Søvn...?

Lykkelig.Mamma

Gift med forumet
Novemberlykke 2020
❤Januarlykke 2022❤
Novemberfnuggene 2023
Hvordan er deres søvn og søvnkvalitet?
Her er søvn mer eller mindre ikke-eksisterende, og ikke så veldig god heller.. Kjenner at en time nå og en time da fort blir tungt:dead:
 
Hvordan er deres søvn og søvnkvalitet?
Her er søvn mer eller mindre ikke-eksisterende, og ikke så veldig god heller.. Kjenner at en time nå og en time da fort blir tungt:dead:

Vet du hvorfor du ikke får sove? Er det smerter, tankespinn, noe du blir vekket av osv? :)

Her hjelper foreløpig faste rutiner. Står opp kl 6 hver dag, som gjør at jeg er utslitt før kl 22. Slipper da å stresse med at "nå må jeg sove" siden det er såpass tidlig. Ingen dagsoving og powernaps - selv om det kan være vanskelig.. Nå som det bare er 7 uker igjen til termin så har mannen sagt at han kan ta evt nattevåk med det andre barnet vårt. Drikker mitt siste glass vann for dagen og spiser et knekkebrød senest kl 21. Da er jeg sikker på at jeg får tømt blæra før jeg legger meg, og slipper unna med en del dobesøk på natt. Ikke noe søtt eller koffein osv på kveldene, så slipper jeg storaktivitet fra baby i det jeg skal legge meg. Sliter med fødselsangst, så begynner jeg å tenke på dette om kveldene så er det vanskelig å sove. Men angsten blir jo værre av å ikke sove. Prøver å falle til ro med å planlegge middag til neste dag eller hvordan jeg kan ommøblere stuen feks :)
 
Har sovet ganske dårlig hele svangerskapet, men har vært bestemt på å ikke stresse med det. Heller lese i en bok hvis jeg våkner og ikke får sove igjen. Nå for tiden sover jeg ganske tungt, men blir helt utslitt av drømmer, mye mareritt. Slitsomt, men prøver å hvile mye på dagen hvis jeg ikke har fått nok timer søvn om natta.
 
Har vært oppe på do en gang hver natt siden positiv test. Hver eneste natt. Nå veksler det mellom en og tre ganger. Har ingenting å si hvor mye jeg drikker på kvelden.
I tillegg har vi ei på åtte som ofte våkner fordi hun har mareritt eller er på do, så da kommer hun inn. Kan ikke påstå at jeg sover så veldig godt nei.. :bag:
 
Sover lite eller ingen ting på natta og små lurer her og der løpet av dagen. Begynner å bli møkk lei :dead: er 33+3 og teller nesten ned timer nå:sour:
 
Får lite sammenhengende søvn, punktum. :hungover:
Må jeg ikke på do så våkner jeg av halsbrann eller bare av at jeg snur på meg, bekkenet protesterer. Når jeg først sover så kommer de sykeste drømmene og de er rett og slett slitsomme! Prøver å sove en runde på sofaen på dagtid, måtte si fra til samboer til slutt at jeg bare måtte få fred (han var fæl å vekke meg for ingen ting når jeg lå der), det har han heldigvis tatt til seg og her en dag var badet til og med nyvasket når jeg våknet igjen! Da sov jeg ganske godt til natten også :shy:
 
Søvnkvaliteten er ganske ræva ja.. :bored::bored::bored: noen kvelder er bedre, men ligger vondt, vondt å snu seg og opp alt fra 2-5 ganger på do fra leggetid til morgen. Hjelper ikke på at huseier som vi deler gårdsplass med har snekkere på sitt hus fra 07.00 og til 16-17 :) :) veldig lytt her, så får ikke slappet av i senga i det tidsrommet, da er det kun sofaen å ligge på, som forøvrig ikke er veldig deilig alltid.. egentlig til å grine av. Hater tredje trimester for tiden :banghead:
 
Dårlig med søvn her også! Vondt i kropp, kvalm, grubler for mye, stresset... ja, listen er lang! :hilarious:
 
Ikke mye å skryte av, nei:smiley-ashamed004 Våkner minst 2-3 ganger hver natt, og kan gjerne ligge våken en time eller to før jeg får sove igjen:facepalm:Trøtt som en strømpe, men får ikke sove av den grunnen:dead:
Er det ikke fordi jeg må på do, er det fordi jeg ligger vondt, eller fordi mini holder fest inni der:happy7:laughing002 For ikke å snakke om vondt bekken og halsbrann...
 
Last edited:
Hatt søvnproblemer siden juli. Det er mange dobesøk hver natt, sjelden mindre enn 10 (!). Ofte våkner jeg og ligger våken mange timer i strekk. Ikke noen spesiell grunn til det tror jeg, og har ellers ikke søvnproblemer, så det er uvant. Det har vært vanskelig de dagene i uka jeg begynner tidlig på jobb, og jeg er delvis sykemeldt pga det. Nå har halsbrannen begynt å melde seg. Lurer litt på hvordan dette skal gå når nattevåket starter. Er iallefall godt forberedt... :joyful:
 
Huff, føler med dere!:Heartred Her er problemet motsatt. Jeg er så dautrøtt og føler jeg sover dobbelt så mye som før. Er veldig bekymret for vanene jeg tillegger meg og undres over hvordan jeg skal klare å våkne for å amme etc. når barnet kommer:dead: Det skal nevnes at jeg av og til våkner av ulike grunner nå, men straks jeg har vært på do e.l. sovner jeg som regel raskt igjen.

