Søvn

Her hadde vi det helt likt fram til for ca. 2mnd siden. Våknet minst hver 2. time natten gjennom, hadde våkenperiode fra ca. 01-02, var klar for dagen mellom 05-06 og brukte lang tid på å sovne. At han fungerte som en vanlig ettåring er et mysterium. Uansett, vi følte vi hadde prøvd alt, men det som til slutt resulterte i at han sov sammenhengende 10-12 timer hver natt var:

- gjorde om rommet hans sånn at det ble mindre (fra typ 18m2 til 10m2). Tror dette var utslagsgivende for vår del
- endret på møbleringen sånn at det ble lunere
- fast leggerutine som vi fulgte slavisk i minst 1 mnd (fantorangen - grøt - kveldsstell - melk mens vi leste bok - pusse tenner - litt vann på flaske i senga - sto ved senga til han sovnet).
- ikke sove etter 13 på formiddagen

Her hadde vi det helt likt fram til for ca. 2mnd siden. Våknet minst hver 2. time natten gjennom, hadde våkenperiode fra ca. 01-02, var klar for dagen mellom 05-06 og brukte lang tid på å sovne. At han fungerte som en vanlig ettåring er et mysterium. Uansett, vi følte vi hadde prøvd alt, men det som til slutt resulterte i at han sov sammenhengende 10-12 timer hver natt var:

- gjorde om rommet hans sånn at det ble mindre (fra typ 18m2 til 10m2). Tror dette var utslagsgivende for vår del
- endret på møbleringen sånn at det ble lunere
- fast leggerutine som vi fulgte slavisk i minst 1 mnd (fantorangen - grøt - kveldsstell - melk mens vi leste bok - pusse tenner - litt vann på flaske i senga - sto ved senga til han sovnet).
- ikke sove etter 13 på formiddagen

Vi har ingen leker på rommet eller andre spennende ting!
Og har fulgt rutiner men allikevel virker det liksom ikke likt! Men vi må bare prøve oss frem videre [emoji4]

Det første jeg tenker er å kutte ut melken. Til vår toåring har vi en vannflaske stående ved sengen som hun får av hvis hun er tørst.
Ellers kan hun ikke sove lenger enn til 14, dette følger de i barnehagen også.
Vi har fast leggetid, mellom 19 og 19.30, uansett om det er hverdag, helg eller ferie.
Akkurat nå er hun inne i en fase der vi må ligge sammen med henne i sengen til hun sovner, og på det lengste kan det ta 1 time selv om hun er trøtt. Hun våkner heldigvis ikke til vanlig i løpet av natta, det har hun ikke gjort siden hun var 1 år.
Forrige helg hadde vi barnevakt (barnevakta er 15 år). Da hadde hun bare lagt henne i sengen, pusket henne litt over øynene, og så sov hun. På typ 10 minutter.... Så jeg tenker (og vet) at i denne alderen er de faktisk veldig smarte og vet akkurat hva de skal gjøre med oss foreldre. Og vi går fem på hver kveld:p

Vi slet noe sinnsykt med dette med vår første, men det gikk seg til til slutt, puuh.

Det som endelig fungerte for oss var

-total kutt av melk om natten. Hun fikk heller en vannflaske i sengen.
-Nattlys
-spise/drikke godt om kvelden
-20 min max dagsøvn og overhode ikke etter kl 13 (var nesten umulig og vekke henne, men vi sto på. Til slutt ga hun seg) og til slutt måtte vi gi opp på dag søvn fullstendig.
-et varmt bad om kvelden
-Og sist, men ikke minst legge henne senere. Alle sa til oss: legg tidligere! Men det ble bare tull.

Det jeg etterhvert har konstatert for meg selv er at alle barn er forskjellige og har forskjellige behov. Men og være konsekvent er det aller aller viktigste. Selvom man er så sliten og bekjymret at man bare vil gi opp alt! Lykke til!

Back
Topp