Søvn

Bkno3206992

Blir kjent med forumet
Jeg har slitt hele uka med å sove, og har sammenlagt bare fått noen få timer på øye. Jeg sover vanligvis på ryggen, og leste forrige uke at det frarådes til gravide. Å sove på siden er plutselig blitt så mye vanskeligere, og jeg ender opp med å ikke klare å sove. Tips og triks anyone? :dead:

Liker også godt å sove på ryggen, og vokner ofte av at jeg har lagt meg over på ryggen i søvne. Men jeg klarer å sovne på siden da. Kanskje verre om det er vanskelig.

Men kanskje du kan prøve å ligge på ryggen med en liten pute under den ene halvdelen av nedre rygg og rumpa slik at magen bare får en liten tipp til siden og ikke klemmer på vena cava? Så kan øverste delen av ryggen og hodet ligge flatt hvis ikke dette gjør at du får vondt i rygg/nakke.

Jeg har slitt hele uka med å sove, og har sammenlagt bare fått noen få timer på øye. Jeg sover vanligvis på ryggen, og leste forrige uke at det frarådes til gravide. Å sove på siden er plutselig blitt så mye vanskeligere, og jeg ender opp med å ikke klare å sove. Tips og triks anyone? :dead:

Hvis du klemmer på vena cava så mener jeg at du vil kjenne det. Jeg blir i hvertfall uvel og kvalm. Kjenner det mindre nå en litt tidligere i svangerskapet. Når jeg er lei av å ligge på siden, så legger jeg en liten pute på den ene siden, slik at jeg nesten ligger på ryggen men unngår for mye trykk på vena cava.

Min fysio sa at man kan ligge slik man vil så lenge det er behagelig. Kroppen sier ifra tydelig hvis man klemmer på vena cava for eksempel. Jeg prøver likevel å ligge litt sidelengs med BBHUGME mellom bena, men våkner som regel opp på ryggen ☺️ husk at det er viktig at mor har energi og føler seg frisk også. Og den artikkelen fra England har foreløpig ikke blitt «godkjent» i Norge, som mener det må undersøkes mer før man konkluderer.

Sliter med det samme selv, på rygg blir jeg litt kvalm og uvel, på høyre side får jeg halsbrann Og trykk på blæra, venstre side funket litt greit i starten, men nå helt umulig... har endt opp med å sove lett over på mage på venstre side med pute over og under mage og ene beinet litt ut og opp, og uten hodepute... ser helt corny ut, men får hvertfall noen timer på øyet...satser på at posisjonene vil endre seg litt etterhvert og at det har med strekking av livmor og hvordan babyen ligger... men må helt ærlig si at jeg ser frem til å kunne flate ut på ryggen enten i senga eller sofaen om ikke alt for lenge :nicethread:angel8

Må også sove med pute mellom beina, men våkner ofte opp på ryggen. Ellers har jeg blitt avhengig av sovemaske og ørepropper og det er egentlig ikke så ideelt. Men søvnen i seg selv er blitt merkbart dårligere synes jeg. Særlig nå som det nærmer seg.

Back
Topp