Søvn

Hun har noen gode poeng jeg er enig i noe, men jeg syns hun virker litt firkanta og legger opp til at alle babyer skal fungere på samme måte. Mye skal skje på foreldrenes premisser og babyen må innrette seg etter det.
For det skjer ikke med diverse helsestasjoner? :p
Ser flere opplever "press" ang å slutte med nattamming når baby er blitt 6mnd, for "de trenger det ikke mer". Skal man se bort fra ALT en person sier pga flere ting man ikke liker/er enige i, så er det ytterst få man i det hele tatt kan høre på :p (dette er ikke direkte rettet mot deg, men passet seg best å svare ifht ditt svar)

Når man skriver bok ol om barn går man ut frå normalen. Når eg studere til helsesekretær så lærer me ting som er i normalområdet, i forhold til blodprøver ol. Det betyr jo ikkje at det som har

For det skjer ikke med diverse helsestasjoner? :p
Ser flere opplever "press" ang å slutte med nattamming når baby er blitt 6mnd, for "de trenger det ikke mer". Skal man se bort fra ALT en person sier pga flere ting man ikke liker/er enige i, så er det ytterst få man i det hele tatt kan høre på :p (dette er ikke direkte rettet mot deg, men passet seg best å svare ifht ditt svar)

Og så da? Er flere jeg ikke liker pga deres syn på babyer og små barn. Er forskjell på det og et par dårlige råd. Jeg leser meg heller opp på flere kilder pluss at jeg ser an ungen.

Og så da? Er flere jeg ikke liker pga deres syn på babyer og små barn. Er forskjell på det og et par dårlige råd. Jeg leser meg heller opp på flere kilder pluss at jeg ser an ungen.
Men hvis man ikke liker noen råd en person kommer med, betyr det da at man ikke bør høre på NOE av det personen kommer med generelt? :)
Jeg ser ikke feil i å bruke noen av rådene hun i artikkelen kommer med (i boken også), selv om hun kanskje til tider har et snevert syn på baby/barn :) så ser man bort fra det man syns blir feil overfor seg selv og sin baby, og som ikke passer. Men ja, lurt å sjekke flere kilder. En ser nok tilfeller der folk burde stolt på sin egen magefølelse og ikke ta til seg alt hva andre sier og mener :)

Altså jeg synes hun har noen gode poebg jeg, men ble ganske irritert av hvor negativ hun var til samsoving:-/

Her synes jeg nemmelig samsoving er helt tipp topp:-)

Jeg klarer ikke å se hvorfor den artikkelen skal være noe annet enn informativ, men har skjønt at flere ikke liker hennes metoder, og jeg har inntrykk av at det er hennes uttrykk «serviceforeldre» som treffer noen nerver.
Naphaug fokuserer på rutiner, forutsigbarhet, det å observere barnet i forhold til behovet, og gir flere gylne regler med tanke på søvnbehov og søvnsyklus hos små barn.
Mitt inntrykk er at de fleste foreldre blir mest irriterte over den delen hvor man blir bedt å vurdere om barnet kanskje kan sovne av seg selv igjen. (Husker ikke om det står i artikkelen, men det er et punkt hun ofte blir kritisert for, og sammenliknet med Ferber).
Det Naphaug egentlig ønsker å få frem, er at når spedbarn, som er programmert til lettere søvn hvert 45.minutt begynner å lage litt lyd, (ikke nødvendigvis gråte), så kan man vente litt og se om barnet sovner. Det er ikke så lett å lære seg å sove hele natta hvis man taes opp hver time.
Jeg så på min via babycall med video, og så godt at han egentlig ikke var helt våken.
Løp alltid inn og la en beroligende hånd på han ved gråt, og ga mat ved tegn på sult, men avventet når det bare var snakk om lyder. Og det kom forbausende regelmessig. Har i dag en trygg og harmonisk 6-åring som elsker å legge seg, sover hele natta, som han har gjort siden han var 7 mnd.
Hun fokuserer også på godt sovemiljø, og regelmessighet. Barn trenger forutsigbarhet.
Det kommer gode tips i boken om hvordan man kan skyve på døgnrytme hvis man skal reise bort til land med andre tider eller dersom klokka her hjemme skal stilles.
Jeg fikk mange gode tips, og ikke minst mye lærdom om barns søvnsyklus ved å lese den boken. Min mann var også enklere å få med på notene når han hadde et sted å se det skriftlig med forklaringer de gangene vi undret oss over hvordan vi skulle gå frem.
Vi har brukt mye tid på å kose oss med legging og trygghet, og vært veldig opptatte av at gutten skulle få alt han trengte hele tiden. Søvn er et viktig punkt på listen.
Hvorfor bruker jeg så mye tid på å skrive om dette? Søvn engasjerer meg. Vi lyktes til de grader med søvnen i vår familie, og har begge sett hvor tungt det blir for de som bruker halve natta på å få sove. Jeg tenker at alle får gjøre det som passer best for dem, men det finnes gode tips å ta med seg som er trygge og gode for barna. Naphaugs bok er en av de bedre.

