindre babyen sover halve dagen, så er det da vel like mye en 100% jobb å være hjemme med baby? Jeg blir faktisk mye mindre sliten de dagene jeg jobber, selv om det er mer givende å være hjemme. Vi deler på alle nettene, uansett hvem av oss som skal på jobb neste dag. Tror pappaperm kan være en lur ting hvis pappan ikke forstår av seg selv at det er arbeid å være hjemme.[;)]

Jeg er overlykkelig om jeg får 5 timer sammenhengendes..Noe som ikke er så ofte ! [8D]

Har en gutt på 6 1/2 mnd..

Nå vet jeg ikke hvor gammel ungen din er, men de første tre mnd fikk jeg ca 2-3timer søvn i døgnet. fra 3-6mnd ca 3-5timer, og nå ca 6-7[:D]

snuppa la seg kl 23.30 da hun var nyfødt også ville hun ha melk i 03-tiden også sov hun til morgenen... så vi var heldige da[:)]
en gikk og la seg tidlig for å være opplagt til å stå opp kl 03 og gi henne melk, mens den andre satt oppe til 23.30 og var fritatt resten av natta. fungerte kjempebra.

Babyen min er bare 5 uker. Og de 4 timene er ikke sammenhengende nei.. :P
Jo, jeg prøver å sove på dagen, men da får jeg liksom aldri tid til å gjøre andre ting noen gang.

Joda, men samboeren min er den eneste med utdanning og jobb. Jeg er enda under utdanning (har tatt et år pause nå da) så jeg har liksom ikke mulighet å gå ut i jobb. Og når det gjelder helgene, så jobber han annenhver helg og jeg får ikke til å pumpe, så jeg må allikevel opp for å amme om natten. Derfor har jeg sagt at han kan likesågodt bare få sove når jeg allikevel ikke kan sove en hel natt.

Men 4 timers søvn i døgnet er altså helt normalt ettersom jeg har forstått..? Sjkønner bare ikke hvordan det er meningen man skal greie å fungere på et normalt vis. Jeg blir helt rocka i hodet på så lite søvn jeg

kun 4timers søvn i løpet av et døgn er IKKE normalen!
Du er nødt til å legge ting til side i begynnelsen, til du får rutiner på både soving og andre ting med babyen. Man kan rett og slett ikke forvente å ha tid (eller mulighet til å prioritere tid) til andre ting i begynnelsen..
Ta det rolig hjemme noen uker til, sov når babyen sover, og la samboeren ta husarbeidet når han kommer hjem fra jobb. Det er ikke meningen at du skal ha 24 timers skift, dere er to om ungen. Han får fri om natta, da bør du forvente god avlasntning på ettermiddag og kveld og i helgene når han har fri.
Det ER mye jobb å ha unger, og man bør samarbeide om det, på samme måten som man var to om å lage ungen. [;)]

Jeg er heldig som har en unge som sover mye og har lange sammenhengende soveperioder, OG en mann som virkelig tar sin del av jobben. Storesøster sov rundt da hun var 3 uker gammel, lillebror har til nå sovet kun en natt rundt og jeg forventer ikke at han skal gjøre det igjen på en stund. Selv om han vet når det er natta.

Føler med deg er alt jeg har å si kjære deg...
Det er ikke lett å la alt bare skure og legge seg på dagtid når babyen sover[&:]
Jeg må også føle at jeg har litt "egen tid" i løpet av dagen for å holde  forstanden.. Selv om denne tiden brukes til å vaske og rydde så har jeg ivertfall to hender ledig og det er luksus!!

Vær konsekvent med legging og rutiner så skal du se at det vil bli bedre etterhvert..
Ønsker deg lykke til[:)]

Jeg måtte i perioder være veldig økonomisk med egen søvn og samsov med puppen ute hele natten.
Vet ikke om det er det lureste tipset å gi videre, men jeg fikk ihvertfall mer søvn enn å skulle oppi en stol å amme hver gang babyen var sulten.

Får du ikke sove på dagen heller, når lille sover? Eller når mannen din kommer hjem fra jobb? Tenker begge må ta i et tak, og hvis han ikke kan opp på natta pga jobb må han hjelpe til når han kommer hjem - hadde jeg krevd i alle fall! Er viktig med søvn, og klart det blir mindre i perioder når man har små barn, men ingen kan forvente at man skal leve på 4 timer pr døgn over en lengre periode!!

Back
Topp