Søvn

Fra Karin Naphaug ja, det er ei dame jeg ikke hører på men vet uansett min fpr nok søvn

Det kommer jo ann på tolkning det. Eg leste ikkje den artikkelen slik.

Som Kengu sa så er det ikke bare denne artikkelen. Her vært veldig mye snakk om Karin Naphaug i flere år pga både artikler og bøker skrevet av henne.

Jeg klarer ikke å se hvorfor den artikkelen skal være noe annet enn informativ, men har skjønt at flere ikke liker hennes metoder, og jeg har inntrykk av at det er hennes uttrykk «serviceforeldre» som treffer noen nerver.
Naphaug fokuserer på rutiner, forutsigbarhet, det å observere barnet i forhold til behovet, og gir flere gylne regler med tanke på søvnbehov og søvnsyklus hos små barn.
Mitt inntrykk er at de fleste foreldre blir mest irriterte over den delen hvor man blir bedt å vurdere om barnet kanskje kan sovne av seg selv igjen. (Husker ikke om det står i artikkelen, men det er et punkt hun ofte blir kritisert for, og sammenliknet med Ferber).
Det Naphaug egentlig ønsker å få frem, er at når spedbarn, som er programmert til lettere søvn hvert 45.minutt begynner å lage litt lyd, (ikke nødvendigvis gråte), så kan man vente litt og se om barnet sovner. Det er ikke så lett å lære seg å sove hele natta hvis man taes opp hver time.
Jeg så på min via babycall med video, og så godt at han egentlig ikke var helt våken.
Løp alltid inn og la en beroligende hånd på han ved gråt, og ga mat ved tegn på sult, men avventet når det bare var snakk om lyder. Og det kom forbausende regelmessig. Har i dag en trygg og harmonisk 6-åring som elsker å legge seg, sover hele natta, som han har gjort siden han var 7 mnd.
Hun fokuserer også på godt sovemiljø, og regelmessighet. Barn trenger forutsigbarhet.
Det kommer gode tips i boken om hvordan man kan skyve på døgnrytme hvis man skal reise bort til land med andre tider eller dersom klokka her hjemme skal stilles.
Jeg fikk mange gode tips, og ikke minst mye lærdom om barns søvnsyklus ved å lese den boken. Min mann var også enklere å få med på notene når han hadde et sted å se det skriftlig med forklaringer de gangene vi undret oss over hvordan vi skulle gå frem.
Vi har brukt mye tid på å kose oss med legging og trygghet, og vært veldig opptatte av at gutten skulle få alt han trengte hele tiden. Søvn er et viktig punkt på listen.
Hvorfor bruker jeg så mye tid på å skrive om dette? Søvn engasjerer meg. Vi lyktes til de grader med søvnen i vår familie, og har begge sett hvor tungt det blir for de som bruker halve natta på å få sove. Jeg tenker at alle får gjøre det som passer best for dem, men det finnes gode tips å ta med seg som er trygge og gode for barna. Naphaugs bok er en av de bedre.

Det eg meiner er at dykk ikkje lika hun og hennes metoder, er dykkar måte å tolka henne på. Det betyr ikkje at hun ikkje har noko gode poeng.

At barn trenger søvn er ikke noe nytt, men i dag er det slik at de mange barn mangler søvn og jeg tror mye av uroen i skolen har med søvn å gjøre.
Her holdes rutiner også i helger og ferier, og jeg ser at mine barn trenger de rutinene. Ramler vi utenfor rutinene er barna helt ferdig og noen av de blir syke. Når barn legges senere, men står opp til nøyaktig samme tid så mangler de jo flere timer. Jeg vet at lærerne har bruker mye tid på ro etter helgen, kanskje det har en sammenheng, jeg tror det. :)

Du skriver jo selv at du ikke hører på henne, da har du ikke tatt med deg de gode poengene hennes :)
Jeg syns kobberfruen skrev et fint innlegg ang dette temaet:)
Nei jeg hører ikkr på henne men jeg har likevel ikke sagt hun ikke har gode poeng altså. Greit å ikke tolke i vilden sky

Det eg meiner er at dykk ikkje lika hun og hennes metoder, er dykkar måte å tolka henne på. Det betyr ikkje at hun ikkje har noko gode poeng.

Hun har noen gode poeng jeg er enig i noe, men jeg syns hun virker litt firkanta og legger opp til at alle babyer skal fungere på samme måte. Mye skal skje på foreldrenes premisser og babyen må innrette seg etter det.

Hun har noen gode poeng jeg er enig i noe, men jeg syns hun virker litt firkanta og legger opp til at alle babyer skal fungere på samme måte. Mye skal skje på foreldrenes premisser og babyen må innrette seg etter det.

Ikkje slik eg har lest hennes saker. Eg ser det ikkje sånn.

Back
Topp