Et godt og reflektert svar :)

Jeg har gjort akkurat som dere og min på 15mnd sover fortsatt ikke natta gjennom :(

Det er lettere å tro at noe er en absolutt løsning når man har barn som sover gjennom så tidlig som din. Det er masse bra i det Karin beskriver, men også masse som ikke vil passe et barn med større behov for støtte og nærhet men disse blir da avfeid som små plagsomme, krevende barn som foreldrene har skjemt bort med sine såkalte serviceytelser. Det er kanskje det jeg reagerer litt på. Jeg vet ikke hvorfor mitt barn våkner 1-5 ganger hver natt, legger før overtrøtt, faste rutiner mht til legging og tidspunkt, får masse kos og nærhet ila dagen, bærer mye på ryggen ved gjøremål på dagen så nærhetsbehivet skal virkelig være oppfylt, ser lite på tv/skjerm og aldri etter 17.30, får nok søvn på dag, løper ikke inn ved knyst eller bablelyder og ikke ved ett enkelthyl som han kan ha i søvne, men går såklart inn når han gråter, løfter han ikke opp men roer ved å legge ned og holde på han/i hånda hans. Han sovner forsåvidt nesten alltid innen 5 min, men jeg er helt ærlig ganske lei av oppvåkninger ca hver natt i godt over et år nå. Men det er sånn det er for mitt barn, han har netter han sover gjennom, men da våkner han til gjengjeld 5/5.30 og vil som regel starte dagen.

Kort fortalt, hadde det fantes en absolutt kur som ga søvn hele natta for alle barn(utenom skrikekur) så hadde alle foreldre gjort det. :)

Nå må jeg si at jeg er veldig for gode rutiner og mye av det hun skriver er jeg enig i. Noen barn gråter også litt rett før de sovner, man må ikke løfte dem opp tvert likevel, men kan fortsette å roe i senga dersom de roer seg fort, men det er kanskje det at hun vil ha alle barn inn i et skjema som jeg reagerer litt på. I tillegg til at hun er litt vel rigid på at samsoving nærmest er et onde, jeg tror det kan gi gode løsninger for mange og en del barn trenger den tryggheten om natta.

Men jeg er forsåvidt enig i at jeg ikke ser noen grunn til å fyre opp alle tennplugger når hun er involvert i en artikkel. Som foreldre kan man uansett se hva som er hensiktsmessig og ikke, ogsp får man stole på at mors/farsinstinktet til hver enkelt gjør at man ser når ting ikke funker og går på akkord med barnets behov.

Men hvis man ikke liker noen råd en person kommer med, betyr det da at man ikke bør høre på NOE av det personen kommer med generelt? :)
Jeg ser ikke feil i å bruke noen av rådene hun i artikkelen kommer med (i boken også), selv om hun kanskje til tider har et snevert syn på baby/barn :) så ser man bort fra det man syns blir feil overfor seg selv og sin baby, og som ikke passer. Men ja, lurt å sjekke flere kilder. En ser nok tilfeller der folk burde stolt på sin egen magefølelse og ikke ta til seg alt hva andre sier og mener :)

Som jeg sa i forrige innlegg, det er synet på babyer og barn som preger disse menneskene jeg ikke gidder å høre på. Da finner jeg heller info andre steder.