Haha, ulike problemer! Misunner ikke dere nå, men prøver å motivere dere med å si at dere vil takle overgangen etter fødsel lettere;)

Ps: :goodnight:Heartred
 
Føler jeg er så trøtt og at jeg sover sååå mye, men jeg sover ikke noe godt. Våkner stadig av halsbrann eller vondter i kroppen, og så drømmer jeg så utrolig mye rart! Jeg har de merkeligste drømmene gjennom natten, og det kan godt være alt fra skikkelig skumle mareritt til grinedrømmer eller gode, fine babydrømmer på samme natt. Flere som drømmer mye og har rare drømmer?
 
Føler jeg er så trøtt og at jeg sover sååå mye, men jeg sover ikke noe godt. Våkner stadig av halsbrann eller vondter i kroppen, og så drømmer jeg så utrolig mye rart! Jeg har de merkeligste drømmene gjennom natten, og det kan godt være alt fra skikkelig skumle mareritt til grinedrømmer eller gode, fine babydrømmer på samme natt. Flere som drømmer mye og har rare drømmer?
Jepp, hatt det hele svangerskapet, men det har eskalert den siste måneden. Våkner utslitt av dem, de er så utrolig virkelige. Flere forskjellige hver natt.
 
Jeg sover 8-10 timer hver natt, og skjønner utifra kommentarene over her at det skal jeg bare prise meg lykkelig over:happy:

Har hatt perioder hvor det tar mange timer før jeg får sove, men nå slokner jeg stort sett veldig fort og våkner noen ganger ila natta, men det tar ofte ikke lange tia før jeg sovner igjen:goodnight

Og selv om jeg prøver å la være å sove på dagen så jeg ikke blir liggende våken til natta, så hender det jeg må ha en powernap fra tid til annen (les 30 min til 2 timer).
 
Jeg sover 8-10 timer hver natt, og skjønner utifra kommentarene over her at det skal jeg bare prise meg lykkelig over:happy:

Har hatt perioder hvor det tar mange timer før jeg får sove, men nå slokner jeg stort sett veldig fort og våkner noen ganger ila natta, men det tar ofte ikke lange tia før jeg sovner igjen:goodnight

Og selv om jeg prøver å la være å sove på dagen så jeg ikke blir liggende våken til natta, så hender det jeg må ha en powernap fra tid til annen (les 30 min til 2 timer).

Og med de ordene så jinxa jeg selvfølgelig nattens søvn, eller mangel på sådan.. Typisk:banghead::banghead:
 
Jeg sover også som regel godt når jeg sover, men bekkenet er såpass smertefullt nå at jeg våkner hver gang jeg skifter stilling. I tillegg må jeg opp og tisse 1-3 ganger hver natt.
 
Nå i det siste har jeg såve utrulig dårlig. Smerter i bekkenet og ligament smerter eller hva de nå heter. Jeg klarer ikke å såve på rygg, for da låser bekkene seg, så såver på sidene. Tror jeg våkner hver time eller noe når jeg må snu meg fordi sida jeg ligger på dovner bort. Å det er så sjukt vondt å snu seg, både rundt magen å i ryggen/bekkenet :arghh: prøver å tenke positive tanker om at det er bare to måneder igjen nå :hilarious: drømmer har jeg ikke merka så veldig mye av i det siste. Var mest i begynnelsen. Men jeg våkner veldig lett av lyder. Så i helgene når det er del støy ute så bruker jeg vokspropper i ørene for å dempe lyd.
 
Jeg sover også som regel godt når jeg sover, men bekkenet er såpass smertefullt nå at jeg våkner hver gang jeg skifter stilling. I tillegg må jeg opp og tisse 1-3 ganger hver natt.
Anbefaler deg et silkelaken. Da er det lettere å snu seg og det gjør kanskje ikke så vondt. Her får man låne hos jordmor eller man kan kjøpe det i sengetøysbutikker.
 
Anbefaler deg et silkelaken. Da er det lettere å snu seg og det gjør kanskje ikke så vondt. Her får man låne hos jordmor eller man kan kjøpe det i sengetøysbutikker.
Har to veldig glatte laken som vi bytter på, ellers hadde jeg ikke klart å snu meg i det hele tatt! Jeg fikk beskjed av jordmor om at jeg måtte kontakte hjelpemiddelsentralen for å få silkelaken, men har ikke gjort det... Er sateng det vi har som er glatt, det er bare i ferd med å bli litt for lite glatt :bag:
 
Etter at jeg hadde kjempegode søvnrutiner i 2 trimester, er det kjedelig at det nå har blitt vanskeligere å sovne igjen om jeg våkner i løpet av natta.. men får fortsatt ha 6 timer søvn per natt, så håper det ikke blir mindre fremover
 
Back
Topp