Søvn

BenteogLeah

Forelsket i forumet
Lurte bare på kor lenge deres små er våkne om gangen?
Leah er bare våken 1 1/2 ime om gangen før hun sover igjen. Da kan hun sove mellom 1-4 timer. Er dette normalt?

Siterer fra Babyverden artikler om søvn, jeg:
0–3 måneder: Husker du hvordan fosteret ofte ble mer aktivt da du la deg om kvelden da du var gravid? Døgnrytme er noe barnet må lære. De første tre til fire månedene sover gjerne barnet like mye om dagen som om natten, men gradvis snus det slik at barnet sover mest om natten. Barnet våkner gjerne etter én til tre timers søvn for å få mat. Det er i denne fasen dere som foreldre må regne med en del nattevåk og hyppig mating. Bruk gjerne rådene i egen artikkel for å skape et godt utgangspunkt for videre læring.

3–6 måneder: Nå sover de fleste barna lenger om natten enn om dagen og sovner raskt etter nattmåltidet. Mange sover både tre og fire ganger i løpet av dagen, men både hyppigheten og samlet søvnvarighet går som regel noe ned i løpet av denne perioden. Nå er det riktig tid for innlæring av gode søvnvaner.

Tommelfingerregel: Er man uthvilt om dagen, har man fått nok søvn, uansett hvor mange timer man har sovet.

"Gjennomsnittsbarnet" sover ved 6-måneders alder ca.14 timer i døgnet – 10 timer om natten og 4 timer om dagen. Men spebarns søvnbehov og -vaner er høyst individuelle.

Så det så. [:)]
Høres med andre ut som om det er helt normalt FOR HENNE. Er faktisk ganske misunnelig, jeg... [8|][;)]

Ok[:)] Føle det bare blir soving enkelte dager. Men eg må ut å gå tur i vognen for at hun skal sovne. Hvis eg vugge henne i søvn inne sover hun bare en halv time.

Ah - det høres ut som junior, det. Triller man tur sover han stort sett hele turen, legger jeg ham ned inne i vogna/senga så blir det en halvtime-time.
Men da er det jo bare å legge henne inne da, om du synes hun sover mye... [;)]

nå har hun så å si sovet i strekk siden klokka var 10. Var våken tre kvarter fra kl.13. Men har vært hos fysio idag så ikke så rart[:)]

Luchas sover alt fra 3 til 6 timer på dagen. han er våken alt fra 1-3 timer mellom 2 sovinger..

Back
Topp