Føler Karin Naphaug er litt som Cæsar Milan i hundeverdenen, ikke alt de kommer med som er riv ruskende galt såklart, men de er såpass standhaftige og «TV-vennlige» (enkle oppskrifter som liksom skal funke på alle) at de jaggu skaper mye debatt hver gang de uttaler seg :hilarious:

Føler Karin Naphaug er litt som Cæsar Milan i hundeverdenen, ikke alt de kommer med som er riv ruskende galt såklart, men de er såpass standhaftige og «TV-vennlige» (enkle oppskrifter som liksom skal funke på alle) at de jaggu skaper mye debatt hver gang de uttaler seg :hilarious:

FANTASTISK sammenligning :hilarious:

Som jeg sa i forrige innlegg, det er synet på babyer og barn som preger disse menneskene jeg ikke gidder å høre på. Da finner jeg heller info andre steder.
For all del, det gjør man som man vil :) som du sa, man må se barnet/babyen ann, de er så forskjellige :p
På fb på forskjellige mammagrupper så ser jeg flere ganger at folk ser ned på dem som leser boken hennes, og som bruker noen av rådene. Det er det jeg ikke liker, og kjenner at jeg føler for å forsvare meg når det viser seg i ettertid at jeg har brukt noen av rådene uten å vite at jeg har fulgt HENNES råd:shy: unødvendig å dømme, tenker jeg da, i og med at hun faktisk har flere gode (men ja, også flere dårlige) ting hun mener :sorry:

Du sier noe der :hilarious:

For all del, det gjør man som man vil :) som du sa, man må se barnet/babyen ann, de er så forskjellige :p
På fb på forskjellige mammagrupper så ser jeg flere ganger at folk ser ned på dem som leser boken hennes, og som bruker noen av rådene. Det er det jeg ikke liker, og kjenner at jeg føler for å forsvare meg når det viser seg i ettertid at jeg har brukt noen av rådene uten å vite at jeg har fulgt HENNES råd:shy: unødvendig å dømme, tenker jeg da, i og med at hun faktisk har flere gode (men ja, også flere dårlige) ting hun mener :sorry:

Å rakke ned på folk for å bruke rådene hennes syns jeg ikke noe om, uansett hva det handler. At det blir diskusjon rundt metodene må man tåle da :P Syns ikke du skal måtte forsvare deg, jeg har også fulgt noe hun har sagt av å lese andre steder. Det dummeste jeg har gjort, tror jeg, var da jeg fulgte helsesøsters råd om å legge ungen, la det skrike i ett minutt før jeg gikk inn og så økte minutter gradvis. Helt jævlig, men var en usikker førstegangsmor som ikke visste bedre. Ødela ammingen for meg gjorde hun også. Heldigvis lærer man...

Å rakke ned på folk for å bruke rådene hennes syns jeg ikke noe om, uansett hva det handler. At det blir diskusjon rundt metodene må man tåle da :p Syns ikke du skal måtte forsvare deg, jeg har også fulgt noe hun har sagt av å lese andre steder. Det dummeste jeg har gjort, tror jeg, var da jeg fulgte helsesøsters råd om å legge ungen, la det skrike i ett minutt før jeg gikk inn og så økte minutter gradvis. Helt jævlig, men var en usikker førstegangsmor som ikke visste bedre. Ødela ammingen for meg gjorde hun også. Heldigvis lærer man...
Helsesøster ødela ammingen med nr 1 her også, lærte med nr 2 :rolleyes:
Ja, diskusjon er fint. Og jeg kan være enig i mye av det som blir sagt om visse ting hun har uttalt seg om og skrevet.
Men syns det blir teit å rakke ned på andre fordi de tar til seg forskjellige råd som de føler passer for dem :) (slik jeg har sett er blitt gjort f.eks på fb-grupper)
Jeg brukte en mild metode med minsten etter vi var sikre på at han ikke hadde vondt i magen mer, men hylte etter oppmerksomhet (da hylte han hvis han ble alene, og lo da vi så på han). Da la jeg han ned, ga smokk, sa godnatt og gikk ut. Når han da hylte, så gikk jeg inn, la han ned og strøk på han og holdt på til han roet seg. Da gikk jeg ut. Vi prøvde også å være der når han hadde lagt seg til, men da bare reiste han seg og skulle ha vår oppmerksomhet :p
Så vi gjentok og gjentok dette, han opplevde jo da at vi kom når han trengte det. Tror vi holdt på 3-4 kvelder slik, etter det la han seg til med en gang mens han koste koseteppet sitt :):Heartred

Et godt og reflektert svar :)

Jeg har gjort akkurat som dere og min på 15mnd sover fortsatt ikke natta gjennom :(

Det er lettere å tro at noe er en absolutt løsning når man har barn som sover gjennom så tidlig som din. Det er masse bra i det Karin beskriver, men også masse som ikke vil passe et barn med større behov for støtte og nærhet men disse blir da avfeid som små plagsomme, krevende barn som foreldrene har skjemt bort med sine såkalte serviceytelser. Det er kanskje det jeg reagerer litt på. Jeg vet ikke hvorfor mitt barn våkner 1-5 ganger hver natt, legger før overtrøtt, faste rutiner mht til legging og tidspunkt, får masse kos og nærhet ila dagen, bærer mye på ryggen ved gjøremål på dagen så nærhetsbehivet skal virkelig være oppfylt, ser lite på tv/skjerm og aldri etter 17.30, får nok søvn på dag, løper ikke inn ved knyst eller bablelyder og ikke ved ett enkelthyl som han kan ha i søvne, men går såklart inn når han gråter, løfter han ikke opp men roer ved å legge ned og holde på han/i hånda hans. Han sovner forsåvidt nesten alltid innen 5 min, men jeg er helt ærlig ganske lei av oppvåkninger ca hver natt i godt over et år nå. Men det er sånn det er for mitt barn, han har netter han sover gjennom, men da våkner han til gjengjeld 5/5.30 og vil som regel starte dagen.

Kort fortalt, hadde det fantes en absolutt kur som ga søvn hele natta for alle barn(utenom skrikekur) så hadde alle foreldre gjort det. :)

Nå må jeg si at jeg er veldig for gode rutiner og mye av det hun skriver er jeg enig i. Noen barn gråter også litt rett før de sovner, man må ikke løfte dem opp tvert likevel, men kan fortsette å roe i senga dersom de roer seg fort, men det er kanskje det at hun vil ha alle barn inn i et skjema som jeg reagerer litt på. I tillegg til at hun er litt vel rigid på at samsoving nærmest er et onde, jeg tror det kan gi gode løsninger for mange og en del barn trenger den tryggheten om natta.

Men jeg er forsåvidt enig i at jeg ikke ser noen grunn til å fyre opp alle tennplugger når hun er involvert i en artikkel. Som foreldre kan man uansett se hva som er hensiktsmessig og ikke, ogsp får man stole på at mors/farsinstinktet til hver enkelt gjør at man ser når ting ikke funker og går på akkord med barnets behov.

Såå hjertens enig med deg på dette veivalsa:happy:

Her sier du akuratt det jeg tenker!:-)

Men gjett hvilke unge som sov gjennom hele natta helt til 5 og deretter sovna igjen til 6.40/ TI OVER HALV SJU når han fikk smokken - min ❤️ :hilarious:

Kanskje det hjelper å skrive på bv at ungen ikke sover :p forventer ikke at det skjer hver natt fremover, men jeg er uthvilt for noen uker jeg nå :)

Men gjett hvilke unge som sov gjennom hele natta helt til 5 og deretter sovna igjen til 6.40/ TI OVER HALV SJU når han fikk smokken - min ❤️ :hilarious:

Kanskje det hjelper å skrive på bv at ungen ikke sover :p forventer ikke at det skjer hver natt fremover, men jeg er uthvilt for noen uker jeg nå :)
Herlig :D

Back
Topp